AUTOTEST

Toyota Hilux: Prověřená technika v novém kabátě

Toyota Hilux

Témata: ,

Nejoblíbenější pick-up světa přichází v osmé generaci. Toyota Hilux nyní vypadá moderněji, je lépe vybavena a ještě rozšiřuje schopnosti, kterými se proslavila. A posádka si navíc užije více pohodlí a komfortu.

Hilux se vyrábí už od roku 1968 a do současnosti opustilo brány továren více než 18 milionů kusů. Jen v Evropě to během minulého roku bylo přes 34 tisíc automobilů, což z Hiluxu dělá jeden z nejvyhledávanějších „pracovních“ strojů součanosti. Jak mnozí jistě víte, Hilux vyniká kvalitou, trvanlivostí a odolností. Své schopnosti prokázal na Severním pólu, Islandu nebo při dlouhodobé službě v džunglích celého světa či na afrických savanách, ale při mnohých závodech včetně dakarské rallye.

Ani nová generace nehodlá ze své pověsti slevovat. Hilux nyní stojí na zesíleném žebřinovém rámu a dosahuje rozvoru 3085 mm. Krátké převisy v kombinaci se světlou výškou 293 mm (Double Cab) a nájezdovými úhly 31° vpředu a 26° vzadu dovolují překonat větší terénní zákeřnosti než dříve. Brodivost dosahuje hodnoty 700 m a Hilux utáhne přívěs o hmotnosti 3,5 tuny, což je v dané třídě maximum.

V poslední době ale vychází najevo, že aby pick-up uspěl, nemůže být pouze pracovní nástroj, ale může plnit řadu různých rolí včetně těch volnočasových a případně i rodinných. Vývojáři Toyoty se proto zaměřili i na oblast vnitřního komfortu, vyšší míru pohodlí a moderní design v kombinaci s vysokou úrovní aktivní i pasivní bezpečnosti.

Interiér je skutečně velmi příjemným místem a kombinací svých tvarů, použitých materiálů a výbavy rozhodně připomíná víc osobní auto než například dodávku. Na centrální části palubní desky je vertikálně umístěn 7“ dotekový displej, který sdružuje ovládání různých funkcí audiosystému či navigace. I to je prvek, který bychom u pick-upu v minulosti hledali jen těžko. Vysoký důraz, kladený na bezpečnost, reprezentuje nejen sada sedmi airbagů, ale například i balíček Toyota Safety Sence se systémem PCS a funkcemi rozpoznávání chodců, hlídání jízdních pruhů a čtení dopravních značek. Systém PCS v rychlostech od 10 do 170 km/h rozpoznává vozidla jedoucí vpředu a snižuje riziko nárazu – řidiče varuje nejdříve akusticky a opticky, poté zvýší tlak v brzdové soustavě a nakonec, pokud řidič včas nereaguje, začne sám brzdit. To je pouze jeden příklad, kterým výrobce ukazuje, že postavil multifunkční auto, které má potenciál zaujmout například i aktivní rodiny.

U interiéru bych rád vyzdvihl i prostornost, ale také praktičnost – nechybí řada odkládacích míst, přihrádek a schránek, a to včetně klimatizovaného kastlíku spolujezdce, kam se vejdou dvě láhve o objemu 500 ml. Nechybí ani možnost instalace zásuvky na 220 V, která vyřeší většinu problémů s elektrickou energií na palubě.

Při jízdě terénem i po asfaltu panuje v interiéru relativní klid. Hrubší zvuk motoru proniká do vnitřního prostoru nerušivě. Ani při terénních testech jsem nezaznamenal žádné vrzání či zbytečně vysokou úroveň vnějšího hluku – na potlačení vibrací a rázů bylo vynaloženo velké úsilí, celý vnitřní prostor je výborně izolován.

Při jízdě s Hiluxem pocítíte příjemný nadhled. Na výraznějších nerovnostech je samozřejmě cítit přítomnost žebřinového rámu, ovšem určitě méně než dříve. Řízení je poněkud vláčné, ale to je u podobných aut běžný jev, který nemá na pohodlné ovládání vliv. Překvapil mě komfort odpružení, a to i při překonávání off-roadových výmolů. Hilux bez rázování a s naprostým přehledem překonával překážky, které vypadaly nad jeho schopnosti, přičemž pomáhala nejen redukční převodovka, ale i samosvorný zadní diferenciál a systém rozdělování točivého momentu A-TRC.

Karoserie a technika
Novinka je nabízena podobně jako v minulosti ve třech karosářských provedeních – Single Cab, Extra Cab (čtyřmístné) a Double Cab (pětimístné). Základem je pevnější rámový podvozek odolnější proti kroucení karoserie i vylepšený připojitelný pohon všech kol. Ten používá redukční převodovku a diferenciály na obou nápravách, přičemž ten zadní je samosvorný. Navíc je vybaven systémem aktivního řízení trakce (A-TRC), který výrazně pomáhá optimálně rozdělovat točivý moment například při prověšení náprav. Pomocné systémy typ DAC (přibržďuje kola při jízdě z kopce) či HAC (nenechá vozidlo couvat při rozjezdu do kopce) ještě zvyšují komfort při používání pick-upu.

Pod kapotou nového Hiluxu našel místo nový motor 2.4 D-4D. Vznětový čtyřválec DOHC se 16 ventily je vybavený turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a mezichladičem. Dosahuje nejvyššího výkonu 150 k při 3400/min a hlavně 400 Nm točivého momentu, který je k dispozici v pásmu od 1600 do 2000/min. Výrobce slibuje spotřebu 6,4 l/100 km a realita odpovídá zhruba 7,5-8 l/100 km.

Zavazadlovým prostorem pick-upu je zejména ložná plocha. Ta je nyní větší, pevnější a praktičtější. Její maximální délka narostla z 1544 mm na 1645 mm (rekord v dané třídě), má pevnější závěsy i vzpěry z odolné oceli, které víko podepírají v horizontální poloze. Optimalizace a zesílení se dočkala nejen žebra a příčné vzpěry, ale i výztuhy kolem podběhů kol. Aby byl tento prostor využitelný a dal se zabezpečit, je možné v rámci volitelného příslušenství vybrat různé kryty – ať už hardtopy nebo uzamykatelné hliníkové rolety či pevná víka ložné plochy.

Nový Hilux se v mých očích posunul směrem k širšímu okruhu zákazníků, ale přitom prošel zlepšením v oblastech průchodnosti terénu, vnitřního komfortu a v neposlední řadě designu.

Plusy:

Terénní schopnosti, komfortní podvozek, vnitřní pohodlí, nabídka verzí

Minusy:

Obratnost v zatáčkách, sériově nezakrytá ložná plocha

Verdikt:

Toyota u nového Hiluxu vylepšila léty prověřený koncept. Je sympatické, že terénní auto je nyní i celkem civilní a nabízí vnitřní pohodlí v některých ohledech srovnatelné s osobními auty. Tento trend schvaluji v případě, že pick-up zůstane schopným projet tam, kam se SUV nikdy nepodívá a odvést tolik, jako náklaďák – a to se u osmé generace legendárního auta podařilo.

Přejít na diskusi