Lída Baarová? Kritika film rozmetala, Hrad Renče chválí

Lída Baarová? Kritika film rozmetala, Hrad Renče chválí 1
Echo24

Do kin ve čtvrtek přišel dlouho očekávaný český snímek Lída Baarová. Prvním z fanoušků filmů se „překvapivě“ stal prezident Miloš Zeman. Po zhlédnutí slavnostní premiéry snímku v pražském Slovanském domě hodnotil film svého přítele Filipa Renče jako „výborný“. Kvalitu filmu ocenil i prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček, ale filmoví kritici i první diváci mají o snímku vesměs zcela opačné mínění.

„Jde o nekvalitu natolik komplexní, že se těžko shrnuje,“ píše například filmový kritik Martin Svoboda na serveru Aktuálně.cz. „Baarová je (...) vypravěčsky i filmařsky zpackaná, nesděluje to, co sdělovat chce, a co sděluje, můžeme rozdělit buď na nudný kýč, nebo nechtěnou komedii. Filip Renč se pokouší vyprávět melodrama větší než z Titaniku, nemá však prostředky ani schopnosti,“ rozmetal Renčovu snahu Svoboda.

„Není pochyb o tom, že Lída Baarová není dobrý film,“ píše také filmový recenzent František Fuka na webu Kinobox.cz. „Od prvních záběrů je vidět, že ‚něco není úplně v pořádku‘, protože přestože ve výpravě jsou patrné slušné peníze, všechny záběry vypadají podivně televizně,“ shoduje se Fuka s dalšími kritiky.

Textař Michal Horáček viděl Renčův film také jako jeden z prvních, ale byla to pro něj podle jeho vyjádření na Facebooku ztráta času. Film byl podle jeho slov jednou z mála příležitostí, kdy si se svou ženou mohli někam zajít, ale příležitost to dle něj nebyla dobře využita. „Soupis všech nesmyslů by byl dlouhý, vlastně přesně tak dlouhý jako scénář. Shrnul bych film Lída Baarová asi takhle: Všechna čest stranou,“ napsal Horáček.

Po první stovce hodnocení na Česko-slovenské filmové databázi se hodnocení filmu nedostalo ani přes 50 procent. „Filip Renč se se scénáristou Ivanem Hubačem snažili film pojednat spíše pro konzumní publikum zvyklé na styl seriálové tvorby komerčních televizí. Bohužel se jim tato zajímavá látka posunula až za hranici kýče. Je to velká škoda, protože tento příběh v sobě ukrýval velký potenciál pro opravdový velkofilm,“ okomentoval film například uživatel Kosmik a negativní komentáře se na csdf.cz jen množí.

Nadšený prezident

Prezident Miloš Zeman byl mezi prvními, kteří měli možnost zhlédnout Lídu Baarovou. Vybraná společnost měla možnost vidět slavnostní premiéru v pražském Slovanském domě už ve středu. „Ahoj, Filipe. Blahopřeji k velkému dílu a rád tě vidím,“ řekl Zeman po příjezdu režisérovi Filipu Renčovi, který pro něj natočil volební klip před prezidentskou volbou a veřejně mu vyjadřoval svoji podporu. V roce 2014 dostal od Zemana medaili Za zásluhy.

Zeman si nový český film pochvaloval. Jeho tiskový mluvčí Jiří Ovčáček na svých profilech na sociálních sítích tlumočil jeho první dojem po shlédnutí filmu: Pan prezident reagoval slovem „výborný“.

I Jiří Ovčáček má na svém facebookovém profilu pro film pouze slova chvály. „Po zhlédnutí nového filmu Lída Baarová režiséra Filipa Renče musím konstatovat, že to je snímek mimořádných kvalit a parametrů. Dělá českému filmu skvělé jméno. Mohu jedině doporučit,“ napsal mluvčí Hradu naprosto v kontrastu mínění kritiků a diváků.

Snímek se natáčel v první polovině roku 2015 s rozpočtem zhruba 80 milionů korun; 15 miliony přispěl Státní fond kinematografie.