KLDR zažila první ‚západní‘ koncert: avantgardní Laibach

Propaganda i propagace

KLDR zažila první ‚západní‘ koncert: avantgardní LaibachNOVÉ 4
Svět
Petr Pešek
Sdílet:

Když se před třiceti lety pokoušeli dostat do tehdy komunistického Československa, vrátili je na hranicích zpátky – celníci se mimo jiné zalekli jejich jugoslávských vojenských uniforem. Nyní slovinští Laibach udělali koncertní zářez ve stalinistické KLDR. Ovšem s posvěcením režimu.

Vyžívají se v používání symboliky včetně té totalitní a zvláště (byť nejen) nacistické. Rádi provokují a diváky nechávají na pochybách, jak to vlastně myslí. Nyní se slovinská skupina Laibach stala první kapelou „západní“ provenience, která mohla uspořádat koncert v Severní Koreji. Respektive koncerty hned dva – ve středu a ve čtvrtek v Pchjongjangu. Uskutečnily se díky snaze aktivisty Mortena Traavika u příležitosti 70. výročí osvobození Korejského poloostrova od japonské okupace.

„Je to malý krok pro Laibach, ale velký krok pro humanitu,“ komentoval vystoupení hlavní ideolog skupiny Ivan Novak. Laibach předvedli jak svůj repertoár – tedy tentokrát hlavně tvořený předělávkami od Beatles po švédské Europe – tak i několik exkluzivně doplněných skladeb. Jednak ze slavného muzikálu The Sound Of Music, ale došlo i na místní severokorejské hudební motivy. Opět předělané do podoby Laibach.

Skupina přizpůsobila prostředí i svoji vizáž. Její členové na sobě měli oblečení v severokorejském stylu. A netradiční bylo i místo, kde se koncerty konaly. Zatímco obvykle Laibach vystupují v rockových klubech, na letních festivalech či v industriálních prostorách, v Pchjongjangu se hrálo v místním divadle a druhý den ve škole hudby.

Pyongyang comes alive with the sound of foreign rock music http://t.co/yD7lAnB1qA #laibachinnorthkorea pic.twitter.com/jwwhQY6CRZ

Publikum bylo dle zveřejněných záběrů poněkud strnulé, lidé usazení v polstrovaných sedačkách sledovali hudební produkci na pódiu provázenou promítáním – včetně severokorejských propagandistických motivů. A až na konci písniček diváci způsobně zatleskali.

Jistou dávku pikantnosti nese i zpráva v místních médiích. „Na pódiu byly předvedeny slavné světové písně a písně s protiválečnou tématikou,“ popsala koncert oficiální severokorejská tisková agentura KCNA. A dokonce vyzdvihla, že „účinkující prokázali umělecké schopnosti souboru specifickým zpěvem, bohatým hlasem a dovedným ztvárněním“.

Laibach hrají od počátku 80. let, skupina ale prošla řadou proměn včetně personálních – zůstala jen páteř kapely. Od původně hutného industriálního zvuku prošla přes kytarové i elektronické experimenty. Zvláště v prvním období používala nacistickou symboliku, ovšem vždy se snažila upozorňovat, že jde jen o uměleckou licenci. V Česku už hrála mnohokrát, naposledy loni po vydání alba „Spectre“.

Jejich severokorejské angažmá ale spíše než jako provokace vypadalo jako propagace – kapela z malého Slovinska je sice na Západě známá už od 80. let, ale tentokrát se jí podařilo proniknout i do velkých světových médií. A už před koncerty také začala na svých internetových stránkách s prodejem upomínkových předmětů s tématikou vystoupení v Pchjongjangu.

Čtěte také: Když KLDR padla a Kim Čong-un stanul před soudem

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články