Motory a převodovky

Motory a převodovky 4
EchoAuto01
  • František Vahala
Sdílet:

Všichni výrobci se dnes u pohonných jednotek snaží o snižování spotřeby při současném udržení, či dokonce zvýšení výkonu motoru. Cest k tomuto cíli vede několik, ale téměř všichni k dosažení vyšší efektivity využívají přeplňování turbodmychadlem. Například Renault u svého nového turbodieselu o objemu 1,6 litru používá dokonce dvojici turbodmychadel a díky tomu poměrně malý motor dosahuje výkonu 160 koní, což je srovnatelné s dvoulitrovými agregáty, a přitom má spotřebu až o 25 % nižší.

Jak ještě snížit spotřebu paliva? Mezi zajímavé nápady patří už delší dobu různé systémy odpojování válců motoru. Existují různé typy tohoto řešení (používá je
řada výrobců, např. GM, Chrysler či Honda), pro příklad zmiňme systém koncernu VW, představený zpočátku na modelech Audi. Speciální čtyřválec 1.4 TSI s označením COD (cylinder-on-demand) umí při stabilní jízdě střední rychlostí odpojit prostřední válce. Děje se tak díky posuvné části vačkové hřídele, která samočinně odpojí systémy vstřikování a zapalování. Jedinou výhodou je snížení spotřeby paliva o cca 10 %.

ZF je známý výrobce převodovek, který zaujal zejména osmistupňovým automatem, určeným pro podélně uložené motory. Nedávno představil také novinku v podobě devítistupňové převodovky, určené tentokrát pro napříč uložené motory. Novinka se díky malým vnějším rozměrům vejde do 80 % vyráběných aut, přičemž kromě očekávaného snížení spotřeby paliva zajistí také plynulejší a hladší řazení. Zajímavostí je pokročilý systém tlumičů v hydrodynamickém měniči, který umožní rychlý lock-up spojky. Převodovka se poprvé představila v Range Roveru Evoque.

Víme, že automatické převodovky mají dnes běžně sedm rychlostí, ale dokážete si něco takového představit u manuální? Před 30 lety byly ještě celkem neobvyklé pětistupňové skříně, a co teprve v minulosti? Snížení otáček při rychlé jízdě například po dálnici se řešilo rychloběhem. A jsme u toho: dokonce i sedmistupňový manuál, který vyrábí firma ZF pro Porsche 911, funguje podobně.
Šest rychlostí má krátké, sportovní převody, sedmička je dlouhá a je určená zejména ke snížení otáček, a tím i spotřeby motoru. Kdyby v roce 2012 nepřišly evropské regulace normované spotřeby, možná by vůbec nevznikla…

Sdílet:

Hlavní zprávy