Boj o segwaye teprve začíná: omezit, nebo zakázat úplně?

PATŘÍ NA CHODNÍK?

Boj o segwaye teprve začíná: omezit, nebo zakázat úplně?NOVÉ 1
Domov
Kristýna Novotná
Sdílet:

Nevpustit vozítka segway pouze na hlavní turistické tepny, nebo je zakázat v centru Prahy úplně? Boj o segwaye, o jejichž jízdě budou nově rozhodovat města a obce, teprve začíná. Novou pravomoc oceňuje zejména vedení pražských městských částí. Česká asociace segwayů si zas od regule slibuje to, že se zbaví nekalé konkurence.

Václavské náměstí, Staroměstské náměstí, Melantrichova nebo Královská cesta. Bezohledná jízda na vozítkách segway v centru Prahy se zřejmě stane minulostí. Pražské radnice plánují jejich vjezd minimálně na nejvytíženějších tazích zakázat, mluví se i o plošném zákazu, který by sice ulehčil pěším i městským částem, ale poškodil by obchodníky.

„Představte si Pařížskou ulici a čtyři vozítka jedoucí vedle sebe rychlostí jízdního kola. Proti tomu jde maminka s kočárkem a musí pomalu uskakovat do silnice. Stížností na segwaye je mnoho a jejich počet v loňském ještě extrémně stoupl,“ řekl deníku ECHO24.cz místostarosta Prahy 1 Richard Bureš (ODS) s tím, že Nemocnice Na Františku jen za posledního půl roku eviduje 46 zranění způsobených vozítky.

Přesto je místostarosta Prahy 1 proti plošnému zákazu. Vhodnější je podle něho stanovit místa, kam nebudou moci segwaye vjet vůbec, a místa, kam budou moci za určitých podmínek. „Plošný zákaz by nám ulehčil práci. Pokud nyní zakážeme provoz segwayů, za pár měsíců se objeví něco jiného, ať už to budou koloběžky, elektrokola nebo rikši, a budeme to muset řešit od začátku,“ pokračoval Bureš.

Segway alias osobní přepravník

Návrh na omezení pohybu na segwayích schválili senátoři ve středu v rámci novely zákona o provozu na pozemních komunikacích bez připomínek. Zbývá tak už pouze podpis prezidenta Miloše Zemana. Segwaye doposud neměly v silničním zákoně vlastní kategorii. Byly proto považovány za chodce a nemohly vyjet na silnici. Novela segwaye definuje jako „osobní přepravník“.

Města a obce si tak budou moci díky novele sami rozhodnout v jakých oblastech jízdu na segwayích omezí, a to pomocí dopravní značky. Možností je i zákaz plošný. Nově se také vozítka budou moci pohybovat na chodnících jen rychlostí chůze, stejné omezení se dotkne také pěších a cyklistických stezek a silnic v pěších a obytných zónách. Výjimku dostanou jen policisté.

Jezdec na vozítku bude muset jet podle zákona tak, aby neohrozil chodce ani cyklisty. Podle kritiků jsou vozítka nebezpečná zejména pro matky s kočárky a handicapované. Podle novely v místech, kde chodník není, budou moci vjet do vozovky.

Nekalé praktiky některých provozovatelů

Jako posun vpřed vnímá novelu také česká asociace segwayů, která podle svých slov volá po regulaci už dva roky. Její zástupci jsou připraveni s vedením jednotlivých radnic jednat o omezení jízdy v jednotlivých ulicích. „Pokud dojde k regulaci, jen přivítáme řešení. Je nutné se sejít s obcí, tedy městskou částí Prahy 1, a vymezit koridory nebo určit trasy a místa, kam budeme smět a kde je jízda naopak nevhodná,“ uvedla deníku ECHO24.cz mluvčí asociace Zuzana Eliášová.

Legislativní regulaci segwayů asociace vítá mimo jiné kvůli nekalým praktikám některých provozovatelů přepravníků. „Sami jsme si zakázali již řadu ulic, které jsou nevhodné. Je to například Melantrichova, Karlův most nebo Celetná. Bohužel to ale nedodržují půjčovny mimo asociaci a dochází k problémům. Denně porušují tržní řád nabízením služeb mimo provozovnu, pohybují se na Můstku, Staroměstském náměstí nebo u Prašné brány, každý den ti stejní lidé. A rychlost pohybu v modu chodce neustále porušují,“ pokračovala Eliášová.

Jako jeden z hlavním problémů nepoctivé podnikatele v souvislosti s vozítkama označil také místostarosta Prahy 1 Bureš. „Nabízejí zapůjčení vozítek Segway přímo na ulicích. Jejich nabídka spočívá v divokém projíždění se stále dokola po exponovaných místech jako je například Staroměstské a Václavské náměstí,“ uvedl.

