Nejteplejší den roku. Tramvajové koleje se ohýbají, spotřeba elektřiny roste

Vysoké teploty v ČR

Nejteplejší den roku. Tramvajové koleje se ohýbají, spotřeba elektřiny rosteNOVÉ 2
Domov
Echo24
Sdílet:

V posledních dnech zasáhla Českou republiku extrémní vedra. Potíže přinášejí zejména ve velkých městech, především v jejich historických částech, kde není tolik zeleně. V Praze vyjíždějí kropicí vozy několikrát za den, řidiči v pražské MHD pak dostávají iontové nápoje zdarma. Koupaliště po celé republice hlásí plno, rekordní teploty zaznamenávají i meteorologové. Dodavatelé elektrické energie hlásí zvýšené odběry.

Dnešek byl s 37,3 stupně naměřenými ve Staňkově na Domažlicku nejteplejším dnem roku v Česku. Místní teplotní rekordy padly, nebo byly vyrovnány na 35 ze 145 meteorologických stanic měřících přes 30 let. Odolal ale celorepublikový rekord z roku 1994, který pro dnešní den činí 39,2 stupně. Vyplývá to z informací na serveru Českého hydrometeorologického ústavu.

Meteorologové v pondělí předpovídali na dnešek teploty dosahující až 38 stupňů. Nakonec se ale teplota dostala jen těsně nad 37 stupňů – ve zmíněném Staňkově. Na dalších čtyřech místech s nejvyššími teplotami v republice již bylo 36,7 až 36,9 stupně.

Kropicí a mlžící vozy jezdí po většině velkých měst v České republice, kde ochlazují rozpálené ulice v centrech měst. V hlavním městě tuto službu zajišťuje pro Technickou správu komunikací Praha (TSK Praha) externí firma. „Pokud je horko, tedy více než 25 stupňů tři dny za sebou, extrémní teploty nebo více přízemního ozonu, vyjíždějí kropicí vozy v 11 hodin dopoledne a jezdí až do večerních hodin. Pokud je bouřka, končí svou jízdu dříve,“ řekla pro deník Echo24 mluvčí TSK Barbora Lišková.

Kropicí vozy zajišťují snižování prašnosti, zlepšují mikroklima a přízemního ozonu. 20 vozů využívají městské části Praha 1-16 ve svých centrálních částech, kde je málo zelených ploch. Provoz těchto vozů však TSK vyjde na miliony korun. „Nemáme přesná čísla, na kolik vyjde kropení komunikací, protože tuto službu zahrnujeme do celkové letní údržby. Ta nás vyjde zhruba do milionů korun. Pokud se ale jedná o extrémně teplé léto, jaké bylo například v roce 2015, vyšplhá se tato částka až na desítky milionů,“ dodala Lišková.

Podle Liškové také používají pitnou vodu, protože pokud by TSK používala užitkovou, nesplňovala by hygienické předpisy. „Dochází totiž ke kontaktu s lidmi a ti tu vodu mohou i vdechnout,“ řekla Lišková.

Problémy v dopravě

Už v pondělí způsobovalo horko problémy v dopravě. Například v Brně se zkroutily tramvajové koleje. K podobným situacím již několikrát došlo letos v létě i v Praze, v současných vedrech se zatím nic takového podle tiskové mluvčí Dopravního podniku Praha (DPP) Anety Řehákové nestalo. „K drobnému poškození kolejí vlivem horka došlo jen ve smyčce v Hostivaři, dopravní provoz tím ale omezen nebyl. Závady, které se projevily v minulých měsících, jsou trvale nebo provizorně zajištěny. Zůstáváme ve střehu, jsme v terénu a sledujeme kolejiště, preventivní pomalé jízdy však zatím nemusely být zavedeny,“ uvedla.

Na otázku, proč častěji dochází ke zkroucení tramvajových kolejí a nikoliv vlakových na ostatních tratích, odpověděl ve vysílání ČT24 Libor Beneš z Ústavu materiálového inženýrství při ČVUT v Praze. „V současné době se již využívá kvalitní a pevná ocel. V materiálu tedy problém není. Příčinou je zejména upevnění. Tramvajové koleje totiž nejsou upevněny tolik jako koleje pro vlaky. Ty jezdí vysokou rychlostí, proto musejí být více upevněné,“ řekl Beneš.

