Hyundai Santa Fe: Suverénní a solidní kus auta, ale tak trochu tank

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe: Suverénní a solidní kus auta, ale tak trochu tankAUTOTEST 9
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Hyundai Santa Fe patří mezi oblíbená SUV. Model, který se na českém trhu dobře etabloval, není třeba příliš představovat. Jelikož nedávno prošel faceliftem, bylo příhodné zjistit, jak se jezdí v jeho nejlepší verzi.

Zatímco na určitých trzích se prodává i verze s benzinovým motorem 2,4 litru, český ceník nabízí pouze verzi s turbodieselem o objemu 2,2 litru. I výbavy jsou u nás přehledné, základ tvoří Style a vrchol Executive, nic mezi už není. Obě verze mají sériově pohon všech kol, přičemž k výběru je šestistupňová manuální, nebo automatická převodovka.

Výbavě nic nechybí

Já vyzkoušel rovnou verzi Executive spojenou s automatem, která vyniká i lepší vnitřní výbavou. Kromě koženého čalounění zaujme i integrovaná navigace s osmipalcovým dotekovým displejem či audiosystém s 12 reproduktory včetně externího zesilovače a subwooferu. Noční silnici pak účinně osvítí přední xenonové adaptivní světlomety. Dá se říct, že výbavě Executive nic nechybí, připlatit si můžete v podstatě pouze za prodlouženou záruku nebo metalízu (22 900 Kč). Celková cena vybaveného SUV činí 1 099 990 Kč, což je vzhledem k velikosti vozu celkem přívětivá cena. Jako přitažlivá se mi jeví možnost připlatit si za paket Technology, obsahující různé elektronické systémy – pokud se bez nich obejdete, ušetříte celkem vysokou částku, a pokud je naopak chcete, máte tu možnost.

Vnější tvary Santa Fe byly v rámci faceliftu trochu přiostřeny, patrná je zejména výraznější maska chladiče. Podle automobilky jsou výraznější změny pod kabátem vozu, a to v oblasti konstrukce karoserie, která má být nyní odolnější při nárazu. Vnitřní prostor plně odpovídá současným standardům značky Huyndai – mísí v sobě řadu různých ploch a oblin, celkově působí spíše moderněji než zastarale. Pouze některé použité materiály ukazují, že se nejedná o prémiový produkt, nýbrž o normální, solidní auto, určené pro širší veřejnost.

Důstojně likviduje nerovnosti

Jízdní vlastnosti přesně odpovídají tomu, jak Santa Fe vypadá zvenku. Při jízdě po špatných silnicích velmi důstojně likviduje nerovnosti, aniž by cestující zatěžovalo jakýmkoliv jejich dozvukem. I v lehkém terénu si zachovává vysokou úroveň komfortu a nerušivě překonává výmoly, kameny a prohlubně zalité jarním deštěm. Čtyřkolka hodně spoléhá na systém kontroly trakce, což trochu limituje její možnost, ale existuje tu i možnost pevného dělení točivého momentu mezi nápravy. V praxi není Santa Fe vyloženě off-road, ale běžné úkony mimo zpevněný povrch zvládne, čemuž pomáhá například světlá výška 185 mm či nájezdové úhly 16,9 a 21,5 stupně (vpředu a vzadu). Tažná kapacita činí 2000 kg.

Při jízdě po dálnici je patrný trochu vyšší aerodynamický hluk, ovšem není to nic hrozného. Mnohem důležitější je velmi dobrá směrová stabilita a jistota, kterou velké auto dodává řidiči v táhlých obloucích. Řízení je typické pro auta třídy SUV – s dobře nastaveným posilovačem, ovšem slabším citem a nepřílišnou strmostí. Na okreskách pojedete raději pomaleji, protože přenosy hmoty jsou cítit a ochota zatáčet není zrovna příkladná.

Turbodiesel pod kapotou je trochu hlučnější, než by mohl být. Dává výkon 200 koní při 3800/min a točivý moment 440 Nm, který je k dispozici od 1750 do 2750/min. To nejsou špatné parametry, ovšem zde je třeba počítat také s tím, že vůz v testované specifikaci váží minimálně 1940 kg, spíš přes 2000 kg. I proto je dynamika subjektivně spíše průměrná, ostatně oficiální čísla tomu odpovídají – zrychlení na stovku zabere 9,6 s, maximální rychlost dosahuje 203 km/h. Když už jsme u technických údajů, výrobce slibuje průměrnou spotřebu 6,6 l/100 km. Tomu se nedá věřit, neboť v jakémkoliv režimu jsem jezdil za 10 l / 100 km. Možná bych s velkou snahou dostal na méně, ale stal bych se brzdou provozu. Výtku adresuji oldschoolovému automatu, který pozdě reaguje na pobídky a řadí s citelným škubnutím. V dnešní době už by si podobné auto zasloužilo modernější, lépe sladěnou skříň.

Technologie
Ve výbavě Executive si můžete připlatit 80 000 Kč a dostanete sadu elektronických pomocníků a bezpečnostních systémů. Paket Technology obsahuje adaptivní tempomat s funkcí úplného zastavení a opětovného rozjezdu, monitorování okolí 360° kamerovým systémem, asistent změny jízdního pruhu LCA, systém varování před čelním nárazem FCWS s funkcí automatického brzdění AEB, detekci vozidel i chodců, sledování mrtvého úhlu a upozornění na projíždějící vozidla při couvání (RCTA). Můžete si vybrat, zda to potřebujete, nebo se bez těchto asistentů obejdete.

Santa Fe je velké auto, má rozvor 2700 mm a měří 4700 mm. Tomu odpovídá i velikost vnitřního prostoru – v pětimístném uspořádání nabídne 585 litrů místa, sklopením sedadel vznikne dokonce 1680 litrů. Sedmimístné uspořádání si bere svou daň v podobě místa a hodnoty činí 516 až 1615 litrů. V praxi je kufr velký a sklopením sedaček vzniká ještě větší prostor. Lehkou nevýhodou je zkosený tvar zavazadelníku či elektrické ovládání pátých dveří, které bych si odpustil, ale jinak jsou stěhovací nároky splněny do puntíku.

U podobně velkého auta je důležitý i pocit, jaký z něj máte například při manévrování ve městě. Musím uznat, že i díky velmi kvalitní couvací kameře a citlivým senzorům se mi se Santa Fe parkovalo pohodlně a neměl jsem pocit nepřehledného auta. To je příjemné zjištění. Potěší také fakt, že do vysokého SUV se velmi pohodlně nasedá. Ovšem pravda také je, že Santa Fe je dvoutunový obr, což znamená, že není příliš obratný a při brzdění či v zatáčkách je jeho vysoká hmotnost znát. V kombinaci s pomalejšími reakcemi automatu máte občas pocit, že řídíte lehký tank. Neznamená to, že auto je to špatné, jen s tím počítejte.

Plusy:

Komfort odpružení, vnitřní prostor, audio a infosystém, cena

Minusy:

Automatická převodovka, sedačky, vyšší spotřeba, obratnost

Verdikt:

Santa Fe není špatný vůz. Za příznivou cenu, za niž se prodává, nabízí solidní kus auta, které víceméně zvládá všechno, co po něm budete chtít. Je poznat, že to není prémiový vůz a některé věci by se určitě daly udělat lépe, ale když se oprostíte od očekávání, budete mít robustní, prostorné a komfortní auto, které v naprosté pohodě projede i lehkým terénem.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články