NOVÉ

Čínskou ekonomiku zasáhla železná krize

Cena železné rudy

V čínském přístavu Tianjin se cena dovážené železné rudy zastavila těsně pod magickou hranicí 100 USD za tunu, což je nejnižší cena od září 2012. Pod sto dolary se naposledy obchodovalo v roce 2009, takže tento údaj je z globálního hlediska závažný. Budoucí obchody (futures) jsou uzavírány na hodnotu 98,5 dolaru za tunu.

Hlavní důvod je jednoduchý. Během silného ekonomického růstu si Čína vybudovala naddimenzovaný ocelářský sektor, ale regionální vlády se bojí propouštět zaměstnance, takže dochází a zřejmě stále víc bude docházet k domácí nadprodukci. Přístavy stále nakupují železnou rudu, protože objem obchodu zejména u velkých zakázek je do značné míry nasmlouván dopředu, ale hutě jí odebírají méně.

Za této situace se dá prodat jenom za výrazně nižší ceny. Propad cen železa navíc přišel jako překvapení, jako nečekaný otřes ekonomiky, která si zvykla na neustálou expanzi. V tomto roce ztratila ocel zhruba 15 % své ceny, ale železná ruda dokonce 25 %. Pokud celý proces bude dál pokračovat, bude mít celosvětový dopad. Zásadní otázka zde zní – jsme na konci komoditního supercyklu, anebo se jedná jenom o zakolísání trhu?

Komoditní supercyklus je období, které charakteristicky trvá 20-30 let, během kterého se budují domy, železnice, metro a infrastruktura obecně. Po určité době je země saturována a odebírá méně surovin, zejména cementu a železa. Spotřeba se zpomaluje na další jedno až dvě desetiletí až do dalšího období ekonomického růstu či generálních oprav.

Přejít na diskusi