Pro Facebook vymyslel tlačítko 'Nahlásit stránku' a žádá slušnost

Technický ředitel Facebooku

Pro Facebook vymyslel tlačítko 'Nahlásit stránku' a žádá slušnostNOVÉ
Arturo Bejar Foto: Foto: Print Screen Youtube
1
Ekonomika
Echo24
Sdílet:

„Nahlásit stránku“. Stále častěji lidé na Facebooku kliknou na tento nápis, protože se setkají s nenávistným obsahem, který šikanuje určitou skupinu osob nebo dokonce přímo je. Tuto možnost ale uživatelé této sociální sítě neměli vždy. Za nástrojem pro nahlašování nevhodných stránek či příspěvků stojí Arturo Bejar. Ten má velmi nevyzpytatelnou práci. Snaží se více než miliardu uživatelů naučit, jak se na Facebooku chovat slušně a respektovat ostatní uživatele.

Jedenačtyřicetiletý Bejar je technickým ředitelem Facebooku a má na starost ochranu uživatelů této sociální sítě. Pracuje proto na sociálních nástrojích, které pomáhají lidem řešit problém od toho, že je někdo označí na fotce, která se jim nelíbí, až po závažné případy šikany. Vede osmdesátičlenný tým, který má na starost ochranu uživatelů Facebooku. Právě tento tým vytvořil nástroj, díky němuž mohou uživatelé nahlásit nenávistnou nebo urážející fotografii, komentář, příspěvek nebo stránku.

Bejarova filozofie je jednoduchá. „Věřím, že většina uživatelů se nesnaží být krutá a pokud zjistí, že nějaký komentář šikanuje určitého uživatele, odstraní ho,“ řekl Bejar pro International New York Times. Může se to zdát naivní, ale právě nástroj pro nahlašování stránek je podle Bejara důkazem, že uživatelé Facebooku se tak skutečně chovají. Každý týden nahlásí nějakou fotografii nebo příspěvek 8 milionů uživatelů. Zda nakonec dojde k odstranění stránky, fotky nebo příspěvku, je už jiná kapitola. 

Kyberšikana nebo online obtěžování je přitom na sociálních sítích velkým problémem. Podle výsledků průzkumu Pew Research zažilo nějaký druh kyberšikany nebo obtěžování 40 % dotázaných a celých 73 % respondentů bylo někdy svědky online obtěžování.

Arturo Bejar pochází z Mexika. Tam také jako teenager pracoval pro IBM. Programovat uměl už ale jako malý kluk, takže dokázal vytvořit hru na otcově počítači. V mládí se seznámil s rodinou Steva Wozniaka, spoluzakladatele firmy Apple. Wozniak v Mexiku studoval španělštinu a stal se Bejarovým mentorem. Díky němu dokončil Bejar studium matematiky. U Facebooku pracuje už tři roky, předtím pracoval pro Yahoo. Když zrovna nevylepšuje Facebook, věnuje se fotografování. (zdroj: Mercury News)

Bejar se zaměřuje zvláště na děti a mladé lidi. Možná i proto, že doma má desetiletého syna a osmiletou dceru. Právě teenageři jsou totiž často nejen obětmi kyberšikany, ale taky šiřiteli nenávistného obsahu. Důvodem je ale podle Bejara emocionální nezralost dětí a mladých lidí. Podle údajů Facebooku 90 % uživatelů sdílí příspěvky, které někoho urážejí nebo šikanují, protože je považují za vtipné a chtějí pobavit své přátele. Neuvědomují si přitom, že tím mohou někomu ublížit. Pouze dvě procenta uživatelů chtějí takovými příspěvky úmyslně provokovat. 

Bejarovým cílem je podle serveru Mercury News, aby se řešení problémů s fotografiemi a příspěvky přesunulo z administrátorů Facebooku na samotné uživatele. Právě proto vyvinul nástroj tzv. „sociálních zpráv“. Pokud se vám např. nelíbí, jak na některé fotce vypadáte, můžete ji „nahlásit“. Facebook ale automaticky neodešle upozornění administrátorovi, ale zeptá se vás, proč se vám příspěvek nelíbí a dá vám šanci odeslat přímo uživateli zprávu typu: „Ahoj, tohle je špatná fotka a nechci, aby ji ostatní viděli. Můžeš ji prosím odstranit?“ 

Právě tento přenos řešení konfliktu na samotné uživatele může ubrat práci administrátorům. Podle facebookové ředitelky pro strategii pro střední a východní Evropu  Gabrielly Csehové lidé nejvíce nahlašují fotografie. Ty jsou ale zároveň nejsnazší na posouzení. Zda je fotka nevhodná, člověk pozná i bez kontextu. Problémem jsou ale stránky s nenávistným  či rasistickým obsahem.

Čtěte také: Facebook šíří nenávist a výzvy k vraždám. 'Neporušuje zásady' 

Nahlásit stránku je totiž pouze první krok. Rozhodnutí o odstranění je totiž v rukou administrátora, který nemusí ovládat daný jazyk a nemusí také rozumět problematice konkrétní oblasti. A odpověď pak často vypadá takto: „Zkontrolovali jsme stránku, kterou jste nahlásili jako obsahující nenávistný jazyk nebo symboly, a zjistili jsme, že neporušuje naše Zásady komunity.“ A to i přesto, že obsah stránky je na první pohled nevhodný.

Csehová ale práci administrátorů hájí a říká, že stránky s nenávistným obsahem odstraňují do týdne. Připouští ale, že vzhledem k počtu uživatelů dochází k chybám a ne vždy je řešení optimální. 

Čtěte také: Mazání rasistických stránek? Děláme chyby, přiznává Facebook

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit