Babiš je moje jediná naděje, říká producent Hvězdných válek

FILMOVÉ POBÍDKY

Babiš je moje jediná naděje, říká producent Hvězdných válek 1
Domov
Jan Kálal
Sdílet:

Zkušenosti s natáčením v České republice má už přes dvacet let, přesto je teď optimističtější, než kdy dřív. Americký producent Rick McCallum, který se zabydlel v Česku, ve středu jednal s vicepremiérem Andrejem Babišem (ANO) o penězích na pobídky pro zahraniční produkce. Přítel režiséra George Lucase, který produkoval Hvězdné války, v rozhovoru pro ECHO24.cz označil šéfa státní kasy za svou jedinou naději.

Jaké bylo jednání s panem Babišem?

Pro mě osobně velmi vzrušující. Řekl bych, že věc chápe a rozumí grafům. A to se mi s politikem stalo poprvé, i když tu na filmech pracuji už 24 let. Bylo dobré, že si podle mě uvědomuje, jaká je podstata problému. A jak důležité je udržet tento pulzující český průmysl v chodu. Navíc byl vtipný.

Jedna věc je si s Andrejem Babišem zavtipkovat, druhá získat od něj peníze. To se často nedaří ani jeho vládním kolegům...

Není to o tom být vtipný, ale vést skutečnou konverzaci. Takovou, kde můžete argumentovat a říct, o co vám jde. A kde vás druhý poslouchá a snaží se vám porozumět. Ať už to doprovází humorem, nebo ne, je opravdu osvěžující najít někoho, kdo je s vámi schopný věcně debatovat a porozumět problému. Můžu to porovnat s řadou rozhovorů s politiky v minulosti, kde o něčem podobném nemůžu mluvit.

Kvůli filmovým pobídkám ve středu uspořádali tiskovou konferenci ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL), ředitelka Státní fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková a místopředsedkyně sněmovny Jaroslava Jermanová (ANO). Na pobídky je podle nich potřeba mít v rozpočtu částku zhruba 800 milionů korun, ideálně miliardu. Na letošní rok bylo přitom vyčleněno 500 milionů a výhled na roky 2015 a 2017 má zatím v příslušné kolonce nulu. Jednání Andreje Babiše s Rickem McCallumem a dalšími filmovými producenty proběhlo až po této tiskové konferenci.

A jak to vidíte? Je podle vás reálné, že i v dalších letech budou zahraniční filmové produkce dostávat v Česku zpět 20 procent uznatelných nákladů? Slíbil vám pan ministr konkrétní sumu, kterou na to v rozpočtu vyčlení?

Pro mě je příliš brzy na to, abych něco takového teď mohl říct. Ale určitě jsem optimističtější, než jsem kdy v minulosti byl. Když se na to podíváte, situace je velmi jasná. Loni jsme dokončili seriál Borgia, to bylo 100 milionů eur. Z toho 40 milionů šlo českému štábu a 60 milionů do ekonomiky – na hotely, byty, jídlo, dopravu, pronájem aut nebo trámy. Zkrátka na vše, co potřebujete k natáčení. Teď pracuji na filmu Emperor, to je 30-35 milionů eur, Ridley Scott tu natáčel film za 65 milionů dolarů. Před čtyřmi lety jsem sem ale přivedl George Lucase, který se tu během týdne snažil udělat maximum pro propagaci záměru natočit v České republice televizní sérii ze světa Hvězdných válek. Pokud ovšem získá filmovou pobídku. Byla to obrovská potenciální investice – kterou ale země ztratila. Mělo se natáčet pět až sedm let.

Česká vláda se tomu posledních 24 let vzpírá. Můžu tu říct z vlastní zkušenosti, s natáčením Mladého Indiana Jonese jsem sem přijel dva týdny po sametové revoluci. Teď už tu čtyři roky žiji. Nikdy jsem neměl šanci věcně jednat s někým z vlády. Nezajímalo je to a nerozuměli síle filmu. Ale když sem peníze nepřinesou zahraniční produkce, je téměř nemožné točit také české filmy.

Proč jsou vůbec filmové pobídky tak důležité?

