Tragédie mění pravidla: pilot v kabině nikdy nesmí být sám

úmysl pilota airbusu

Tragédie mění pravidla: pilot v kabině nikdy nesmí být sámAKTUALIZOVÁNO 1
Svět
Echo24
Sdílet:

Letecké společnosti po úterním pádu letounu německého dopravce Germanwings začaly zavádět pravidlo, že pilot nesmí být za letu v kokpitu nikdy sám. Spolkový svaz německého letectví (BDL) oznámil, že se zavedením nového opatření souhlasily všechny velké německé aerolinie včetně Lufthansy a její dceřiné společnosti Germanwings. Zavedení opatření ve čtvrtek oznámily například také britský nízkonákladový dopravce EasyJet a norské, islandské či kanadské aerolinky. 

Pád stroje německé nízkonákladové společnosti v úterý podle vyšetřovatelů úmyslně způsobil druhý pilot airbusu, když v kokpitu zůstal sám. 

FOTOGALERIE zde: Airbus, který narazil do hory

Mezi letecké přepravce, kteří tomu napříště hodlají zabránit závaznými předpisy, patří i ty německé. V pilotních kabinách německých letounů by tak měli být vždy nejméně dva členové posádky. 

„Dnes jsme hovořili se všemi členy o možných důsledcích,“ řekl šéf BDL Matthias von Randow agentuře Reuters. Opatření má být zavedeno okamžitě. Podle agentury DPA by se mělo týkat například koncernu Lufthansa a společností Air Berlin, Condor a TuiFly. 

Pilota nahradí jiný člen posádky

Mezi prvními oznámil změnu pravidel norský letecký přepravce Norwegian Air Shuttle. „To znamená, že když jeden z pilotů kokpit opustí, například aby si odskočil na toaletu, jeden ze členů posádky musí do pilotní kabiny přijít,“ řekla DPA mluvčí norské firmy. 

S platností od pátku zavádí povinnou přítomnost alespoň dvou členů posádky v kokpitu společnost EasyJet. „Toto rozhodnutí bylo učiněno po konzultaci s úřadem pro civilní letectví,“ citovala ze sdělení firmy agentura AFP. 

Zavedení obdobného opatření oznámily také islandské aerolinky Icelandair a kanadské Air Canada, WestJet Airlines a Air Transat. Naopak rakouské společnosti Austrian Airlines (AUA) a Niki vyčkávají. „Zatím je příliš brzy,“ řekl agentuře APA mluvčí AUA, která je stejně jako Germanwings dceřinou společností německé Lufthansy. 

V současnosti evropské předpisy nenařizují neustálou přítomnost alespoň dvou osob v kokpitu. Zavést takovou povinnost v Evropě může podle AFP pouze Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA). 

Čtěte také: Kdo byl pilot, který zabil 150 lidí? Mladý Němec létal krátce

Francouzský prokurátor pověřený vyšetřováním tragédie úterního letu z Barcelony do Düsseldorfu ve čtvrtek oznámil, že pád stroje úmyslně způsobil druhý pilot airbusu. Když se kapitán letu vzdálil, druhý pilot v kokpitu zůstal sám a kolegu už nepustil zpátky. Přitom stroj předčasně navedl ke klesání. 

Šéf koncernu Lufthansa Carsten Spohr na tiskové konferenci k dosavadním výsledkům vyšetřování zřícení stroje dceřiné společnosti řekl, že podle jeho znalostí povinná přítomnost nejméně dvou osob v kokpitu je u evropských leteckých společností výjimečná. 

Na palubě letounu, který se zřítil ve francouzských Alpách, bylo 150 lidí, z toho podle aktualizovaných informací 75 Němců a 52 osob se španělským občanstvím. Mezi pasažéry byli lidé více než tuctu národností. Všichni zahynuli. 

Čtěte více: Pilot havaroval s Airbusem úmyslně. Kolega bušil na dveře kabiny marně

Čtěte také: Haltern zdrtila krutá zpráva. V letadle ztratil 16 školáků

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články