Seat Toledo: Jedno malé normální auto pro nenáročné

Seat Toledo

Seat Toledo: Jedno malé normální auto pro nenáročnéAUTOTEST 9
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Tentokrát se trochu odkloníme od prémiových superaut. Vyzkoušel jsem „obyčejné“ malé rodinné auto – Seat Toledo. Vyrábí se už nějakou dobu, ale stále může pro mnohé představovat zajímavé řešení potřeb běžného ježdění.

Seat Toledo není potřeba českým zákazníkům moc představovat. V současné době se vyrábí již ve čtvrté generaci a jako liftback příbuzný se Škodou Rapid se montuje v Mladé Boleslavi. Současné Toledo je na trhu již čtvrtým rokem a dá se předpokládat, že se brzy dočkáme nástupce. I proto si pro podporu jeho prodeje importér připravil slevy, které mohou vůz posunout do hledáčku nových zákazníků.

Díky masivnímu zvýhodnění je nové Toledo k mání již od 291 900 Kč za verzi Basis s motorem 1.2 TSI (90 k). Já vyzkoušel nejlepší výbavu Style Advanced, která obsahuje například 17palcová kola z lehkých slitin, automatickou klimatizaci, přední a zadní parkovací senzory, chromované lišty oken, čalounění Alcantara/kůže či bezklíčkový přístup a startování. Tato výbava je zkombinovaná s motorem 1.2 TSI v silnější verzi o výkonu 110 k. Cena dobře vybaveného vozu dosahuje 429 900 Kč a mě zajímalo, jestli za tyto peníze malý Seat stojí.

Na první pohled Toledo působí jako hezké, normální auto, které si na nic zbytečně nehraje. Konvenční linie najdeme na karoserii i v interiéru. Ten je jednoduše, přehledně a čitelně řešený, žádná zbytečně pompézní avantgarda se nekoná. Sedadla i vnitřní prostor hodnotím jako průměrné, líbí se mi snadná orientace v palubním počítači i rychlý systém načítání audia a slušná navigace. Vzadu mohou sedět dva dospělí, ale na dlouhé cestování to není – místa je méně v prostoru hlavy i nohou. Zato zavazadlový prostor může překvapit. Díky karoserii liftback (výklopná záď včetně skla) nabízí velký vstupní otvor a přináší 550 litrů dobře využitelného prostoru, který jde ještě rozšířit sklopením opěradel zadních sedadel, čímž vzniká menší „stěhovák“ (1490 l). Vzhledem k celkové délce auta necelých 4,5 metru je zavazadelník skutečně silnou stránkou Toleda.

Jak již bylo zmíněno, pod kapotou najdeme čtyřválcové motory o objemu 1,2, 1,4 a 1,6 litru, přičemž poslední jmenovaný je naftový TDI. Já vyzkoušel silnější verzi motoru 1.2 TSI, která nabízí 110 k a 160 Nm točivého momentu. Přestože Toledo je relativně lehké auto (dle výbavy cca 1230 kg), dynamika mě dle očekávání nezaujala. Nerozumějte mi špatně, nepotřebuji, aby každé auto sprintovalo na stovku za pět vteřin. Chci však od něj, aby umělo zrychlit, když je to potřeba. Toledo 1.2 TSI to moc nezvládalo, bylo slabší v oblasti akcelerace z místa i při testu pružného zrychlení. Na druhou stranu, vzhledem k určení auta je jasné, že cílí na starší, klidnější řidiče. Pro ty mám několik zpráv – na dálnici lze pohodlně udržet předepsanou rychlost 130 km/h i při jízdě do kopce a spotřeba činí při svižnějším přesunu kolem 6,8 l / 100 km. Na běžných okresních silnicích jezdí Toledo ještě hospodárněji, vystačí si pouze s 6,2 l / 100 km.

Kterou výbavu potřebujete?
Základní výbavou Toleda je Basis. Už ta nabízí sadu šesti airbagů, ABS, ESP, centrální zamykání či elektricky ovládaná přední okna. Toledo vyjíždí na 15palcových plechových kolech. Lepší výbava Reference přináší navíc například media systém Touch s 5palcovým displejem (včetně USB, AUX), klimatizaci, el. ovládaná zpětná zrcátka, palubní počítač či dálkový centrál. I tato výbava už běžným potřebám dostačuje, já bych ovšem vybral Style, kde jsou 16palcová kola, automatická klimatizace, tempomat, přední mlhovky a výškově nastavitelná přední sedadla. A k tomu samozřejmě další doplňky, které zútulňují interiér auta a zvyšují úroveň jeho praktičnosti.

Toledo má celkem příjemné, nezáludné jízdní vlastnosti. Chová se obratně a snadno se ovládá. Komfort podvozku je obecně na dobré úrovni, zadní náprava (kliková s vlečenými rameny) je na nerovnostech trochu hlučnější. Obecně si myslím, že míře komfortu by ještě pomohla 16palcová kola namísto 17palcových, ale celkově je v tomto ohledu Toledo spíš příjemným společníkem. Pochvalu zaslouží jak šestistupňová převodovka s dobře nastavenými délkami rychlostí, tak i způsob spolupráce se spojkou a brzdným systémem.

Toledo prošlo drobným stylistickým osvěžením a nyní je nabízeno se zajímavými cenami. Jeho nejlevnější verze je o pár tisícovek levnější než Škoda Rapid, ovšem rozdíl je zanedbatelný. Spíš záleží na tom, jaký vnější design se zákazníkům líbí víc. Celkově je mi Toledo sympatické dobře vyřešenou vnitřní variabilitou a prostorností, přičemž jeho jízdní vlastnosti a provozní schopnosti jsou v rámci segmentu průměrné. A to je přesně to, co od podobného auta čekat, nemá smysl v tom hledat háček.

Plusy:

Nezáludné chování, zavazadlový prostor, variabilita, komfort, řazení

Minusy:

Chybějící síla motoru, výhled šikmo dozadu, pozice za volantem

Verdikt:

Příjemné auto pro nenáročné, které ničím neoslní, ale nemá výraznější slabinu. Motor 1.2 TSI považuji za lepší volbu než 1.6 TDI. Cílové skupině bude stačit a ušetří příplatek za turbodiesel. Pokud vás Toledo zaujalo, určitě se zaměřte na výbavu Style, vzhledem k určení auta plně dostačuje.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články