Kam dál s metrem D? Začala bitva o Žižkov

Vysočany, nebo Náměstí Republiky?

Kam dál s metrem D? Začala bitva o ŽižkovNOVÉ
Vizualizace budoucí stanice metra linky D Nemocnice Krč Foto: Metroprojekt
2
Domov
Filip Nachtmann
Sdílet:

Kam bude pokračovat plánovaná linka metra D z náměstí Míru: na Náměstí Republiky, nebo do Vysočan?Do boje za protáhnutí metra na Žižkov se s největší vervou pustila radnice Prahy 3. Té se nelíbí, že se odborníci zatím kloní spíše k variantě, která by linku D protáhla přímo do středu města.

Vedení Prahy začalo o budoucím pokračování linky D diskutovat ihned poté, kdy rozhodlo o stavbě první části linky z Písnice na Pankrác (a později na náměstí Míru). Chce tak co možná nejvíce využít skutečný potenciál metra D, které má přivést do centra lidi z jihu Prahy a části Středočeského kraje.

Radní už dokonce zadali úkol Institutu plánování a rozvoje (IPR), který má do konce roku představit proveditelnou variantu pokračování linky D. A to přesto, že by se úsek z náměstí Míru dál nezačal stavět rozhodně dříve než za deset či patnáct let. Jenže asi ani radní nečekali, jaká diskuze se o budoucím novém úseku strhne.

„Podle stávajícího územního plánu mělo vést pokračování metra D na sever trasou Nám. Míru – Hl. nádraží – Žižkov – Vysočanská. Tato trasa by však podle prognóz nebyla dostatečně využita cestujícími, aby ospravedlnila výstavbu metra. Nevýhodou tohoto trasování, které vycházelo z původního konceptu obsluhy Proseka trasou D, je také to, že by míjelo centrum Prahy a nemělo by v něm přestup na trasu B,“ řekl deníku ECHO24.cz před několika týdny mluvčí IPR Adam Švejda. Z toho důvodu má IPR prověřit možnosti, jak dál pokračovat s linkou D: „Jako nejatraktivnější se dle doposud zpracovaných materiálů jeví pokračování z Náměstí Míru přes Hlavní nádraží k Náměstí Republiky, kde by byl přestup na linku B.“

‚Hlavu a patu má jen trasa přes Žižkov‘

Právě Švejdova slova ale vyvolala první spor kolem zatím neexistující trasy metra. Že by linka D mohla končit na Náměstí Republiky, se totiž nelíbí některým politikům. Zatím nejhlasitěji se ozývají radní z Prahy 3. Ti bojují za to, aby metro vedlo na Žižkov a na Harfu. V září o tom mají dokonce jednat místní zastupitelé. Argumentují velkým rozvojovým potenciálem Žižkova a zejména oblasti kolem nákladového nádraží.

„Metro představuje pro budoucí rozvoj třetí městské části klíčový prvek. Dokud nebude vyjasněno, jakým způsobem bude linka D pokračovat z náměstí Míru, nemůžeme rozhodovat například o parametrech čtvrti, která má vzniknout na Nákladovém nádraží Žižkov. Chceme se proto do diskuse aktivně zapojit,“ avizuje jedna z radních Prahy 3 Irena Ropková (ČSSD).

Kolem nádraží se už dnes plánuje poměrně významná bytová a komerční výstavba a tisíce obyvatel a návštěvníků nově zbudované čtvrti by podle radních v budoucnu mohly znamenat velké dopravní riziko.

Čtěte také: Kde skončí metro D? Náměstí republiky, nebo snad Žižkov?

Pro trasu, která by spíše než na Náměstí Republiky vedla přes Žižkov a Jarov do Vysočan, jsou i někteří členové velké pražské rady. Třeba šéf pražských lidovců a radní pro kulturu Jan Wolf.

„Hlavu a patu má podle mě pouze trasa vedoucí přes Žižkov a případně až do Vysočan, kde by mohlo být napojení na linku B. Ta trasa na Náměstí Republiky se mi zdá úplně nesmyslná. Tam je to metrem protkáno dost,“ řekl Wolf deníku ECHO24.cz.

Jako Kodaň nebo Mnichov

Institut plánování a rozvoje dostal od radních ještě jeden úkol. Praha chce totiž vypsat architektonickou soutěž na dvě z deseti stanic budoucího metra D. Zatímco u osmi stanic z Písnice na Pankrác, které už mají vydané stavební povolení, město nic nezmůže, podobu stanic Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru by Praha ráda vysoutěžila.

Podle institutu by na nové lince měly být co možná nejvíce sjednoceny jednotlivé prvky – od označení vstupů do metra až po běžný mobiliář. Interiér by pak mohl být odlišný.

„Inspiraci můžeme čerpat třeba v Kodani. Tam vypsali architektonickou soutěž na celou linku metra, přičemž vítězný ateliér zpracoval dvacet stanic v jednotném designu. Stanice mají jednoduchý koncept, vše působí čistě a přehledně,“ uvedl šéf IPR Petr Hlaváček. „Zajímavý je i způsob řešení mnichovského metra, které má sice jednotně řešené vstupy, ale každé nástupiště je jiné. Zpracovávali je různí designéři, umělci a architekti a výsledek je velice zdařilý,“ dodal.

U osmi stanic, na něž už není možné vypsat architektonickou soutěž, chce Hlaváček pohlídat alespoň kultivaci okolí kolem výstupů z metra. Praha by se podle něj měla poučit zejména z nedávné dostavby metra linky A, aby se na nové lince neopakovaly stejné nedostatky.

Čtěte také: Nové metro D bude jezdit bez řidičů

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články