Lexus CT 200h: Stylový míšenec, který si zaslouží pozornost

Lexus CT 200h: Stylový míšenec, který si zaslouží pozornost 4
Auto
  • Jan Blažek
Sdílet:

Nejmenší z řady vozů Lexus, model CT, se dočkal faceliftu, který ještě vylepšil už tak velmi povedený koncept hybridu nižší střední třídy. Stojí za nemalé peníze, jež za něj výrobce požaduje?

Lexus CT mi byl sympatický už od prvního okamžiku, a to nejen svou funkční technologií a famózními jízdními vlastnostmi, ale i svou estetickou hodnotou. Hybridy a elektrická auta občas vypadají tak odlišně než zbytek produkce, že je to až podivné, ovšem lexusy se v designu našly. Při čelním pohledu vyvstanou na mysli slova jako drsný, dravý, ale nikoliv agresivní. První pohled mnohé znamená a Lexus ví, jak na konzervativní evropské zákazníky zapůsobit.

Po usednutí do interiéru je pocit ještě umocněn – kvalita dýchá z každého použitého materiálu. Prostor pro posádku je vytvarován v elegantním, lehce tradičním stylu, ale skrývá v sobě ducha moderny. Je vidět, že značka, která svou image vytvořila během 25 let, staví na jasně definovaných hodnotách, díky jimž si našla své pevné místo mezi výrobci prémiových aut. Poznáte to i na kvalitě kůže, zpracování detailů, vyspělé multimediální technice a nebo prostě jen dle zvuku, který vydávají dveře při zavírání.

Chuť vozu k lineárnímu zrychlení

Už po „oživení“ vozu je jasné, že technologie je zde na prvním místě: obrazovka ve vašem zorném poli rozhodně není obyčejná, místo otáčkoměru najdete displej, který v běžném režimu zobrazuje pouze několik hodnot: charge, eco a power. Podle jízdní situace pak rafička neustále informuje řidiče, jestli zrovna dobíjí baterie (což se děje při jízdě z kopce, brzdění, ale i setrvačné jízdě), jedete ekonomicky, nebo naopak využíváte plný potenciál hybridního ústrojí.

K „řazení“ slouží malý ovladač na masivním středovém panelu, přičemž vy pouze vyberete D pro jízdu dopředu, P pro parkování či R pro couvání. CT nemá klasickou automatickou převodovku, ale lineární měnič nazvaný E-CVT. Jde o jakýsi variátor, který přizpůsobuje otáčky motoru tomu, jakým způsobem chcete jet. Skeptiky ihned uklidním – v praxi tento systém funguje velmi přirozeně a hladce. Rozjezdy se odehrávají bez škubání a neustálá chuť vozu lineárně zrychlovat je příjemná. Pohon předních kol zajišťuje hybridní ústrojí složené z benzinového čtyřválce 1,8 litru spojeného s elektromotorem. Celkový výkon soustavy není nijak dramatický (136 k), ale díky elektromotoru, který dodává 207 Nm točivého momentu již od minimálních otáček, zrychluje CT nečekaně sebevědomě.

Milovníci dynamičtějšího svezení budou jistě naplno využívat mód Sport, ve kterém auto citelně ožívá, a dokonce ukáže i jakousi elektronickou simulaci otáčkoměru. Osobně jsem tento mód využíval nejčastěji, protože spotřeba se dramaticky nezvýšila, ale akcelerační schopnosti byly na mnohem příjemnější úrovni. Pro bezpečné předjíždění je výkon dostatečný, ve vyšších rychlostech už ale trochu chybí pružnost. Přál bych si, aby nejmenší Lexus jezdil ještě o trochu lépe. Vím, že by to asi neodpovídalo kultivovanému konceptu hybridu, ale když se člověk podívá, jak dynamicky to auto vypadá! Testovaný vůz byl navíc vybaven velmi přitažlivým paketem F-Sport, který navenek slibuje ještě o něco víc, než skrývá pod perleťovým lakem.

Žádný kompromis v komfortu

Jízdní vlastnosti jsou výtečné. Ani na velkých kolech s nízkoprofilovými pneumatikami (součást paketu F-Sport) necítím kompromis v oblasti komfortu. CT výborně sedí v zatáčkách, chová se neutrálně, čemuž pomáhají i baterie umístěné mezi zadními koly v oblasti pod víkem kufru. Nízké těžiště v kombinaci s přímým, přesným řízením způsobuje radost z průjezdu každé zatáčkovité pasáže. Umístění baterií se sice trochu podepisuje na velikosti zavazadelníku, ale není to nic dramatického.

U hybridu je jednou ze zásadních otázek spotřeba paliva. Ve městě, kde výhody neustálého dobíjení baterií a využívání elektromotoru vyniknou nejvíc, se dá pohodlně jezdit za 4 l / 100 km – a někdy i méně. Výhodou vyspělého systému je fakt, že CT opravdu často přepíná na čistě elektrický pohon (do rychlostí kolem 80 km/h) a baterie dobíjí, kdykoliv má příležitost. Toky energií ostatně můžete sledovat na novém 4,2palcovém displeji uprostřed palubní desky. Je to zajímavá podívaná, zejména když sledujete spotřebu minutu po minutě. Pokud se na to zaměříte, za chvilku se naučíte jezdit ještě úsporněji. V režimu Sport si CT na okresce málokdy řekne o víc než 7 l / 100 km, což je také skvělý výsledek.

Lexus modernizované CT zlevnil, takže cena začíná na 599 000 Kč. To není v segmentu nižší střední třídy zrovna málo. Ale pokud prozkoumáte ceník, zjistíte, že proti konkurenci typu BMW 1 či Audi A3 není CT předražené. Má skvělou základní výbavu, jasně definované příplatky, a navíc dostáváte technologii, která opravdu funguje. Pokud si připlatíte za zmiňovaný paket F-Sport (na fotografiích), cena se zvýší na 799 000 Kč, ovšem seznam výbavy je velmi dlouhý. Osobně doporučím verzi Executive s výběrem vhodných příplatků, čímž se dostanete zhruba na 700 000 Kč. A za tyto peníze takto vybavené BMW či Audi stejně nepořídíte.

PLUSY:

hybridní ústrojí, skvělý podvozek, kvalita interiéru, nízká spotřeba, image

MINUSY:

dynamika v některých situacích, cena paketu F-Sport, omezenější zavazadelník


VERDIKT:

Lexus CT po faceliftu uzrál jako kvalitní víno. Jde o koncept, který si rozhodně zaslouží vaši pozornost, protože hybridní ústrojí skvěle funguje a spotřeba paliva je nízká. Navíc je radost sledovat, že i hybridní automobil může nejen výborně vypadat, ale i jezdit. Podvozek a jeho naladění jsou silnými stránkami vozu a cena ve srovnání s konkurencí není zásadně přestřelená, přičemž zejména zaváděcí ceny jsou k zákazníkům vstřícné.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články