BMW 730d: Po sedmi letech nový král nabízí luxus i relax

BMW

BMW 730d: Po sedmi letech nový král nabízí luxus i relaxAUTOTEST 8
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Co znamená vlajková loď? Ve světě aut se jedná o nositele technologií, pokroku, nejvýše umístěný model, který dopředu určuje směřování konkrétní značky.

BMW předvedlo první vůz řady 7 už v roce 1977. I tehdy byl velký sedan nabitý technikou, o které se menším modelům mohlo pouze zdát. Dnes, v době, kdy své „vlajkové lodě“ mají i výrobci grafických karet, telefonů nebo mikrovlnek, je rozdíl mezi tím „nej“ a tím ostatním ještě znatelnější. BMW řady 7 nahrazuje svého předchůdce po sedmi letech. A na dalších sedm let se stává nositelem techniky, která se postupně bude uvolňovat mezi menší modely. A navíc, inženýři BMW dostaly v případě nové vlajkové lodi nelehký úkol – auto musí být lehčí než předchůdce, ale zároveň s sebou vozit mnohem víc technických specialit. A být autem „pro řidiče“, což samo o sobě trochu odporuje koncepci řady 7.

Jak se s tím vypořádat? BMW schovává soubor technologií určených k dosažení tohoto cíle do pojmu nazvaném „inteligentní lehká konstrukce“. V praxi to znamená zejména vývoj tzv. karbonového základu – těžší ocel je na zásadních místech nahrazena uhlíkovým materiálem zvaným CFRP, a to tak, aby se zachovalo co nejnižší těžiště. Určit, nakolik se podařilo proti předchůdci snížit hmotnost je často složité, protože svou roli hraje množství použité výbavy, ovšem například v porovnání s modelem 730d z roku 2014, které vážilo 1840 kg, dosahuje stejná (testovaná) verze hmotnosti 1830 kg.

Dravější elegance

Design nového modelu plynule navazuje na facelift toho posledního a pokud jej posuzujete jen podle fotografií, možná vás tolik nezaujme. Při blízkém setkání ovšem mohu říct, že auto si zachovává eleganci, ale zároveň vypadá dravěji než dříve. Jediné, co mě trochu mrzí, že design je u dnešních aut tak podobný (kombinace hran a oblin), že novou sedmičku na první pohled jen těžko rozeznáte od pětky. Ale jakmile se půjdete seznámit s interiérem, zapomenete na to.

I když celé auto měří 5090 mm, uvnitř vás přivítá světlý a prostorný interiér. Prostor je dobře vyřešen, takže vepředu se můžete krásně rozvalit do prošívané kůže, přičemž sedadla reprezentují z hlediska pohodlí svou vlastní třídu. To nejlepší místo je samozřejmě vzadu vpravo, kde se nechají hýčkat ředitelé společností při rychlých přesunech po autobahnu. Díky zabudovanému tabletu Samsung si mohou ovládat vše, co je možné – masážní sedadla, osvětlení interiéru, nastavení klimatizace, zvuku a řadu dalších věcí. Jistě to ocení… Jednou z vychytávek je možnost elektricky odsunout sedadlo spolujezdce, z jehož opěradla se vyklopí „stolek“, sloužící jako podnožka. Při dlouhé cestě je tak možné si odpočinout v pohodlné poloze s nataženými nohami. Nejvíce luxusu samozřejmě získáte ve verzi L (tedy Long), která je nabízena s příplatkem 62 400 Kč.

Na vlně pohody

Raději se přesunuji za volant, abych okusil jízdu. Pod kapotou verze 730d se nachází naftový šestiválec s technologií TwinPower Turbo, nabízející zadním kolům výkon 265 koní a točivý moment 620 Nm. Spojený je s hladce řadící osmistupňovou převodovkou – ostatně jinou ani v BMW řady 7 mít nemůžete, i když si vyberete benzinový osmiválec 750i. Startuje s jemným zavibrováním, ale během klidného rozjezdu o něm téměř nevíte. Stává se jen tichou kulisou, ostatně jako veškeré okolí… Jízda je dle očekávání velmi komfortní, čemuž pomáhá i standardně dodávané vzduchové odpružení. Pokud necháte vůz v režimu Comfort, překvapí vás velmi lehké řízení, které umožňuje relativně snadné manévrování – pokud se to dá napsat o autě o délce téměř 5,1 metru a šířce 1,9 m. Celkové ovládání a zejména parkování je ale dne očekávání maximálně usnadněno. To znamená, že vás neustále hlídají funkční pípaky a kamery. A co se týče kamer, BMW posunulo tuto záležitost na další úroveň – na „ptačí“ perspektivu už jsme si zvykli, ovšem abyste na centrálním displeji viděli vaše auto ze šikmého pohledu, jak se postupně přibližuje k překážce? Celkem zajímavý způsob… Když už jsme u toho, BMW má chytrý klíček s displejem, kde je možné ovládat různé funkce – a to včetně automatického parkování. Ještě by měl umět telefonovat…

Pokud přidáte plyn, následuje relativně prudké zrychlování. I základní naftový motor se za své dynamické parametry nemusí stydět, stovku pokoří za 6,1 vteřiny a rozjede se na 250 km/h. Na horu železa, karbonu, kabelů a kůže je to velmi solidní výsledek. V praxi samozřejmě víc nepotřebujete, ale já mám stejně lehké pochybnosti. Když už vlajkovou loď, tak bych pod kapotou chtěl mít zmiňovaný osmiválec, cítil bych se určitě „důstojněji“.

Ovládej mě gesty
Jednou z novinek systému iDrive, který je v BMW používaný k nastavení všeho možného od hudby přes navigaci až po internetové připojení či aplikace, je ovládání gesty. V praxi je tento systém zatím funkční tak napůl. Ano, při kroucení ruky si zesílíte audio, ale soustředíte se na to tak intenzivně, že je jednodušší otočit knoflíkem či přidat hlasitost na volantu. Přijímání hovorů funguje trochu lépe, ale celkově mi připadá, že se výrobci předhánějí v tom, kdy vymyslí další technologii a bude jí mít první, než že by dávala smysl. Možná tato specialita bude někoho bavit, mě připadá trochu zbytečná. A navíc jí určitě ještě čeká postupné vylepšování.

Není dost prostoru na výčet všech dalších prvků, které BMW řady 7 svým pasažérům předvádí. Není to ani cílem. Samozřejmě počítejte s tím, že každý váš pohyb sleduje řada čidel, snímačů a počítačů, která neustále vyhodnocuje situaci a pomáhá vám dokonce i v banálních situacích – to už berete spíš jako běžnou věc, než že byste se tomu nějak zásadně divili. Vy se můžete za každých podmínek (ano, v nabídce je i verze s pohonem všech kol xDrive) nechat unášet na vlně pohody, která panuje v interiéru. I když budete mít příplatkové audio Bowers & Wilkins o výkonu 1400 W (stojí přes 150 000 Kč!) puštěné jako kulisu, vnější svět se vzdálí a vy jen plujete krajem. Jakmile se rozhodnete zrychlit, přepněte do režimu Sport, auto se přizpůsobí, ožije, změní se podvozek i řízení a vy můžete předvádět svou dominanci na silnici. Jistě, BMW řady 7 není sporťák, ale své role plní svědomitě. A za to se platí.

Základní model (testovaná 730d) stojí 2 338 700 Kč a disponuje skutečně bohatou standardní výbavou. V ceně je například zmiňovaný vzduchový podvozek, navigace Professional, kožené čalounění Dakota, 18palcová kola, parkovací asistenty, zadní kamera, LED světlomety (za laserové se připlácí 78 780 Kč) či systém pro automatické udržování rychlosti s brzdnou funkcí. Ale seznam příplatků je také dlouhý a samozřejmě není problém se nechat unést, což zákazníci podobných aut při specifikaci často dělají. Cena se potom snadno dostane až k hranici tří milionů Kč. A právě tam začíná nejsilnější benzinová verze 750i… Za jedinečnost se holt platí a v tomto segmentu je to běžné.

Plusy:

Interiér, komfort, technologie, pohonné ústrojí, dynamika, zpracování, jízdní vlastnosti

Minusy:

Vyšší cena, množství příplatků, některé funkce jsou kontroverzní

Verdikt:

Nejvyšší řada 7 je opět přehlídkou toho, co všechno lze nacpat do automobilu. V duchu dnešní doby se jedná zejména o nespočet elektronických systémů, z nichž některé přijímám pozitivně, jiné méně. Samotné auto je velmi dobré a dokáže člověku nabídnout luxus a prostředí pro relax, který vyžaduje. Otázkou je, jestli za ty peníze takový pocit stojí… Posuďte sami při testovací jízdě.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články