AKTUALIZOVÁNO

Přestaňte krást náš obsah, vyzvala ČT Agrofert

,

Potíže Babišovy mediální divize

České televizi (ČT) došla trpělivost s tím, jak mediální divize Agrofertu Mafra přebírá její původní obsah. Tento týden se proto podle informací deníku ECHO24.cz obrátila na šéfa představenstva Mafry Štěpána Košíka, aby společnost přestala porušovat autorská práva. ČT vadí například to, že se její videa objevují na serverech iDNES.cz a Lidovky.cz obalená reklamou, ze které těží Agrofert. iDNES.cz se brání, že jde o nedorozumění a že s televizí mají o přebírání dohodu.

Odeslání stížnosti potvrdil pro ECHO24.cz ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal. „Je to validní informace, ale odpověď zatím nemáme. Řešíme to už od podzimu,“ uvedl. Zatím poslední dopis odešel z Kavčích hor do Mafry v úterý. ČT v něm po namátkové kontrole zdokumentovala přes dvě desítky případů, ve kterých se cítí být poškozena.

Týká se to například projevu prezidenta Miloše Zemana na konferenci k výročí osvobození Osvětimi, dění kolem odvolání ministryně spravedlnosti Heleny Válkové (ANO) nebo kauzy norských dětí. ČT vadí nedostatečné uvedení zdroje i to, že její původní obsah je ve zvláštním přehrávači videa na iDNES.cz a Lidovky.cz doplňován reklamou.

Grossova omluva s logem iDNES.cz

Vůbec největší újmu cítí veřejnoprávní televize u videa, ve kterém se bývalý premiér Stanislav Gross omlouvá za své hříchy z minulosti. ČT jeho vyjádření získala exkluzivně v rámci cyklu Expremiéři, ve kterém mapovala osudy bývalých ministerských předsedů. Server iDNES.cz sice čtenářům přiznal, že jde o práci České televize, video ale doplnil svým vodoznakem. A samozřejmě reklamou.

„Celá kauza vznikla patrně nedorozuměním na straně České televize. Výměna vidoeobsahu mezi iDNES.cz a ČT je založena na vzájemné dohodě vedení redakce iDNES.cz a České televize, ke které došlo před několika lety. Při přebírání jednotlivých příspěvků redakce iDNES.cz komunikuje s editory zpravodajství ČT. A stejně to funguje opačným směrem, pokud ČT přebírá obsah z iDNES.cz, nejprve získá souhlas našich videoeditorů,“ uvedl pro ECHO24.cz šéfredaktor iDNES.cz Ondřej Tolar.

„U uváděného příkladu rozhovoru se Stanislavem Grossem jsme se na převzetí ukázky domluvili jak s autorem dokumentu, tak s ČT a video bylo zveřejněno s výslovným souhlasem marketingového oddělení České televize. Zdá se, že pan Šámal nebyl o této skutečnosti informován, což je ovšem vnitřní problém České televize, nikoliv iDNES.cz,“ tvrdí Tolar.

ČT sice akceptuje, že část její práce je možné převzít v rámci zpravodajské licence. Ale míra, se kterou to dělá Mafra, je podle ní nepatřičně vysoká. Podle mínění televize tímto způsobem nemůže vydavatelský dům suplovat svoji chybějící práci v oblasti audiovizuálního obsahu. A pak si za to ještě nechat platit od inzerentů.

Veřejnoprávní televize proto Mafru vyzývá, aby dřívější pochybení napravila. A nových chyb se už nedopouštěla. V opačném případě ČT nevylučuje vůči vydavatelství právní kroky.

Tolar připouští, že Česká televize je kontaktovala již před časem: „Je pravda, že se na nás právní oddělení ČT loni obrátilo s dopisem ohledně citací, jeho obsah byl ale koncipován zcela obecně. Proto jsem v prosinci 2014 písemně požádal vedení zpravodajství ČT, pány Šámala a Mrzenu, o schůzku v této věci, nicméně má žádost zůstala do dnešního dne bez odpovědi.“

Deník ECHO24.cz požádal o reakci také předsedu představenstva Mafry Štěpána Košíka. „Jsem dnes na jednáních mimo Mafru, žádnou stížnost jsem do ruky nedostal,“ uvedl v SMS.

Čtěte také: Babišův Agrofert si stěžuje na Reportéry ČT, žádá jejich potrestání

Přejít na diskusi