Peugeot 208: Městský dobrodruh i auto pro manželku

Peugeot 208

Peugeot 208: Městský dobrodruh i auto pro manželkuAUTOTEST 9
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Hledáte něco malého na cestování po městě a okolí? Nepotřebujete ohromný kufr či prémiový rodokmen, ale hlavně obratnost a hbitost? Tak se mrkněte, co v této třídě nabízí Peugeot.

Francouzské automobilce, patřící do koncernu PSA, se u nás vloni výrazně dařilo a letos v úspěšném tažení pokračuje. Zásluhu na tom mám zejména crossover 2008, ale i menší 208 se dobře prodává. I proto jsem ji vyzkoušel – ve verzi Allure a naftovým čtyřválcem.

Kam 208 zařadit? Je to protivník fabie, u nás tedy bojuje ve třídě malých aut. Sérii malých peugeotů netřeba příliš přestavovat, všichni si určitě ještě pamatujeme na typ 205, na českých silnicích jich jezdily spousty, a to ještě ke konci 90. let. Tento původní model už dnes platí za zajímavý youngtimer a i když na něj 208 navazuje, je jinde, a to nejen tvarově, ale i technicky. Ačkoliv…

Francouzský bonbónek

Pokud se podíváte na vnější design, je určitě moderní, ovšem při bližším prozkoumání působí malý Peugeot trochu jako ocucaný bonbón. Vnitřek je francouzsky extravagantní – pohled vám určitě zabloudí na neobvyklý přístrojový štít s obrácenými budíky či zploštělý volant velmi malého průměru. Chvíli si na něj vždycky zvykám, řízení trochu připomíná jízdu v motokáře. Pak je tu velký středový displej, který slouží jako multimediální centrum. Ačkoliv si můžete připlatit 3000 Kč za CD přehrávač, je jasné, že Peugeot toto médium považuje za mrtvé (což zřejmě je). Všechno dnes funguje na základě USB připojení, každý má hudbu na flash disku a telefon spojuje s autem pomocí bluetooth. Jelikož to dělám také, tak se tomu už nedivím. Doba poškrábaných kulatých disků už končí a je to patrné i u běžného malého auta.

Cestující vepředu mají ve výbavě Allure k dispozici dobře tvarovaná sedadla, jejichž skutečné vlastnosti se ale ukážou až při jízdě na dlouhou vzdálenost. Pokud vystoupíte z auta po třech hodinách, budete to cítit v zádech – zase tak pohodlná nejsou. Pasažéři na zadních sedadlech nejsou omezováni nedostatkem prostoru v případě, že nejsou hráči basketbalu. A kufr? Základních 285 litrů lze sklopením opěradel zvětšit až na 1152 litrů, přičemž v zavazadelníku je schod a vysoká nákladová hrana. Ale pro určení auta to bohatě stačí, nejsem příznivcem srovnání aut na základě rozdílné hodnoty objemu kufru. Do 208 jsem naložil hromadu věcí, které jsem potřeboval převést. Sice jsem měl auto plné až po střechu, ale vešlo se všechno. Takže fajn.

Krásné zrychlení malého vozu

Peugeot má pro 208 celkem tři motory – benzinové tříválce 1,0 litru a 1,2 litru Pure Tech o výkonu 68 až 110 koní a naftový čtyřválec 1.6 HDi (75 až 120 koní). Myslím si, že do městské džungle v pohodě stačí levnější benzinová verze, ovšem já testoval nejsilnější naftovou jednotku. Byl jsem příjemně překvapen. Motor táhne již od nízkých otáček, má jen malou turbodíru a malý vůz s ním krásně zrychluje. I když jsem jezdil celkem dynamicky, spotřeba nedosáhla v průměru víc než 5,4 l/100 km, přičemž klidnou jízdou se dostanete klidně pod 5 l/100 km. To považuji za velmi dobré. Manuální šestistupňová převodovka má dobře nastavené dráhy, řadí se s ní snadno a pohodlně.

Jízdní vlastnosti jsou v rámci třídy průměrné, což znamená, že pro použití v běžném provozu za normálních podmínek úplně stačí. Při příčných nerovnostech v zatáčce je cítit odskakování zadní nápravy, ale menší nerovnosti zvládá Peugeot v pohodě. Když od něj nečekáte zázraky, potěší vás svým čitelným chováním. Nakonec si zvyknete i na trošku zvláštně nastavený posilovač řízení, který při parkování nabízí i speciální režim, kdy jsou manévry ještě snadnější. Celkově je 208 skutečně hbité a obratné auto, má dobrý rejd a jízda ve městě (podzemní garáže, úzké uličky, křižovatky) je s ním radostná. Po velkých autech, kterými jsem jezdil poslední dobou, je to příjemná změna.

Výbavy
Základní výbava Access je chudá. Kromě sady airbagů a elektronických pomocníků přináší pouze centrální zamykání (dnes samozřejmost), elektrická okna vpředu a pár drobností. Chybí dokonce i rádio. Střední Active už má i mlhovky, rádio se šesti reproduktory a manuální klimatizaci. Až Allure je na tom lépe, nechybí litá kola, rádio s bluetooth či kožený volant. Všechny verze jsou nabízeny s prodlouženou zárukou 2 + 3 roky či 60 000 km. Ve všech výbavách existují možnosti, jak si auto nastavit dle svého – příplatků je průměrné množství a jejich ceny jsou celkem férové.

Základní akční cena za třídveřový Peugeot 208 s litrovým motorem a chudší výbavou Access činí 245 000 Kč. Ceník je založený na systému akčních cen a platí, že slušnou 208 s benzinovým motorem koupíte za 280 000 Kč (výbava Active, 1.2 Pure Tech, manuální převodovka). Mnou testovaný model stojí 424 000 Kč, a i když má skvělý motor a bohatou výbavu, prodejní trhák to nebude, a je to celkem logické – cenou zasahuje do třídy výrazně větších aut.

Je zajímavé sledovat, jak se určitý segment aut vyvíjí. Od 205 uplynuly dlouhé roky a automobilka prošla mnoha změnami. I tak je ale 208 v dobrém slova smyslu nástupcem původního auta a stále nabízí nízkou spotřebu, hbité reakce a slušný kus auta za normální peníze. Jen tak dál.

Plusy:

Ovladatelnost, úsporný a výkonný motor, dobrá výbava, audio a info systém, komfort odpružení

Minusy:

Sedadla při jízdě na dlouhou vzdálenost, vyšší cena testované verze, velmi malý volant

Verdikt:

Peugeot 208 je typické auto do města, se kterým budou zřejmě spíš jezdit ženy. Pro ně je výborně naladěn – řízení i řazení jde velmi lehce a obratnost či přehlednost karoserie patří také mezi silné stránky auta. Design má v sobě nádech francouzského šarmu, který i v našich končinách oslovuje a tak nevidím důvod, proč ho v rámci užšího výběru nového auta pro manželku nevyzkoušet. Věřím, že zaujme.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články