Vidět a být viděn

Vidět a být viděn 1
EchoAuto01
  • red
Sdílet:

Osvětlovací soustava patří na rozdíl od elektroniky od samých počátků automobilismu k nedílným součástem každého vozu. Účinnost i hospodárnost světel se však neustále zlepšuje.

Technologie Audi Matrix Laser vychází z laserových bodových dálkových světlometů, které značka Audi poprvé uvedla do sériové výroby v roce 2014 v modelu Audi R8 LMX. Výkonné zdroje laserového světla poprvé umožňují integrovat projekční techniku do kompaktního a zároveň výkonného světlometu. Nová technika pracuje již jen s jedním miniaturním zrcadlem, které se velmi rychle pohybuje a odráží laserové paprsky požadovaným směrem. V nízkých rychlostech je světlo rozdělováno na větší plochu a vozovka je osvětlována velmi širokým kuželem světla. Ve vysokých rychlostech se kužel světla zúží a výrazně se zvýší intenzita a dosah světla. To je výhodné zejména při jízdě na dálnici.

Světlo může být navíc rozdělováno cíleně. To znamená, že jas světla lze ve specifických zónách variabilně měnit řízením doby osvětlení. Další novinkou je inteligentní a extrémně rychlé zapínání a vypínání laserových diod v závislosti na poloze zrcadla. Díky tomu lze dynamicky a variabilně měnit osvětlení nebo odcloňování příslušných ploch. Podobně jako u současných světlometů Audi Matrix LED je vozovka vždy intenzivně osvětlena, aniž by byli ostatní účastníci silničního provozu oslňováni.

Sdílet:

Hlavní zprávy