Prodej biopaliv se zhroutil. Jsou dražší než benzin a nafta

Trh s biopalivy

Prodej biopaliv se zhroutil. Jsou dražší než benzin a naftaNOVÉ 1
Ekonomika
Tomáš Pergler
Sdílet:

V Česku se po Novém roce přestala kupovat čistá a vysokoprocentní biopaliva. Od začátku roku totiž zdražila kvůli vyššímu zdanění a nejsou schopná cenově konkurovat běžným pohonným hmotám, které postupně zlevňují s klesající cenou ropy. „Od začátku roku 2016 se prodej vysokoobjemových biopaliv zcela zastavil,“ uvedl pro deník ECHO24.cz Jan Duspěva, šéf státem vlastněné společnosti Čepro, která zajišťuje dodávky a přimíchávání bioložek.

Podíl paliv s vysokým obsahem bioložky tvoří sice jen několik procent trhu s pohonnými hmotami, zastavení jejich prodeje ale výrazně komplikuje ekologické závazky ČR. Podle nich se mají do konce příštího roku snížit emise oxidu uhličitého v dopravě o čtyři procenta a do roku 2020 o šest procent. „Teoreticky jsou cíle splnitelné, ale po zohlednění složení vozového parku a při současné nízké ceně fosilních paliv by byla snaha o jejich splnění v roce 2017 finančně neuvěřitelně nákladná,“poznamenal Duspěva.

Průměrné stáří automobilu se v tuzemsku pohybuje kolem patnácti let a takto staré motory používání vysokoprocentních biopaliv, jako je řepkový olej, bionafta nebo biolíh neumožňují. Kromě toho by se ekologická paliva musela mnohem více dotovat.

Biopaliva tzv. první generace zdražila po schválení novely zákona o spotřebních daních. Například sazba u čisté bionafty ze zvýšila z nuly na 4,59 koruny za litr, u směsné motorové nafty stoupla z 7,665 na 9,265 koruny za litr. U biolihu s obsahem 70 až 85 procent bioethanolu (Ethanol E85) zase klesla vratka daně za líh v palivu z 12,84 na 10,23 koruny za litr. Nízkoprocentní biosložka, kterou tankuje většina motoristů ve fosilním palivu (v benzinu minimálně 4,1 procent biolihu a aspoň 6 procent bionafty v naftě), zůstala dál bez přímé podpory.

Ministerstvo životního prostředí nyní zvažuje, že prodejci pohonných hmot budou moci zahrnout do skupiny nízkoemisních látek také stlačený zemní plyn (CNG), zkapalněný ropný plyn (LPG) nebo elektřinu pro elektromobily. Řešením může být také přechod na biopaliva druhé generace, které nyní EU preferuje. Ty se nevyrábí ze zemědělských plodin, ale z živočišných odpadů. V současné době ale podle Duspěvy teprve probíhají testy z dovezených vzorků. Výrobní kapacity pro tento druh biopaliv vybudovala společnost Oleo Chemical, jejíž zakladatelé byli obžalováni z tunelování.

5 miliard pro Babiše: poslanci odmávli biopaliva za 15 minut

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články