AUTOTEST

BMW 440i Performance: Skutečná radost z jízdy

BMW 440i Performance

Témata: ,

BMW řady 4 je auto mnoha tváří, záleží jen na tom, jakou verzi si vyberete. Můžete mít naftový čtyřválec, benzinový šestiválec, pohon všech kol, nebo vrcholnou M4. Nebo 440i s M paketem a doplňky z řady Performance. Zkrátím to: je to výjimečné auto!

Začnu opět pohledem do ceníku. BMW dnes nabízí od každého modelu řadu různých variant a navíc si je můžete vybavit kombinací různých paketů, linií a doplňků, takže skoro žádné auto nebude stejné. Já jsem měl možnost vyzkoušet verzi 440i, což je po M4 GTS a M4 třetí nejsilnější model v nabídce řady 4. Je asi jasné, že není ani nejlevnější. Navíc byl vůz vybaven mnoha doplňky M a také karbonovými prvky Performance, takže vypadal dokonce lépe než sériová M4.

Showcar ze samé podstaty

Už při prvním seznámení mi trochu klesla brada – tohle auto je showcar ze samotné podstaty. Podběhy vyplňují ohromná 20palcová kola M s nízkými pneumatikami Pirelli P Zero, za kterými se skrývají masivní, oranžově lakované třmeny brzd. Předek auta definuje zejména karbonové lízátko a černě lakované ledvinky na masce chladiče. Výraz dravce na lovu dokreslují ostře řezané světlomety s dvojitými kruhy známými jako Angel Eyes. Image drsňáka je zvenku dotvořena bočními prahy M Performance, zadním difuzorem s dvojicí kulatých koncovek sportovního výfuku a konečně karbonovým spoilerem na víku kufru.

A co uvnitř? Bezrámové dveře otevírám samozřejmě, ale už se v duchu chvěji, protože nerad chodím okolo horké kaše a chci rovnou vyrazit na prázdné okresky. Tělo objímají nízko usazená sportovní sedadla, kterým není co vytknout. Tradiční interiér BMW vyniká jednoduchostí a logikou, ale má i svou nespornou eleganci. Líbí se mi jednoduchý přístrojový štít se dvěma hlavními kruhovými ukazateli i nízko uložená středová konzole s chytrým ovladačem iDrive.

U auta typu 440i je ovšem mnohem přitažlivější jízda, takže detaily vynechávám a startuji motor. Pod kapotou je řadový šestiválec o objemu tři litry (BMW se v tomto modelu drží tradice), kterému k výkonu 326 koní pomáhá jedno velké turbodmychadlo TwinScroll. Jenže to zdaleka není všechno, motor využívá systémy Velvetronic a Double-Vanos a také přímé vstřikování paliva HPI. Jednoduše řečeno je maximálně vyladěný tak, aby nabídl nekompromisní výkon při rozumné spotřebě. Standardně je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, testovaný model je vybaven osmistupňovým automatem.

Ideální pro ostrou jízdu

Při prvních kilometrech pozorně sleduji ukazatel teploty oleje, a jakmile se zahřeje na svých 100 stupňů, tlačím na pilu. Celých 450 Nm točivého momentu putuje na zadní kola a za doprovodu sytého zvuku z výfuku tlačí kupé vpřed. Zrychlení je skutečně drtivé, rychlosti 100 km/h dosahuji za 5 vteřin a ani poté síla neuvadá. Motor se vytáčí zcela lineárně, skoro jako by ani neměl turbo, ale atmosférické plnění. Sebejistě překračuje 7000/min a ani v těchto vysokých otáčkách jeho síla nepolevuje. Paráda!

S osmistupňovou převodovkou je radostná spolupráce. V běžném módu odřazuje naprosto nerušivě a téměř neznatelně, pokud si upravíte nastavení do režimu Sport+ a přepnete do manuálního režimu, můžete kupátko ovládat páčkami pod volantem a točit motor až do omezovače, kde zůstane. Ideální pro opravdu ostrou jízdu.

I když BMW 440i není úplně malé auto (má 4638 mm na délku a 1825 mm na šířku), nemám z něj pocit, že se nevejde na okresku. Naopak, s přehledem můžete „ukrajovat“ centimetry asfaltu a využívat všechen prostor, který máte k dispozici. Řízení je přesné a rychlé, jen mu trochu chybí cit. Není to ani tak chyba jako spíš vlastnost – dnešní auta s různými posilovači už zkrátka nemohou nabídnout zpětnou vazbu předních kol jako staré, mechanické stroje. Jízda s BMW 440i je skutečně zážitkem, a to i v okamžiku, kdy se couráte po městě za doprovodu bublajícího výfuku. Rychlé okresky jsou požitkem a závodní okruh vám dovolí jezdit čitelnými, snadno kontrolovatelnými smyky. Už dlouho jsem nejel autem, kterému by tak ochotně a citlivě vybočovala záď. Ale pozor! 440i se umí chovat velmi civilizovaně, a pokud necháte elektroniku zapnutou, bude vás zcela poslouchat a záludnosti si nedovolí. Při běžném ježdění vás dostane aerodynamika a setrvačnost – auto jako by snad ani nemělo mechanické odpory jednotlivých částí pohonu, umí doslova klouzat silnicí téměř bez zpomalování.

Všechno má svou cenu

I přes použití velkých kol je adaptivní podvozek M nastaven geniálně. Auto není zbytečně tvrdé, ale krásně kopíruje terén. Nízké pneumatiky se ozvou pouze při průjezdu díry s ostrou hranou, kdy zaznamenáte nepříjemnou ránu a máte strach o hliníkové nápravy. Během tří dnů jsem s kupátkem ujel 800 km, a proto mohu s čistým svědomím napsat, že úchvatný šestiválec není žíznivý. Slibovaných 6,6 až 6,8 l / 100 km jsem sice nezvládl, ale i tak byl můj výkon překvapivý. Klidné ježdění znamená 10 l / 100 km, což je vzhledem k dynamickým vlastnostem a hmotnosti skvělé. Já jezdil průměrně za 17,5 l / 100 km, ale asi si dokážete představit, jakým stylem… Takže ano, tohle jsou skvělé hodnoty s ohledem na to, co auto nabízí. Ještě zmínka o zvuku – ve sportovním režimu umí příplatkový výfuk vytvářet takový projev, že v pohodě zahanbí i sériovou M4. Při ubrání plynu střílí do okolí jako kulomet, s otáčkami nabírá na intenzitě a při rychlém řazení prská jako vzteklá šelma. Akustický zážitek pro fajnšmekry.

Jízdní režimy
BMW 440i s adaptivním podvozkem má mnoho tváří. V režimu Eco či Comfort je to hodné, klidné auto, které drsně jenom vypadá. Režim Sport a Sport+ ho zcela změní. Převodovka motor vytáčí až k omezovači, podvozek tuhne a výfuk o vás dá vědět všem v okruhu několika kilometrů. Elektronika má tři různá nastavení. Můžete jezdit bezpečně se zapnutými systémy kontroly trakce a stabilizace, nebo je možné jejich působení omezit režimem dynamické kontroly trakce. Nejlepší je ale DSC vypnout, poté už si lze vychutnávat čitelnou přetáčivost, kdykoliv si to dovolíte…

Všechno má svou cenu – a BMW to dobře ví. Základní 440i Sport Line s manuálem stojí 1 383 200 Kč, tedy zhruba o 700 000 Kč méně než M4 s výkonem 431 koní. Příplatkové prvky mohou cenu posunout, a to klidně až za hranici dvou milionů korun. To už není málo, zejména když si za ty peníze můžete koupit buď M2 s dobrou výbavou, nebo základní M4. Ovšem 440i má pro mě zvláštní kouzlo, jemuž jsem bez přemlouvání podlehl. Společné zážitky jsou nezapomenutelné a v jejich světle ta cena vlastně zase tak vysoká není…

Plusy:

Skvělý motor, spotřeba, výkon, nastavení podvozku, radost z jízdy

Minusy:

Cit v řízení, rány na ostrých nerovnostech, vyšší cena příplatkových prvků

Verdikt:

440i je skvělé auto, které reprezentuje starou školu BMW v moderním provedení. Má pořádný motor, pohon zadních kol, skvělou převodovku a výborný podvozek. A vypadá úžasně. Všechny propracované a vychytané detaily z něj dělají velmi zábavného společníka, kterého nebudete chtít opustit. A ten zvuk…

Přejít na diskusi