12 BMW 440i Performance

BMW 440i Performance: Skutečná radost z jízdy

AUTOTEST

BMW řady 4 je auto mnoha tváří, záleží jen na tom, jakou verzi si vyberete. Můžete mít naftový čtyřválec, benzinový šestiválec, pohon všech kol, nebo vrcholnou M4. Nebo 440i s M paketem a doplňky z řady Performance. Zkrátím to: je to výjimečné auto!

Začnu opět pohledem do ceníku. BMW dnes nabízí od každého modelu řadu různých variant a navíc si je můžete vybavit kombinací různých paketů, linií a doplňků, takže skoro žádné auto nebude stejné. Já jsem měl možnost vyzkoušet verzi 440i, což je po M4 GTS a M4 třetí nejsilnější model v nabídce řady 4. Je asi jasné, že není ani nejlevnější. Navíc byl vůz vybaven mnoha doplňky M a také karbonovými prvky Performance, takže vypadal dokonce lépe než sériová M4.

Showcar ze samé podstaty

Už při prvním seznámení mi trochu klesla brada – tohle auto je showcar ze samotné podstaty. Podběhy vyplňují ohromná 20palcová kola M s nízkými pneumatikami Pirelli P Zero, za kterými se skrývají masivní, oranžově lakované třmeny brzd. Předek auta definuje zejména karbonové lízátko a černě lakované ledvinky na masce chladiče. Výraz dravce na lovu dokreslují ostře řezané světlomety s dvojitými kruhy známými jako Angel Eyes. Image drsňáka je zvenku dotvořena bočními prahy M Performance, zadním difuzorem s dvojicí kulatých koncovek sportovního výfuku a konečně karbonovým spoilerem na víku kufru.

A co uvnitř? Bezrámové dveře otevírám samozřejmě, ale už se v duchu chvěji, protože nerad chodím okolo horké kaše a chci rovnou vyrazit na prázdné okresky. Tělo objímají nízko usazená sportovní sedadla, kterým není co vytknout. Tradiční interiér BMW vyniká jednoduchostí a logikou, ale má i svou nespornou eleganci. Líbí se mi jednoduchý přístrojový štít se dvěma hlavními kruhovými ukazateli i nízko uložená středová konzole s chytrým ovladačem iDrive.

U auta typu 440i je ovšem mnohem přitažlivější jízda, takže detaily vynechávám a startuji motor. Pod kapotou je řadový šestiválec o objemu tři litry (BMW se v tomto modelu drží tradice), kterému k výkonu 326 koní pomáhá jedno velké turbodmychadlo TwinScroll. Jenže to zdaleka není všechno, motor využívá systémy Velvetronic a Double-Vanos a také přímé vstřikování paliva HPI. Jednoduše řečeno je maximálně vyladěný tak, aby nabídl nekompromisní výkon při rozumné spotřebě. Standardně je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, testovaný model je vybaven osmistupňovým automatem.

Ideální pro ostrou jízdu

Při prvních kilometrech pozorně sleduji ukazatel teploty oleje, a jakmile se zahřeje na svých 100 stupňů, tlačím na pilu. Celých 450 Nm točivého momentu putuje na zadní kola a za doprovodu sytého zvuku z výfuku tlačí kupé vpřed. Zrychlení je skutečně drtivé, rychlosti 100 km/h dosahuji za 5 vteřin a ani poté síla neuvadá. Motor se vytáčí zcela lineárně, skoro jako by ani neměl turbo, ale atmosférické plnění. Sebejistě překračuje 7000/min a ani v těchto vysokých otáčkách jeho síla nepolevuje. Paráda!

S osmistupňovou převodovkou je radostná spolupráce. V běžném módu odřazuje naprosto nerušivě a téměř neznatelně, pokud si upravíte nastavení do režimu Sport+ a přepnete do manuálního režimu, můžete kupátko ovládat páčkami pod volantem a točit motor až do omezovače, kde zůstane. Ideální pro opravdu ostrou jízdu.