Plošný zákaz však asociace odmítá. „Plošný zákaz nic neřeší, omezí akorát podnikatele, dojde ke ztrátě investic a zhruba 300 pracovních míst. V jednáních s městskou částí jsme vždy hovořili o regulaci, k plošnému zákazu by dojít nemělo,“ dodala mluvčí asociace.

S tím souhlasí i jednotliví provozovatelé. „Regulace je samozřejmě nutná. Věříme, že v rámci asociace se dohodneme na koridorech, kde Segwaye budou moci jezdit. Vše je otázkou jednání. Jde o turisticky velmi oblíbenou atrakci, která zároveň poskytuje nemálo pracovních míst. Turisté, kteří jsou především ti, co na segwayích jezdí, nejezdí nikdy sami, nýbrž s průvodcem,“ sdělila serveru Miroslava Pavlíková z Segway Point Praha.

Segwaye trápí i další obce a města

Problémy s vozítky má kromě Prahy 1, která zakázala jejich provoz zatím jen na Kampě, také Praha 2. Ta během loňského července znemožnila jejich vjezd na Vyšehrad, zákaz značí dopravní značky u vstupních míst do areálu.

„Našli jsme způsob, jak ochránit chodce od šílenců na segwayích už dávno. Na zákon jsme nečekali. Vyšehrad je zatím jediné místo, kde takový zákaz platí. Ale určitě se nad dalšími místy, zejména parky a frekventovanými náměstími, budeme ještě dále zamýšlet,“ komentovala serveru starostka městské části Jana Černochová (ODS).

Své zkušenosti se segwayema v úzkých uličkách přeplněných turisty mají také v Českém Krumlově. V jihočeském městě věc řešili dohodou přímo s provozovatelem pronájmu vozítek, ten je ve městě pouze jeden a radnici vyšel vstříc. „Dohodli jsme se, že segwaye se nebudou pohybovat přímo v centru města v úzkých uličkách, kterými proudí davy lidí. Stahujeme je spíše k Hradu, kde ten prostor pro jízdu už je,“ řekl serveru místostarosta Českého Krumlova Josef Hermann (KDU-ČSL).

Český Krumlov i přes zatím fungující domluvu ale novou pravomoc vítá. „Nikdy nevíme, kdy se počet provozovatelů navýší, a pokud by případně přímá domluva nezabírala, máme alespoň nástroj, jak pohyb vozítek regulovat,“ dodal Herman.

Několik prodejen a půjčoven segwayů funguje také v Brně, tam ale s vozítkama zatím žádné problémy nezaznamenali. „Žádná stížnost se k nám nedostala, pokud dojde k nějakému incidentu, o omezení budeme uvažovat. Zatím to ale není aktuální,“ řekla deníku ECHO24.cz místostarostka Brno-střed Jasna Flamiková (SZ).

Na silnici a s řidičákem. Německo je přísnější

Některé evropské země, jako Británie, Německo či Rakousko, provoz vozítek segway přísně regulují a nepouštějí je na chodníky, jiné, jako například Francie, jsou k nim zas velmi benevolentní. Slovensko se podobně jako nyní Česko chystá pravidla pro používání segwayů teprve uzákonit.

Německé dopravní předpisy vyžadují, aby lidé pro jízdu na segwayi měli řidičský průkaz přinejmenším pro moped. Segwaye smí jezdit po cyklostezkách a ve vyhrazených cyklopruzích na silnicích. Pokud cyklistická infrastruktura není k dispozici, mohou vjet i na běžnou silnici. Jízda po chodníku je zakázána, pro pěší zóny mohou obce udělit výjimku a jízdu v nich umožnit.

Rakouské zákony pohlížejí na segwaye jako na jízdní kola. Vozítka musí jezdit po cyklostezkách, na silnici mohou pouze v případě, že cyklostezka v daném místě není k dispozici. Jízda po chodníku je zakázána. Totéž platí ve Švýcarsku, kde mohou zvláštní povolení pro pohyb na chodnících a v zónách pro chodce dostat invalidé. V Lucemburku jsou segwaye povoleny jen na stezkách pro cyklisty a na silnicích.

Zřejmě nejtvrdší omezení platí pro majitele dvoukolých vozítek v Británii, která zavedla úplný zákaz jejich používání na veřejných komunikacích. Bez nebezpečí pokuty se s nimi smí jezdit jen na soukromých pozemcích se souhlasem majitele pozemku.

Naopak Francie je v přístupu k těmto vozítkům velmi liberální, platí pro ně stejná pravidla jako pro chodce, takže jsou běžně nabízena turistům v Paříži, Nice, Štrasburku či další městech. Žádná omezení pro ně neplatí třeba v Chorvatsku.

Čtěte také: Konec segwayů v Praze. Značky zarazí lidi na kolečkách

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články