7 Peugeot 2008

Peugeot 2008: Městský crossover s líbivou karoserií

AUTOTEST

Témata: ,

Lidé chtějí auta, co sice budou skoro pořád jezdit po silnici, ale pocitově mají zvládat i terén. Tato situace nahrává různým crossoverům, které ovšem většinou nemají techniku zaručující jakékoliv nadstandardní schopnosti. Jedním z nich je Peugeot 2008.

Crossover 2008 patří k nejdůležitějším modelům Peugeot. Už během prvního roku prodeje (2013) předčil očekávání značky a zájem se postupem času zvyšoval. S letošním rokem přišel i očekávaný facelift. Zatímco vizuální stránka automobilu zůstala téměř nezměněná (definují ji lehce upravené světlomety, nová maska či jinak stylizované ochranné panely podvozku a další drobnosti), měnila se technika.

Přesně v duchu současných trendů (které jsou spíše trendy úředníků z Bruselu, kteří k nim donutili výrobce, než touhami zákazníků) motorový prostor ovládl downsizing. Kdo si vybere benzinový motor, dostane pouze tříválec o objemu 1,2 litru. Dle verze nabízí výkon 82, 110 až 130 koní a je spojený s pětistupňovým manuálem, případně se dvěma samočinnými skříněmi. V nabídce je i naftový motor 1.6 BlueHDi o výkonu od 75 do 120 koní – ten může mít i šestistupňovou převodovku.

Já vyzkoušel silnější benzinovou verzi motoru 1.2 PureTech (110 k) s manuální převodovkou, skrze niž byla poháněna přední kola. Ostatně pohon všech kol stejně nabízen není, jeho absenci výrobce mírní otočným ovladačem, který má za cíl upravovat nastavení elektroniky dle různých zvolených podmínek (sníh, bláto atd.). V praxi je to pouze šidítko bez valného reálného efektu.

Ale jak již bylo řečeno, crossovery jsou v podstatě oplastovaná a lehce zvýšená auta hlavně do města. Vyšší karoserii (proti výchozímu malému Peugeotu 208) zaznamenávám okamžitě – do auta se pohodlně nastupuje. Posaz v příjemných a dobře tvarovaných sedadlech je také vyšší, což zajišťuje lepší přehled o dění kolem vozu. Interiér nelze označit za strohý, je zajímavě koncipovaný, ovšem mám trochu problém si zvyknout na dvě věci: zaprvé je to malý zploštěný volant, zadruhé ovládání dotekové obrazovky (v případě nejvyšší výbavy Allure SMEG+i V2). Ve volantu, potažmo celém řízení nenacházím dostatečný kontakt s autem, což mi vadí zejména na okreskách. No a kvůli změně nastavení (například audia) na zmíněné obrazovce musím zastavovat, protože jinak nevěnuji dostatečnou pozornost řízení.

Vnitřní prostor je vzhledem k nevelkým vnějším rozměrům koncipován celkem prostorně a logicky. Zavazadelník nabízí 360 až 1194 litrů, co znamená dvě věci – na běžné potřeby stačí, ale prostorný stěhovák to není.

Jízda po okresních silnicích odhaluje, že 2008 se cítí přirozeně při nižších rychlostech a klidnějším stylu jízdy. Ani mě nevybízí k žádné dravosti, svědčí mu uvolněná jízda. Limity podvozku nacházím rychle a řízení je tak podivně odtažité, že se autu nakonec stejně přizpůsobuji. Alespoň vynikne dobré sladění pohonného ústrojí, brzd a podvozku. Ten dokáže být velmi příjemně komfortní, a to i na rozbitých silnicích. Pohodlná, klidná jízda s dobrým výhledem – to je to, co Peugeot 2008 (který mimochodem celkem poutá pozornost okolí) umí dobře.

Technologie
Ačkoliv nový Peugeot 2008 vychází z modelu 208, tedy malého auta, nabízí řadu různých technologií, které dříve v této třídě automobilů nebylo možné potkat. Jeho nový multimediální systém je kompatibilní s technologiemi MirrorLink a Apple CarPlay. Auto může být vybaveno couvací kamerou či systémy Active City Brake (s automatickým brzděním) a Park Assist (automatické podélné parkování). Pomocníka „v terénu“ nabízí ve formě otočného ovladače Grip Control, který je v podstatě systémem regulace prokluzu předních kol. Testovací vůz byl navíc vybaven celoročními pneumatikami, jež bych nedoporučil, protože nefungují ani v létě, ani v zimě.

A co motor? Mám to tak půl na půl. Nelíbí se mi jeho nevyrovnaný chod na volnoběh (hlavně za studena), v tom je patrné, že mu do důstojného počtu chybí minimálně jeden válec. Na druhou stranu se ochotně vytáčí a s točivým momentem 205 Nm zrychlí na stovku za 9,9 s. Spotřeba po týdnu víceméně pohodového ježdění činila zhruba 6,5 l / 100 km, což je asi o 2 l / 100 km víc, než deklaruje výrobce. Trochu úsporněji by vůz jezdit mohl, ale nic hrozného to také není.

Cenově se dá Peugeot 2008 pořídit v rozmezí od 325 do 470 000 Kč. Testovaná verze stála 425 000 Kč a patřila k tomu dražšímu, co automobilka nabízí. Ceny nejsou proti konkurenci přehnané, ale zájemcům bych doporučil, aby zvážili i další vozy – například nové Suzuki S-Cross, jež je nabízeno i s pohonem 4x4.

Plusy:

Dobrý výhled, vyšší posez, hezký interiér, cenová nabídka, motor

Minusy:

Odtažité řízení, chybí pohon 4x4, nepřílišné dynamické schopnosti

Verdikt:

Peugeot 2008 je vcelku líbivé průměrné auto, které je podle mého názoru určeno především pro starší dámy, výjimečně pány. Jízdně není příliš zajímavé a v podstatě ani nijak zvlášť nevyniká v žádné z testovaných disciplín. Jedná se o normální auto pro běžné ježdění, které může zaujmout například i líbivým designem.

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.