Je Česko právním státem? Rozjetého Ťoka už může zastavit jen Sobotka

MILIARDY A MÝTO

Je Česko právním státem? Rozjetého Ťoka už může zastavit jen Sobotka
Bohuslav Sobotka. Foto: Foto: Jan Zatorsky
2
Domov
Petr Holub
Sdílet:

Rozhodnost ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) bere dech a vlastně vzbuzuje určitou úctu. Bez ohledu na paragrafy hodlá prosadit svou a svěřit výběr mýta bez soutěže společnosti Kapsch. Jde za svým tak razantně, že se jeho tažení nikdo neodváží postavit.

Sociální demokraté reptají a ministr vnitra Milan Chovanec včera prohlásil, že snaha najít výběrčího mýta od ledna 2017 připomíná situaci automobilu těsně před nárazem do zdi. Tomu sekunduje i předseda lidovců Pavel Bělobrádek s poznámkou, že mýto je opravdu problém. Ťok však kritiky suverénně odmítá s tím, že se snaží udělat z mýta předvolební téma a zakrýt pochybnou reorganizaci policie. Zřejmě vychází právě ze zkušenosti policejní reformy. Když se konflikt vyostří a správně podá v médiích, může se na něm bez ohledu na realitu před volbami jen získat. Tak vystupuje nový silný muž hnutí ANO.

30 měsíců marnosti

Zřejmě jen pro budoucí kronikáře stojí za připomínku historie, jak marně strávili ministři Babišova hnutí dva a půl roku, kdy měli najít provozovatele mýta. Ťokův ministerský předchůdce Antonín Prachař ohlásil v dubnu 2014 soutěž na poradenskou firmu, která by státním úředníkům pomohla s vypsáním tendru na správce mýta v letech 2017-2026. V říjnu ještě před nástupem Ťoka byla soutěž zrušena a sám Ťok v lednu 2015 vytvořil skupinu expertů z vysokých škol, která měla práci poradců v přípravě tendru zastat. Když se akademici nemohli dohodnout, vytvořil ministr za stejným účelem novou státní firmu CENDIS. To bylo loni v červnu a když ani tento pokus nevyšel, oslovil Ťok v říjnu bez soutěže přece jen poradenskou firmu Deloitte. Tentokrát už nešlo o desetiletý tendr, Deloitte měla vybrat správce mýtného systému na léta 2017-2019. V prosinci ovšem poradci oznámili, že se ani krátkodobý tendr do konce roku 2016 nestihne.

Letos v březnu přišel Ťok na vládu s nápadem, že opět bez soutěže prodlouží smlouvu s dosavadním správcem, firmou Kapsch. Vláda po něm chtěla, ať prověří, jestli něco takového není proti zákonu. Ťok neváhal a zaplatil dvě právní firmy, podle kterých to v pořádku je. Vůbec mu nevadí, že mezitím Nejvyšší správní soud označil obdobný postup pražského magistrátu v kauze Opencard za nezákonný, ani to, že prodloužení smlouvy s Kapschem odmítlo předsednictvo Rady vlády pro informační společnost i pracovní skupina ministerstva pro místní rozvoj. I když jsou proti příslušné poradní sbory, Ťok prosadil před týdnem svůj návrh na jednání vlády. Premiérovi Bohuslavu Sobotkovi nezbylo, než jednání přerušit a svolat kvůli Ťokovi a Kapschi koaliční radu.

Cestou do tepláků

Suverénní Ťokovo tažení teď už může zastavit pouze Sobotka. Dosud shovívavě přihlížel jeho všem pokusům a i když je neschvaloval, tak je neodsoudil, ale prostě vzal na vědomí. Ve čtvrtek na koaliční radě už bude muset mít nějaké jasné stanovisko.

Může ustoupit, připustit, že Česko není právním státem, a spolu s celou vládou podpořit prodloužení smlouvy. Minimálně na nějakou dobu pak bude mít klid, než si budou na vládní dohodu Kapschem stěžovat konkurenční firmy u antimonopolního úřadu, než některá z nich podá žalobu u správního soudu, případně než podá trestní oznámení na toho, kdo smlouvu podepíše. Všichni vědí, že v případu Opencard byl úředník, který podepsal něco podobného, odsouzen ke třem letům vězení. Těžko předpovědět, jakou odpovědnost ponesou ministři, kteří jiného úředníka k podpisu smlouvy s Kapschem explicitně zmocní.

Anebo se Sobotka Ťokovi postaví a pak může počítat s tím, že ministr i jeho stranický šéf Babiš rozjedou kampaň, podle níž premiér zlikvidoval jedinou možnost, jak vybírat od ledna 2017 mýto. Nakonec právě lidé ze Sobotkovy ČSSD a Bělobrádkovy KDU-ČSL schválili před deseti lety s Kapschem tak nevýhodnou smlouvu, že přes všechnu upřímnou Ťokovu snahu nejde ukončit.

Šibeniční lhůta

O mýto už v politickém sporu vůbec nejde. Fakticky vzato, Ťokův plán se dá realizovat. Ovšem se značným rizikem, že antimonopolní úřad nebo soud smlouvu zruší a pak budou všechny kamiony jezdit po českých dálnicích opravdu zadarmo. K tomu přistoupí vyhlídka, že konkurenti budou žádat ušlý zisk ve výši vybraného mýta.

Alternativních možností není mnoho. Skupina vládních expertů doporučuje variantu, podle níž může prodloužení smlouvy s Kapschem pokrýt speciální zákon o mýtu. Sepsat a nechat ho projít parlamentem ze šest měsíců je přitom šibeniční lhůta, ze které navíc Ťokovy současné aktivity ubírají jeden týden za druhým. Nakonec zůstane jen návrat k papírovým známkám.

Sdílet:

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články