Ostuda pražské dopravy: ze 60 nových tramvají jezdí jen čtyři

OPRAVY ZA 100 MILIONŮ

Ostuda pražské dopravy: ze 60 nových tramvají jezdí jen čtyřiNOVÉ
Tramvaj typu 14T v ulicích Prahy. Foto: Foto: Wikimedia commons/Ludek
1
Domov
Echo24
Sdílet:

Dopravní podnik hlavního města Prahy se potýká se závažným problémem. Drtivá většina tramvají 14T, které se v pražských ulicích začaly objevovat v roce 2006, je totiž v současné době nepojízdná. Z celkových 60 jsou nyní v aktivním provozu jen čtyři. Opravy tramvají dodaných plzeňskou Škoda Transportation, které jsou mezi lidmi známé jako „Porsche“, budou trvat další dva až čtyři roky a budou stát více než 100 milionů korun, informuje server iHNED.cz.

Tři z celkových 60 tramvají typu 14T zničily nehody. V aktivním provozu jsou jen čtyři. Zbylých 54 tramvají pak čeká na výměnu poškozených částí rámu podvozku. Po zařazení do provozu se totiž začalo ukazovat, že se vozy nehodí do pražských ulic, protože v ostrých zatáčkách poškozují samy sebe i koleje. Svědčily by jim naopak rovnější trasy, při nichž není jejich kostra tolik namáhána.

„Mohu potvrdit, že aktuálně jsou v provozu čtyři tramvaje 14T z celkových 57. Během cca 3 týdnů uvedeme do provozu dalších 6 tramvají tohoto typu, následně by jich tedy mělo být v provozu 10,“ sdělil serveru ECHO24.cz v textové zprávě mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Všechny tramvaje typu 14T od plzeňského výrobce Škoda Transportation, na jejichž designu se podílelo studio Porsche, Praha stáhla už v roce 2014. Následně začaly opravy.

Odborníci Škody naučili dopravní podnik, jak poškozené stroje opravit, a zdarma jim to ukázali na jedné ze čtyř provozuschopných tramvají. Dopravní podnik se teď proto zbylé tramvaje snaží opravit svépomocí. Opravy budou podle serveru iHNED.cz trvat další dva až čtyři roky a práce vyjdou na více než 100 milionů korun.

Tato situace vznikla proto, že v době, kdy byly tramvje odstavené z provozu, už nepodléhaly záruce. Škoda Transportation se navíc bránila tím, že Praze dodala přesně to, co chtěla, tedy částečně nízkopodlažní tramvaj. To, že se stroje nehodí do pražských ulic, v té době podle serveru nikdo neřešil. Praha proto zvažovala jejich prodej do východní Evropy. Pro tramvaje se prý ale nenašel žádný kupec ani v zemích bývalého SSSR.

Tramvaje typu 14T čelí kritice dlouhodobě. Cestující v minulosti kritizovali například špatně omyvatelné polstrované sedačky, malý prostor na nohy v některých částech vozu, a nebo některé sedačky, které jsou zbytečně velké pro jednoho člověka ale příliš malé pro dva cestující.

Čtěte také: Pražská MHD zkouší nový model tramvaje. Říkají jí Evička

Kult pražské mazací tramvaje: už má pět tisíc fanoušků

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články