Na Libeňském mostě v Praze začaly zkoušky statiky

Libeňský most jako památka?

Na Libeňském mostě v Praze začaly zkoušky statikyNOVÉ
Libeňský most Foto:

Foto: Karelj / Wikimedia commons

1
Domov
Echo24
Sdílet:

Libeňský most již nějakou dobu budí emoce. Jednu dobu se dokonce uvažovalo o stržení mostu a postavení nového. Město se však nakonec rozhodlo pro jeho rekonstrukci. Komplikací však je, že se ministerstvo kultury ještě nerozhodlo, zda je Libeňský most kulturní památkou, nebo ne. Rozhodnutí padne podle toho, jak velká část mostu se při opravách zachová.

Na Libeňském mostě v Praze dnes večer začaly zatěžovací zkoušky před plánovanou rekonstrukcí. Potrvají do soboty vždy od 20:00 do 04:30, most je proto uzavřen pro dopravu. Odborníci budou měřit deformace během přejezdů dvou vozidel, každého o váze 40 tun. Stavbu budou přejíždět rychlostí nejvýše pět kilometrů v hodině.

„Testy nám mají říct, co most unese a jak se chová. Testy jsou netypické, jsou větší, než když proti sobě jedou dvě tramvaje. Začíná se nám rýsovat možnost jak most opravit, jaká metoda bude nejlepší,“ řekl novinářům náměstek pražské primátorky Petr Dolínek.

Most by měl unést až 190 tun. Testy mají za úkol zjistit stav mostu a zhodnotit možnosti jeho rekonstrukce. Sledují se mimo jiné deformace oblouků či teploty vně mostu. Po 16. červenci provedou odborníci také kopané sondy a odeberou vzorky betonu.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Pražské zastupitelstvo loni schválilo rekonstrukci, termín jejího zahájení není znám. Město čeká na verdikt ministerstva kultury, které jedná o prohlášení mostu památkou. Z nedávného výzkumu Libeňského mostu vyplynulo, že betonové pilíře jsou poničeny korozí a mechanické vlastnosti betonu jsou nestálé, uvedl Kloknerův ústav ČVUT, který průzkum provádí.

Most z roku 1928 je delší dobu v havarijním stavu. „Velmi podrobně se zabýváme částmi v podzákladí, které ukázaly například to, že beton je napaden poměrně intenzivní síranovou korozí. Součástí našich prací je i to, že zkoušíme a připravujeme sanační metody,“ uvedl dnes ředitel Kloknerova ústavu Jiří Kolísko.

Od roku 1928, kdy byl Libeňský most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory mostu, který spojuje Holešovice a Libeň, jsou významný architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl.

Čtěte také: Co s Václavákem? Klidná pěší zóna se stromy, nebo návrat tramvají?

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články