V těchto dnech podle Řehkové jezdí po Praze celkem 312 tramvají, které mají klimatizované kabiny pro řidiče. Prostory pro cestující mají však klimatizované jen některé z nich. Stejně tak jezdí v Praze i málo klimatizovaných autobusů.

Řidiči mají podle ní možnost využívat letní verze uniforem a k dispozici mají dostatek chlazených nápojů. „Při současných vysokých teplotách dbáme především na to, aby měli řidiči k dispozici dostatečné množství nápojů. Chlazená pitná voda je dostupná ve všech smyčkách, střídacích bodech a vozovnách. Ve vozovnách a na některých střídacích bodech jsou sodobary, které vyrábějí chlazenou sodovku. Řidiči tramvají během teplých dnů rovněž dostávají rozpustné ochranné iontové nápoje (v souladu s podnikovou legislativou). Kravaty řidiči tramvají nemusí povinně nosit nikdy. Mohou využít letní uniformu, která zvyšuje pohodlí řidičů při jejich každodenních směnách,“ dodala Řehková.

Záchranná služba nezaznamenala i přes horka nárůst výjezdů

I přes horké počasí dnes nezaznamenala pražská záchranná služba nadprůměrný počet výjezdů. Za dopoledne vyjely sanitky podle mluvčí záchranářů Jany Poštové ke čtyřem kolapsům z horka. „Často jsou to lidé, kteří nedbají doporučení, jak se chovat v horku. Nejstarší lidé nebo malé děti,“ řekla ČTK. Odborníci také doporučují nejvíc ohrožené osoby, jako jsou senioři, několikrát denně kontrolovat, třeba po telefonu.

V práci by si lidé měli podle rad odborníků dělat častější přestávky, při nich se projít nebo si podložit nohy. Teplotu v místnosti sníží klimatizace či ventilátory, pomohou i závěsy nebo žaluzie. „Při pobytu v klimatizovaných místnostech je nutné myslet na větší ztráty vody dýcháním suchého vzduchu a hradit je zvýšeným příjmem vody stejně jako při fyzické námaze,“ píše SZÚ na webu.

V horku by lidé měli vypít dva až tři litry vody, při tělesné aktivitě víc. Pití je třeba připomínat dětem a seniorům, u kterých není tak silný pocit žízně.

Horka zvyšují spotřebu elektřiny

Podle dodavatelů elektrické energie je při horkých dnech spotřeba vyšší. „Pro úterní den počítáme s téměř o šest procent větší dodávkou než před týdnem ve stejný den, kdy se ochladilo a teplota byla zhruba 20 stupňů Celsia,“ doplnila mluvčí alternativního dodavatele elektřiny Bohemia Energy Hana Novotná.

Dodavatelé se však shodují, že v zimních měsících je odběr elektřiny mnohem větší než v létě. Spotřeba elektřiny je v našich zeměpisných šířkách v letních měsících výrazně nižší než spotřeba v zimě. Konkrétně je spotřeba energie v létě o třicet až čtyřicet procent nižší než v zimě. Změny spotřeby vlivem jednotlivých spotřebičů nejsou konkrétně u odběratelů měřeny. Odhadujeme ale, že během horkých letních dnů může být nárůst spotřeby vlivem klimatizací ve výši několika procent,“ řekl mluvčí společnosti ČEZ Roman Gazdík.

Čtěte také: Tropy se vrací do Česka. Teploty porostou až k 36 stupňům

Sdílet:

Hlavní zprávy

We´re all living in Amerika

KOMENTÁŘ

Žijeme už jako v Americe. Ne tím, že u nás s jen malým časovým zpožděním mohou vyjít knihy autorů, jako je Abigail Shrierová. Ale tím, že i u nás mohou takzvaně ...

00:08
×

Podobné články