Filmový byznys je stejný jako burza. Pokud chcete mít zdravou burzu, potřebujete ji mít zabezpečenou a vědět, že tu věci probíhají transparentně. Svůj současný film Emperor jsem začal plánovat rok a půl před startem natáčení. Kdyby tu nebyly pobídky, nebyli bychom schopni se do něj pustit. Je to film kompletně s českým štábem a lokacemi po celé republice. Kdybychom v Česku neměli vratku části nákladů, neufinancovali bychom jeho produkci. Je to takhle jednoduché. Šli bychom natáčet do Maďarska, Bulharska, Německa nebo Francie, kde by nám nabídli aspoň trochu pomoci. Takový filmový průmysl zkrátka je. A tak fungují nezávislí filmaři bez zázemí velkých studií – bez pomoci státu, ve kterém natáčejí, se neobejdou. Za to tu pak ale utrácí ve velkém. Proto má téměř každý evropský stát nějaký systém daňových vratek, protože si lidé v jejich vládách uvědomují, co pro ně filmový průmysl znamená. Česká vláda se tomu posledních 24 let vzpírá. Můžu tu říct z vlastní zkušenosti, s natáčením Mladého Indiana Jonese jsem sem přijel dva týdny po sametové revoluci. Teď už tu čtyři roky žiji. Nikdy jsem neměl šanci věcně jednat s někým z vlády. Nezajímalo je to a nerozuměli síle filmu. Ale když sem peníze nepřinesou zahraniční produkce, je téměř nemožné točit také české filmy.

Čtěte také: V Česku se bude natáčet velkofilm Emperor. Možná i nový Brown

Kdo je ve střední Evropě největším soupeřem České republiky v oblasti filmových pobídek? Je to Maďarsko?

Ano, Maďarsko. Stalo se následující. Když česká vláda v minulosti odmítla pokračovat v systému pobídek, šli všichni do Maďarska, protože tam si ekonomickou i kulturní sílu filmu uvědomují. Praha ale teď bojuje o to, aby produkce získala zpět a loňský rok byl v tomto ohledu nejlepší za poslední dobu. Natáčelo se tu šest sedm filmů, dva velké televizní seriály. Pokud se ale nenajdou na pobídky peníze, rychle to skončí a nikdo další nedorazí. Je to až tak dramatické.

Umíte si představit, že se Paramount Pictures nebo 20th Century Fox rozhodnou natočit film za 150 milionů dolarů, kde by 120 milionů utratily v České republice. A vy jim u natáčení, které bude trvat devět až 12 měsíců, nebudete schopen říct, jestli na filmové pobídky dosáhnou, nebo ne? Řeknou si jediné: Tohle nemůžeme riskovat.

Jste v kontaktu také s velkými hollywoodskými studii? Víte, jak tam lidé přemýšlí?

Problém je následující. Výroba filmu pro hollywoodská studia je komplikovaná a stojí zhruba 150 milionů dolarů. Musíte na ní začít pracovat rok a půl nebo dva roky před natáčením. Musíte všechno dobře připravit, cestujete po celém světě a vybíráte lokace. Co se Prahy týče, měl jsem problém nabízet ji hollywoodským studiím kvůli nejistotě. Chtěla garanci, že pokud začnou natáčet třeba za rok v listopadu, dosáhnou na filmové pobídky. Doteď jsem jim nic podobného nemohl říct. Pokud by se tu problém neřešil z roku na rok, ale na tři čtyři roky dopředu, přineslo by to výraznou změnu. Umíte si představit, že se Paramount Pictures nebo 20th Century Fox rozhodnou natočit film za 150 milionů dolarů, kde by 120 milionů utratily v České republice. A vy jim u natáčení, které bude trvat devět až 12 měsíců, nebudete schopen říct, jestli na filmové pobídky dosáhnou, nebo ne? Řeknou si jediné: Tohle nemůžeme riskovat.

Když to tedy řekneme jazykem Hvězdných válek, vidíte pana Babiše jako novou naději pro filmový průmysl v České republice? Aspoň podle toho, jak jste ho měl možnost poznat během vašeho hodinového setkání?

Podle mě ano. Je mojí jedinou nadějí.

Sdílet:

Týdeník Echo

Koupit