I když BMW 440i není úplně malé auto (má 4638 mm na délku a 1825 mm na šířku), nemám z něj pocit, že se nevejde na okresku. Naopak, s přehledem můžete „ukrajovat“ centimetry asfaltu a využívat všechen prostor, který máte k dispozici. Řízení je přesné a rychlé, jen mu trochu chybí cit. Není to ani tak chyba jako spíš vlastnost – dnešní auta s různými posilovači už zkrátka nemohou nabídnout zpětnou vazbu předních kol jako staré, mechanické stroje. Jízda s BMW 440i je skutečně zážitkem, a to i v okamžiku, kdy se couráte po městě za doprovodu bublajícího výfuku. Rychlé okresky jsou požitkem a závodní okruh vám dovolí jezdit čitelnými, snadno kontrolovatelnými smyky. Už dlouho jsem nejel autem, kterému by tak ochotně a citlivě vybočovala záď. Ale pozor! 440i se umí chovat velmi civilizovaně, a pokud necháte elektroniku zapnutou, bude vás zcela poslouchat a záludnosti si nedovolí. Při běžném ježdění vás dostane aerodynamika a setrvačnost – auto jako by snad ani nemělo mechanické odpory jednotlivých částí pohonu, umí doslova klouzat silnicí téměř bez zpomalování.

Všechno má svou cenu

I přes použití velkých kol je adaptivní podvozek M nastaven geniálně. Auto není zbytečně tvrdé, ale krásně kopíruje terén. Nízké pneumatiky se ozvou pouze při průjezdu díry s ostrou hranou, kdy zaznamenáte nepříjemnou ránu a máte strach o hliníkové nápravy. Během tří dnů jsem s kupátkem ujel 800 km, a proto mohu s čistým svědomím napsat, že úchvatný šestiválec není žíznivý. Slibovaných 6,6 až 6,8 l / 100 km jsem sice nezvládl, ale i tak byl můj výkon překvapivý. Klidné ježdění znamená 10 l / 100 km, což je vzhledem k dynamickým vlastnostem a hmotnosti skvělé. Já jezdil průměrně za 17,5 l / 100 km, ale asi si dokážete představit, jakým stylem… Takže ano, tohle jsou skvělé hodnoty s ohledem na to, co auto nabízí. Ještě zmínka o zvuku – ve sportovním režimu umí příplatkový výfuk vytvářet takový projev, že v pohodě zahanbí i sériovou M4. Při ubrání plynu střílí do okolí jako kulomet, s otáčkami nabírá na intenzitě a při rychlém řazení prská jako vzteklá šelma. Akustický zážitek pro fajnšmekry.

Jízdní režimy
BMW 440i s adaptivním podvozkem má mnoho tváří. V režimu Eco či Comfort je to hodné, klidné auto, které drsně jenom vypadá. Režim Sport a Sport+ ho zcela změní. Převodovka motor vytáčí až k omezovači, podvozek tuhne a výfuk o vás dá vědět všem v okruhu několika kilometrů. Elektronika má tři různá nastavení. Můžete jezdit bezpečně se zapnutými systémy kontroly trakce a stabilizace, nebo je možné jejich působení omezit režimem dynamické kontroly trakce. Nejlepší je ale DSC vypnout, poté už si lze vychutnávat čitelnou přetáčivost, kdykoliv si to dovolíte…

Všechno má svou cenu – a BMW to dobře ví. Základní 440i Sport Line s manuálem stojí 1 383 200 Kč, tedy zhruba o 700 000 Kč méně než M4 s výkonem 431 koní. Příplatkové prvky mohou cenu posunout, a to klidně až za hranici dvou milionů korun. To už není málo, zejména když si za ty peníze můžete koupit buď M2 s dobrou výbavou, nebo základní M4. Ovšem 440i má pro mě zvláštní kouzlo, jemuž jsem bez přemlouvání podlehl. Společné zážitky jsou nezapomenutelné a v jejich světle ta cena vlastně zase tak vysoká není…

Plusy:

Skvělý motor, spotřeba, výkon, nastavení podvozku, radost z jízdy

Minusy:

Cit v řízení, rány na ostrých nerovnostech, vyšší cena příplatkových prvků

Verdikt:

440i je skvělé auto, které reprezentuje starou školu BMW v moderním provedení. Má pořádný motor, pohon zadních kol, skvělou převodovku a výborný podvozek. A vypadá úžasně. Všechny propracované a vychytané detaily z něj dělají velmi zábavného společníka, kterého nebudete chtít opustit. A ten zvuk…

Hesla: ,

Vážení diskutující, před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní či takové, které odporují obecné lidské slušnosti.