Ve Švýcarsku otevřeli nejdelší železniční tunel na světě. Má 57 km

Tunel za 317 miliard korun

Ve Švýcarsku otevřeli nejdelší železniční tunel na světě. Má 57 kmVIDEO UVNITŘ 5
Svět
Echo24
Sdílet:

Ve Švýcarsku byl ve středu slavnostně otevřen nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě. Gotthardský železniční tunel, kterým se během dne svezly první dva vlaky s cestujícími, měří 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem alpského masivu. K plnému provozu otevřou švýcarské železnice dopravní stavbu v prosinci.

Tunel dnes současně na obou stranách stavby otevřeli prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann a zdejší ministryně dopravy Doris Leuthardová. Asi dvacet minut po poledni vjel do Gotthardského železničního tunelu v obou směrech vlak s 500 cestujícími, kteří místo na palubě vyhráli v loterii. Pravidelný provoz ale začne až 11. prosince. Předcházet mu totiž musí řada testovacích jízd.

Stavba důležitého železničního spojení pod Alpami, která má zkrátit i zlevnit zejména nákladní dopravu mezi severem a jihem Evropy, trvala 17 let, od roku 1999, a náklady na její vybudování dosáhly 13 miliard švýcarských franků (přes 317 miliard korun).

Podle médií by za několik let mělo tunelem jezdit na 300 vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení, které zkrátí cestu z Curychu do Milána o hodinu, slibují snížení počtu 1,2 milionu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice.

Čtěte také: Drážďany s Ústím by měl v roce 2030 spojit železniční tunel

Experti podle agentury DPA si ale nejsou jisti, zda dvoutubusový Gotthardský tunel bude skutečně významným průlomem v evropské železniční dopravě, jak se od něj všeobecně očekává. Německé dráhy (DB) sice tuto stavbu označují za „milník“, ale upozorňují, že jde „teprve o první krok“.

Odborníci poukazují mimo jiné na zatím nedobudované potřebné napojení z Německa. K tomu například patří i odpovídající nákladová nádraží, v nichž by mohly být k průjezdu pod Alpami sestavovány soupravy dlouhé až 740 metrů. Mnohé je nutné dostavět i ve Švýcarsku a v Itálii, kam gotthardská trať míří.

Představu, jak stavba tunelu probíhala, můžete získat v následujícím videu:

Dosud nejdelším byl už v roce 1988 otevřený železniční tunel Seikan v Japonsku, který měří 53,8 kilometru. Eurotunnel spojující Francii a Británii má délku 50,4 kilometru.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články