Opero. Nový život Štencova domu

Týdeník Echo

Opero. Nový život Štencova domuARCHITEKTURA 7
Týdeník
  • Tereza Kozlová
Sdílet:

Místo, kam můžete jít pracovat, když už vás homeoffice nebaví, kancelář začínajících firem neboli coworkingové centrum. Většina podobných míst cílí na nejmladší podnikatelskou generaci, ale vlastní projekty rozjíždějí i lidé, kteří mají za sebou třeba kariéru v korporátní firmě. Proto se skupina tří investorů rozhodla vybudovat něco, co jim samotným na trhu chybělo: místo k práci, setkávání a inspiraci zaměřené především na lidi mezi třicítkou a padesátkou. Vhodné prostory pro svůj projekt nakonec našli v bývalých grafických dílnách slavného Štencova domu, mimořádného objektu rané moderny, který není veřejnosti znám natolik, jak by si zasloužil.

„Salvátorská ulička je vzdálená sotva sto kroků od velkého střediska pražského, a přece tak nerušená jako spící zátoka,“ řekl o lokalitě už sám Štenc. Tento nakladatel uměleckých publikací zakoupil parcelu uvolněnou asanací a oslovil tehdy mladého architekta Otakara Novotného. Roku 1911 byl dokončen komplex fascinující jak použitím režných cihel, tak zajímavým dispozičním řešením propojujícím bydlení s provozem tiskárny. Sestává z nakladatelského a obytného domu se dvěma dvory. V budově se nacházely byty nakladatele a jeho rodiny, pracovna, fotoateliér a také grafický závod a reprezentativní prostory Štencovy firmy.

V restituci se budova vrátila rodině a prošla pečlivou rekonstrukcí. Poslední léta byl dvorní trakt prázdný. Vnučka Jana Štence hledala vhodného nájemníka, který by si s industriálním prostorem dokázal vhodně poradit. Našla jej až v Pavlu Přikrylovi, který je jedním ze spolumajitelů coworkingového projektu Opero. Nejprve došlo k odstranění nánosů po předchozích nájemnících v podobě sádrokartonu a koberců a k následným citlivým zásahům pod vedením architektky Márie Maninové, grafika a designéra Petra Hanouska a architekta Nora Gáfrika.

Některé místnosti jsou plné živých barev, jiné spíše tlumené. Většina nábytku vznikla na míru z jasanového dřeva, podlahy z dubu a marmolea. Ačkoliv si interiéry zachovaly původní ráz i půvabnou návaznost na atrium a přilehlé terásky, mají náležitosti současných administrativních prostor včetně akusticky izolovaných hovoren, v nichž se dá nerušeně telefonovat. Lehké pochybnosti mám jen o odhaleném betonovém stropě v části prostoru, který působí zbytečně tvrdě a módně. Štencův dům je sice industriální prostor, ale se spoustou jemných detailů a na dobových fotografiích jsou podhledy opatřené dokonce geometrickým dekorem.

Do Opera se dostanete jen s členskou kartou. Výjimkou jsou ale veřejné společenské akce, diskusní večery, workshopy a výstavy, na které může přijít každý.

V listopadu Opero oslaví první narozeniny a Pavel Přikryl je spokojený – podařilo se vytvořit místo setkání zajímavých lidí a z kontaktů navázaných v Operu už kvetou další nové projekty.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články