Místo opencard má být samolepka nebo aplikace v mobilu

Plány primátorky Krnáčové

Místo opencard má být samolepka nebo aplikace v mobiluNOVÉ 1
Domov
Filip Nachtmann
Sdílet:

Aplikace jízdného nahraná na chytrých mobilních telefonech, samolepky s načteným kuponem nebo bankovní karty. Tak může vypadat blízká budoucnost městské hromadné dopravy v Praze. Nastupující primátorka Adriana Krnáčová (ANO) prozradila deníku ECHO24.cz své nápady a plány na to, jak skoncovat s opencard a čím ji nahradit. Svou představu má i končící primátor Tomáš Hudeček. Zda ji uskuteční, se chce rozhodnout do týdne.

Už žádný plast. Tak by šlo shrnout úvahy Adriany Krnáčové o tom, jak má v příštích letech vypadat cestování hromadnou dopravou v hlavním městě.

„V současné době už žádné plastové kartičky nepotřebujeme. Jsou k ničemu. Technologie jsou dnes úplně jinde, než byly v době, kdy se začalo přemýšlet o opencard,“ říká žena, která za pár týdnů usedne v Praze do primátorského křesla.

Krnáčová: „Nabízí se třeba on-line aplikace do chytrých telefonů. Telefon máte vždy u sebe. Bavíme se o tom s experty, například s digitálním šampionem Ondřejem Felixem. Šlo by i o nejlevnější řešení.“

Ta se v posledních týdnech netají tím, že chce opencard v aktuální podobě zrušit. Koneckonců s tím i kandidovala na magistrát. Proto už se svými spolupracovníky vymýšlí, jak by šlo takzvanou kartu Pražana nahradit. Jedním z nápadů je oslovit ke spolupráci banky. Kupon s jízdným by pak byl nahraný buď na bankovní kartě, nebo na speciálních samolepkách podobných těm, které už banky na platby vydávají (takzvané bezkontaktní nálepky).

„S žádnými bankami jsme ale ještě nejednali. Hledáme totiž ještě jednodušší a levnější alternativu. Nabízí se třeba on-line aplikace do chytrých telefonů. Telefon máte vždy u sebe. Bavíme se o tom s experty, například s digitálním šampionem Ondřejem Felixem. Šlo by i o nejlevnější řešení,“ prozrazuje Krnáčová.

S chytrými telefony jako nosiči jízdného je ale jeden velký problém: ještě zdaleka je totiž nemají všichni, kteří využívají hromadnou dopravu. „To je pravda. Aplikaci by ale bylo možné kombinovat s dalšími způsoby. Třeba s klasickým tištěným kuponem. Zatím to vymýšlíme. Chceme to propojit i s jízdným na železnici, budeme chtít jednat se Středočeským krajem. A koneckonců nevidím důvod, proč by jednou nemohl existovat jeden systém pro celou Českou republiku. Ale to je hudba daleké budoucnosti,“ dodává.

Svůj systém má i Hudeček

Ještě dál je ve svých plánech končící primátor Tomáš Hudeček. Zatímco Krnáčová se pohybuje ve fázi nápadů, on už má nový systém předpřipravený. A teď se rozhoduje, jestli změnu spustit.

„Ten systém by měl být nezávislý na stávajícím systému. Naše městská společnost Operátor Opencard, a. s. by jako sektorový zadavatel zadala čtyři zakázky. Velmi laicky jde o zakázky na hardware, operační systém, dopravní aplikaci a přechodový systém mezi starou opencard a novým systémem. Každá zakázka musí být maximálně do 10 milionů korun,“ přibližuje Hudeček.

„Mám intenzivní pocit, že i když nám končí jako radě mandát, tak je ztráta času čekat, protože ten současný systém stále ještě stojí jednotky milionů korun měsíčně. Takže když se teď půl roku nebude nic dělat, utratí město dalších zbytečných 25 až 30 milionů korun,“ říká Hudeček.

Jeho systém by zatím fungoval na plastových kartičkách, přechod od těch současných by trval rok až dva. A i on v budoucnu počítá s navázáním na mobilní telefony a nové technologie. Tím, že by firmy pouze vytvořily na zakázku pro město konkrétní dílo, které by pak už celé patřilo Praze, se podle Hudečka předejde neúměrnému prodražování, které se u opencard nakonec vyšplhalo na závratných 1,3 miliardy korun.

Rozhodne se v příštím týdnu

Zajímavé je, že ani tak zásadní věc, jakou je miliardová karta Pražana, spolu současné a přicházející vedení magistrátu neřeší. Hudeček s Krnáčovou spolu na téma opencard nikdy nemluvili. Oba se tak shodují pouze v tom, že je třeba současnou spolupráci s vlastníkem opencard, firmou eMoneyServices (EMS) ukončit a projekt de facto pohřbít. Záležet tak v příštích dnech bude hlavně na Hudečkovi. Odcházející primátor se chce do týdne rozhodnout, jestli svůj plán spustí, nebo nechá řešení na nové radě.

„Mám intenzivní pocit, že i když nám končí jako radě mandát, tak je ztráta času čekat, protože ten současný systém stále ještě stojí jednotky milionů korun měsíčně. Takže když se teď půl roku nebude nic dělat, utratí město dalších zbytečných 25 až 30 milionů korun. Bude to těžké rozhodnutí,“ řekl deníku ECHO24.cz Hudeček.

Mezi Hudečkem a Krnáčovou se ale rozhořel i další spor. Pražští radní totiž v úterý schválili rozhodčí smlouvu, která umožní postoupit spor s EMS k rozhodčímu soudu. V arbitráži chtějí obě strany řešit spor o peníze, které Praha dluží společnosti za služby z minulosti. Krnáčové rozhodčí smlouva vadí a uvažuje, že ji nová rada po svém nástupu ihned zruší.

S tím se ale nemůže smířit Krnáčová, která se chce o opencard postarat sama: „Ať už proboha nic nedělají, vezmou si dovolenou a nechají to na nás. Měli na to více než rok času a teď najednou mají touhu rozhodovat poslední týden.“

Pokud některý z politiků sáhne ke změně, nepůjde ale rozhodně o rychlou záležitost. Letos se přechod už určitě nestihne. Jako nejbližší možný termín se zatím jeví jaro 2015. Krnáčová i Hudeček proto doporučují nadále kupovat kupony opencard. Až dojde k přechodu, Pražanů se to prý nedotkne. Oba zároveň vyloučili, že by lidé museli za jízdné platit dvakrát.

Mezi Hudečkem a Krnáčovou se ale rozhořel i další spor. Pražští radní totiž v úterý schválili rozhodčí smlouvu, která umožní postoupit spor s EMS k rozhodčímu soudu. V arbitráži chtějí obě strany řešit spor o peníze, které Praha dluží společnosti za služby z minulosti. Krnáčové rozhodčí smlouva vadí a uvažuje, že ji nová rada po svém nástupu ihned zruší. K celé věci už si zadala právní rozbory.

Kartu opencard si dosud vyzvedlo zhruba 1,2 milionu cestujících. Hlavní město již stála 1,35 miliardy korun. Kvůli projektu, který vznikl v době, kdy městu šéfoval Pavel Bém (ODS), čelí obžalobě deset bývalých i současných radních za ODS a TOP 09 a pět úředníků. Další úředníci už byli odsouzeni.

Čtěte také: Policisté opsali obvinění za opencard od studenta

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit