Lexus GS F: Skvěle naladěné auto s velkým atmosférickým srdcem

Lexus GS F

Lexus GS F: Skvěle naladěné auto s velkým atmosférickým srdcemAUTOTEST 11
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Mezi supersedany je opuštěný jako kůl v plotě. A přitom ho vytvořila automobilka, která v podstatě ignoruje naftové motory a soustředí se na hybridy. Díky bohu za to, že nové GS F má pořádný, chlapácký motor! Ale to není všechno, co z něj dělá výjimečné auto…

Lexus se obecně profiluje jako výrobce hybridních automobilů, ale v nabídce má i čistě benzinové modely. S některými už jsem vás seznámil… Ovšem v roce 2007 se ukázaly i jeho ambice v oblasti sportovně střižených aut: přišlo IS F. A to nebylo zdaleka všechno: o tři roky později představil Lexus ručně stavěný supersport zvaný LFA, podle mnohých jedno z nejlepších superaut. Vývoj trval skoro deset let, vzniklo pouze 500 kusů, už teď je dražší, než byl nový. Proč ho zmiňuji? Právě z jeho skvostného desetiválce o výkonu 560 koní je odvozen nový osmiválec, který pohání zadní kola modelu GS F.

Je to vzácnost. V době, kdy se výrobci předhánějí v tom, kolik turbodmychadel lze na motor nainstalovat, vsadil lexus na hrubou lineární sílu. A to se cení! Ručně stavěný osmiválec vzniká v naprosto bezprašném oddělení továrny Tahara, kde je vyvážen a odladěn pomocí stetoskopu. Hlavy válců a další pohyblivé díly dodává Yamaha Motorsport. Celkový výkon pětilitru dosahuje velmi důstojných 477 koní při 7100 ot/min, točivý moment vrcholí hodnotou 530 Nm v rozmezí 4800–5600 ot/min. Co to znamená? Že supersedan v podobě GS F zrychlí na stovku za 4,6 s a rozjede se až na 270 km/h. Jenže to je jen řeč suchých čísel, mnohem důležitější je, jakým způsobem to udělá…

Krása, krása, krása

Nemohu si odpustit okukování. Nejostřejší verzi poznáte podle kovaných 19palcových kol (jsem rád, že nejsou větší), oranžově lakových brzdových třmenů Brembo, čtyř koncovek výfuku a karbonových doplňků. V modré safírové metalíze vypadá úžasně, je magnetem kdekoliv, kam se vydáte. A kdo ho neuvidí, ten ho rozhodně uslyší… Usedám do interiéru. Je to klasické GS, s ohromným 12,3palcovým displejem, tlustým věncem volantu a kvalitními materiály, perfektním zpracováním a celkově uklidňující atmosférou, kterou dotvářejí detaily typu analogových hodin uprostřed palubní desky.

Jenže F má jiná sedadla. F má boží sedadla. Krásně nízko usazená, tuhá, pevná, s jasným vedením těla. Teprve později plně doceňuji jejich výborný tvar, o nekonečných možnostech nastavení či větrání ani nemluvě. Pozice za volantem je rychle nastavena a mě upoutává ohromný otáčkoměr, který zabírá většinu přístrojového štítu. Malý kruh zobrazující aktuální rychlost je tam jaksi navíc… Baví mě cit pro detail: alcantara je na palubní desku připevněna přiznanými šrouby, karbonové dekory zase naznačují, že slovo Lexus není náhodou podobné slovu luxus…

Motor je spojen s osmistupňovou převodovkou Sport Direct Shift, kterou Lexus vyvinul už pro zmiňované IS F. Je to hodně rychlá a chytrá převodovka – řadí rychleji než kdejaký supersport. Umí předvídat, dávat meziplyny, nechá se ovládat i manuálně pádly pod volantem. Ještě než vyrazím, zjišťuji drobnosti, které mě u tohoto auta příliš nezajímají, ale hodí se mít přehled. Kufr je fakt objemný, nabízí 520 litrů. Zadní sedadla? Velmi pohodlná, dva dospělí cestující se vejdou naprosto v pohodě. Rozhled? I když to nevypadá, GS F je nečekaně přehledné auto, manévrování pomáhá kvalitní systém čidel a kamery.

Tisknu startovací tlačítko. Osmiválec téměř okamžitě zavije do aktivních výfuků, až se mi naježí chlupy. Přesunuji ovladač převodovky na D a rozjíždím se. Netrvá dlouho, a voda i olej jsou zahřáté, takže je čas vyzkoušet, jaký šperk Japonci vybrousili. Na pobídku pedálem přichází drtivá akcelerace, která graduje se stoupajícími otáčkami. GS F jede brutálně! Hrubá síla žene auto kupředu, a vše je navíc podbarveno drsným zvukovým projevem, který vyloženě vyzařuje moc. Ostatně, když se vám stane, že se za vámi objeví ostře řezané LED světlomety, znejistíte tak jako tak. Než vám dojde, co vás dohnalo, můžete si to přečíst pod karbonovým spoilerem na zadní části GS F. Jestli to stihnete…

Pětilitr jede, ano

O tom, že auto s pětilitrem jede, není třeba pochybovat. Zajímavé jsou ale jednotlivé režimy, které jsou popsány v samostatném boxu. V praxi mě nejvíc bavilo jezdit v módu Sport+ s manuálním řazením a diferenciálem TVD nastaveným na Slalom. Pro okresky ideální! Dostal mě také podvozek – GS F výborně maskuje svou hmotnost (kolem 1,8 tuny) a krásně zatáčí. Chová se dlouho neutrálně, než začne být čitelně přetáčivý. Výborné trakci hodně pomáhají lepivé pneumatiky Michelin Pilot Super Sport, proti kterým nelze říct nic špatného – fungují báječně i na mokru. Potěšitelné je, že kombinace dvojitých lichoběžníků vpředu a víceprvkové nápravy vzadu umožňuje relativně pohodlnou jízdu bez zbytečných rázů. Tak příjemné chování jsem nečekal… Celek dokreslují skvělé brzdy a citlivé, přesné řízení.

Jízdní režimy
Voličem lze vybrat režim Eco (GS F nemá start-stop systém, jde jen o jemnější řazení a otupený pedál plynu), použitelný a příjemný Normal (ve městě nebudete dělat tolik hluku), Sport a Sport+. Poslední dva zmíněné změní zvuk aktivního výfuku, umí meziplyny a více vytáčejí motor. Celé auto je tužší a lépe se ovládá u hranic limitu. Mezi zadními koly je aktivní diferenciál Torque Vectoring Differential (TVD), který má tři režimy: Standard, Slalom a Track. Stabilizaci a kontrolu trakce lze vypnout, jezdit smykem jde krásně.

S GS F se dá jezdit skutečně rychle, je cítit, že karoserie je extrémně tuhá a auto přesně reaguje na povely. Skutečně jsem nezaznamenal nic zásadního, co by mi kazilo nezapomenutelné chvíle za volantem. Možná kromě spotřeby… Pětilitr je žíznivý. Pokud se budete snažit, zvládne 11 l / 100 km, ale to vás nebude bavit. Jeďte trochu svižně (jen malinko), a jezdíte za 13,5 l / 100 km. Začněte přidávat, a náhle jste na 20 l / 100 km. A pokud pojedete skutečně ostře, 66litrová nádrž vám vystačí stěží na 150 km… Pak se můžete akorát tak uchlácholit, že přesně to je ta daň za to, že máte pod kapotou ohromný atmosférický motor.

Lexus GS F stojí minimálně 2 559 000 Kč. Vrcholný kousek Top Carbon s kovanými koly a karbonovým paketem, který obsahuje všechno, co si můžete vymyslet (třízónová klima, audio Mark Levinson, sady bezpečnostních systémů, LED světla vpředu i vzadu a tucty dalších věcí), koupíte za 2 834 000 Kč. Počítám, že si ještě připlatíte za metalízu (32 000 Kč), jinak je všechno v ceně. Konkurencí je například BMW M5, které vás bude stát minimálně 2 896 400 Kč, přičemž věřte, že se výsledná cena ještě navýší řadou příplatků. Co to znamená? Že GS F není vzhledem k tomu, co nabízí, drahé auto. Zní to sice divně, ale je to tak.

Plusy:

Motor, jízdní vlastnosti, dynamika, celková použitelnost, image

Minusy:

Vysoká spotřeba, přehlednost navigace

Verdikt:

GS F je vybroušené, skvěle naladěné auto. Je u něj vidět pečlivost, preciznost a péče o každý detail. Není to jen obyčejné GS se silným motorem, je to sladěný celek, který funguje skvěle a přináší jen a jen radost. A na okruhu vás bude učit jezdit smykem! GS F není levné auto, a když to řeknu hrubě, dost žere, ale má svůj charakter a já jsem z něj unesen. Kéž by člověk mohl trávit víc času za volantem podobných aut… Ideální rodinný sedan pro někoho, kdo má vkus a nechce konvenčnější BMW.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články