12 Renault Mégane GrandCoupé

Renault Mégane GrandCoupé: Sázka na pohodlí pro normální lidi

AUTOTEST,

Renault Mégane netřeba představovat. Již tradičně patří do segmentu nižší střední třídy. Nedávno byl představen ve své čtvrté generaci a nabídku hatchbacku a kombi rozšířil i sedan zvaný vznešeně GrandCoupé.

Sedan je zcela tradiční karosářskou verzí, která se stále těší velké oblibě, a to hlavně ve střední a východní Evropě, Rusku nebo Číně. Svého zástupce v tomto segmentu má řada výrobců. I nový sedan od Renaultu bude bojovat se silnou a zavedenou konkurencí – zmiňme například Toyotu Corollu nebo Hyundai Elantra, VW Jetta, Hondu Civic, Opel Astra či Ford Focus. Na českém trhu zatím nejsou sedany na takovém vzestupu jako na jiných trzích, stejně však tvoří důležitou součást portfolia.

Čím chce GrandCoupé překvapit? Podle samotných tvůrců je víc než čtyřdveřovým hatchbackem s pozměněným tvarem. Ačkoliv po B-sloupek jsou jeho tvary shodné s běžným modelem Mégane, zadní část je odlišná. Zde se prolíná elegance s typicky francouzským šarmem a konzervativním následováním současných trendů – myslím tím hlavně nízká okna a šikmo se svažující střechu, která u sedanu lehce evokuje přirovnání k prestižní karoserii typu kupé.

Novinka stojí na stejném rozvoru jako Mégane, tedy 2711 mm. S délkou 4632 mm, jež oproti hatchbacku narůstá v oblasti prodloužené zádi, překonává výchozí model o 273 mm. Zavazadelník o hodnotě 550 dm³ je v rámci třídy velmi nadprůměrný. Na délku nabízí 1084 mm a na šířku 1393 mm. Přístupný je klasicky výklopným víkem, přičemž od příštího roku bude nabídnuta i technologie otevírání pohybem nohy pod nárazníkem. Dle prvních zkušeností je zavazadelník skutečně prostorný, jediným jeho omezením je velikost vstupního otvoru daná konstrukcí typu sedan.

Podvozek taktéž vychází z modelu Mégane. Vpředu najdeme nezávislé zavěšení typu McPherson, vzadu vlečenou nápravu. Specifické úpravy se dotkly nastavení, které počítá s delší karoserií a mírným rozšířením rozchodu kol. Upraven byl i vnitřní prostor, který nabízí větší volnost co do šířky pro cestující vpředu (1492 mm) a více místa na výšku pro pasažéry vzadu (851 mm). Zadní sedadla jsou pro běžnou postavu dostatečná, prostor nad hlavou je jen mírně ovlivněn svažující se linií střechy.

Interiér přináší některé luxusně působící dekorativní prvky, mezi něž řadím chromované rámečky výdechů topení či možnost volby podsvícení čalounění. Zajímavostí je možnost volby panoramatické skleněné střechy. Veškeré vnitřní funkce (kromě teploty interiéru ovládané otočnými ovladači) se v případě lepších verzí ovládají pomocí vertikálního displeje o úhlopříčce 8,7 palce. Nechybí velké možnosti konektivity, zásuvky USB (jedna či dvě), jack 3,5 mm (standardně u všech verzí) či propojení Bluetooth. Vůz pracuje s moderními aplikacemi a nabízí i kvalitní audiosystém Arkamys s osmi reproduktory

V rámci prvních testovacích jízd v okolí Varšavy jsme vyzkoušeli dvě verze vznětového motoru: slabší o objemu 1461 cm³ s výkonem 81 kW (110 k) a silnější 1598 cm³ s výkonem 96 kW (130 k). V nabídce nechybí automatická převodovka EDC, pro zážehový motor TCe 130 sedmistupňová, pro vznětový šestistupňová.

Výbava
GranCoupé je vybaveno řadou bezpečnostních a asistenčních systémů, reprezentovaných například adaptivním tempomatem, funkcí automatického parkování, systémem Active Emergency Braking System, Safe Distance Warning nebo funkcí varující před opuštěním jízdního pruhu. Konektivitu zajišťuje systém R-Link 2, zatímco díky technologii Multi-Sense si řidič může přizpůsobit automobil svému stylu volbou jednoho z pěti různých režimů: Neutral, Sport, Comfort, Perso a Eco, každý s vlastním nastavením osvětlení interiéru. Ve vyšších výbavách posvítí na cestu světlomety využívající technologii LED Pure Vision.

GranCoupé mě potěšilo pohodlně nastaveným podvozkem, jenž i na rozbitých cestách nabízel důstojnou míru komfortu, a to i přesto, že podběhy vyplňovala příplatková 18palcová kola. Hlavním cílem nového modelu je nabídnout nenáročnou, pohodlnou jízdu, což se mu beze zbytku podařilo. Na běžných silnicích se chová nezáludně, což je u tohoto typu automobilu důležité. Řízení vybavené elektrickým posilovačem umožňuje snadné změny směru, ale logicky nevyniká zpětnou vazbou. U automobilu, který je určen pro běžné ježdění a nemá žádné další ambice, je to zcela normální stav. Vnitřní prostor využívá hodnotné a příjemné materiály a je skutečně dostatečně prostorný. Jediným omezením může pro někoho být vyčnívající plast kolem středového tunelu. Ten překáží řidičovu pravému koleni.

Z testovaných motorů mě překvapivě zaujal spíš slabší 1.5 dCi o výkonu 110 koní. Sice má méně síly, ale je příjemněji sladěný se šestistupňovou manuální převodovkou. S hodnotami zrychlení na 100 km/h za 11,6 s maximální rychlostí 190 km/h určení automobilu dostačuje. Silnější motor 1.6 dCi je charakterizován výraznějším zátahem při nafouknutí turbodmychadla, ale zase má ostřejší a citlivější spojku.

Prodeje nového Mégane GrandCoupé budou na českém trhu zahájeny koncem letošního října. Tehdy budou představeny i ceny, ale dá se předpokládat, že nebudou nijak přehnané.

Plusy:

Komfortní podvozek, nenáročné ovládání, slušný naftový motor, velký kufr

Minusy:

Plast na středovém tunelu, ovládání přes dotykový displej, nekomunikativní řízení

Verdikt:

Třetí verze modelu Mégane ničím příliš nepřekvapí. Je to normální, použitelné auto pro normální lidi, kteří mají rádi tradičnější karoserii sedan. Vypadá pěkně, má dobrou nabídku motorů a nezklame ani v oblasti vnitřního prostoru. A navíc věřím, že bude za dobrou cenu.

Hesla:

Vážení diskutující, před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní či takové, které odporují obecné lidské slušnosti.