11 Toyota Hilux

Toyota Hilux: Prověřená technika v novém kabátě

AUTOTEST

Témata: ,

Nejoblíbenější pick-up světa přichází v osmé generaci. Toyota Hilux nyní vypadá moderněji, je lépe vybavena a ještě rozšiřuje schopnosti, kterými se proslavila. A posádka si navíc užije více pohodlí a komfortu.

Hilux se vyrábí už od roku 1968 a do současnosti opustilo brány továren více než 18 milionů kusů. Jen v Evropě to během minulého roku bylo přes 34 tisíc automobilů, což z Hiluxu dělá jeden z nejvyhledávanějších „pracovních“ strojů součanosti. Jak mnozí jistě víte, Hilux vyniká kvalitou, trvanlivostí a odolností. Své schopnosti prokázal na Severním pólu, Islandu nebo při dlouhodobé službě v džunglích celého světa či na afrických savanách, ale při mnohých závodech včetně dakarské rallye.

Ani nová generace nehodlá ze své pověsti slevovat. Hilux nyní stojí na zesíleném žebřinovém rámu a dosahuje rozvoru 3085 mm. Krátké převisy v kombinaci se světlou výškou 293 mm (Double Cab) a nájezdovými úhly 31° vpředu a 26° vzadu dovolují překonat větší terénní zákeřnosti než dříve. Brodivost dosahuje hodnoty 700 m a Hilux utáhne přívěs o hmotnosti 3,5 tuny, což je v dané třídě maximum.

V poslední době ale vychází najevo, že aby pick-up uspěl, nemůže být pouze pracovní nástroj, ale může plnit řadu různých rolí včetně těch volnočasových a případně i rodinných. Vývojáři Toyoty se proto zaměřili i na oblast vnitřního komfortu, vyšší míru pohodlí a moderní design v kombinaci s vysokou úrovní aktivní i pasivní bezpečnosti.

Interiér je skutečně velmi příjemným místem a kombinací svých tvarů, použitých materiálů a výbavy rozhodně připomíná víc osobní auto než například dodávku. Na centrální části palubní desky je vertikálně umístěn 7“ dotekový displej, který sdružuje ovládání různých funkcí audiosystému či navigace. I to je prvek, který bychom u pick-upu v minulosti hledali jen těžko. Vysoký důraz, kladený na bezpečnost, reprezentuje nejen sada sedmi airbagů, ale například i balíček Toyota Safety Sence se systémem PCS a funkcemi rozpoznávání chodců, hlídání jízdních pruhů a čtení dopravních značek. Systém PCS v rychlostech od 10 do 170 km/h rozpoznává vozidla jedoucí vpředu a snižuje riziko nárazu – řidiče varuje nejdříve akusticky a opticky, poté zvýší tlak v brzdové soustavě a nakonec, pokud řidič včas nereaguje, začne sám brzdit. To je pouze jeden příklad, kterým výrobce ukazuje, že postavil multifunkční auto, které má potenciál zaujmout například i aktivní rodiny.

U interiéru bych rád vyzdvihl i prostornost, ale také praktičnost – nechybí řada odkládacích míst, přihrádek a schránek, a to včetně klimatizovaného kastlíku spolujezdce, kam se vejdou dvě láhve o objemu 500 ml. Nechybí ani možnost instalace zásuvky na 220 V, která vyřeší většinu problémů s elektrickou energií na palubě.

Při jízdě terénem i po asfaltu panuje v interiéru relativní klid. Hrubší zvuk motoru proniká do vnitřního prostoru nerušivě. Ani při terénních testech jsem nezaznamenal žádné vrzání či zbytečně vysokou úroveň vnějšího hluku – na potlačení vibrací a rázů bylo vynaloženo velké úsilí, celý vnitřní prostor je výborně izolován.

Při jízdě s Hiluxem pocítíte příjemný nadhled. Na výraznějších nerovnostech je samozřejmě cítit přítomnost žebřinového rámu, ovšem určitě méně než dříve. Řízení je poněkud vláčné, ale to je u podobných aut běžný jev, který nemá na pohodlné ovládání vliv. Překvapil mě komfort odpružení, a to i při překonávání off-roadových výmolů. Hilux bez rázování a s naprostým přehledem překonával překážky, které vypadaly nad jeho schopnosti, přičemž pomáhala nejen redukční převodovka, ale i samosvorný zadní diferenciál a systém rozdělování točivého momentu A-TRC.

Karoserie a technika
Novinka je nabízena podobně jako v minulosti ve třech karosářských provedeních – Single Cab, Extra Cab (čtyřmístné) a Double Cab (pětimístné). Základem je pevnější rámový podvozek odolnější proti kroucení karoserie i vylepšený připojitelný pohon všech kol. Ten používá redukční převodovku a diferenciály na obou nápravách, přičemž ten zadní je samosvorný. Navíc je vybaven systémem aktivního řízení trakce (A-TRC), který výrazně pomáhá optimálně rozdělovat točivý moment například při prověšení náprav. Pomocné systémy typ DAC (přibržďuje kola při jízdě z kopce) či HAC (nenechá vozidlo couvat při rozjezdu do kopce) ještě zvyšují komfort při používání pick-upu.

Pod kapotou nového Hiluxu našel místo nový motor 2.4 D-4D. Vznětový čtyřválec DOHC se 16 ventily je vybavený turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a mezichladičem. Dosahuje nejvyššího výkonu 150 k při 3400/min a hlavně 400 Nm točivého momentu, který je k dispozici v pásmu od 1600 do 2000/min. Výrobce slibuje spotřebu 6,4 l/100 km a realita odpovídá zhruba 7,5-8 l/100 km.

Zavazadlovým prostorem pick-upu je zejména ložná plocha. Ta je nyní větší, pevnější a praktičtější. Její maximální délka narostla z 1544 mm na 1645 mm (rekord v dané třídě), má pevnější závěsy i vzpěry z odolné oceli, které víko podepírají v horizontální poloze. Optimalizace a zesílení se dočkala nejen žebra a příčné vzpěry, ale i výztuhy kolem podběhů kol. Aby byl tento prostor využitelný a dal se zabezpečit, je možné v rámci volitelného příslušenství vybrat různé kryty – ať už hardtopy nebo uzamykatelné hliníkové rolety či pevná víka ložné plochy.

Nový Hilux se v mých očích posunul směrem k širšímu okruhu zákazníků, ale přitom prošel zlepšením v oblastech průchodnosti terénu, vnitřního komfortu a v neposlední řadě designu.

Plusy:

Terénní schopnosti, komfortní podvozek, vnitřní pohodlí, nabídka verzí

Minusy:

Obratnost v zatáčkách, sériově nezakrytá ložná plocha

Verdikt:

Toyota u nového Hiluxu vylepšila léty prověřený koncept. Je sympatické, že terénní auto je nyní i celkem civilní a nabízí vnitřní pohodlí v některých ohledech srovnatelné s osobními auty. Tento trend schvaluji v případě, že pick-up zůstane schopným projet tam, kam se SUV nikdy nepodívá a odvést tolik, jako náklaďák – a to se u osmé generace legendárního auta podařilo.

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.