Éra globálního piva? Trumfy drží dvě miliardářské rodiny

Největší pivovary jednají o fúzi

Éra globálního piva? Trumfy drží dvě miliardářské rodinyNOVÉ 1
Byznys
Tomáš Pergler
Sdílet:

Výraz europivo je mezi českými pijáky už léta zažité synonymum pro nevýrazné, „průmyslové“ pivo od velkých nadnárodních skupin. Není divu, že tuzemští sládci ho berou jako hanlivou urážku a snaží se u svých značek zachovávat svébytnou chuť. Brzy mohou čelit ještě náročnější výzvě. Ačkoli v Česku stále přibývají nové minipivovary, ve světě se vaření zlatavého moku koncentruje.

Výmluvným příkladem uvedeného trendu jsou současné pokusy největší pivovarnické skupiny na světě Anheuser-Busch InBev (AB InBev) o spojení se světovou dvojkou SABMiller. Pokud se záměr vydaří, vznikne kolos ovládající zhruba třetinu světové produkce piva, jenž by navíc shrábl polovinu zisku celého odvětví.

V tahanicích o jednu z největších fúzí dvou firem v historii proti sobě stojí dvě jihoamerické miliardářské rodiny.

Fúze by se nejvíce projevila na amerických nebo afrických trzích (například v Brazílii má už nyní samotný AB InBev dvoutřetinový podíl), přímo se ale týká i Česka – do skupiny SABMiller patří Plzeňský Prazdroj a AB InBev vlastní českobudějovický Samson. AB InBev také vede dlouhotrvající spor o značku Budweiser s národním podnikem Budějovický Budvar.

Zatím ale není ruka v rukávě. SABMiller tento týden odmítl už třetí nabídku AB InBev. Na straně poptávajícího dokonce začaly trochu pracovat nervy. „Představenstvo SABMiller se s námi odmítlo smysluplně bavit,“ postěžoval si šéf AB InBev Carlos Brito v tiskovém prohlášení. „Pokud akcionáři souhlasí s tím, že bychom měli vést korektní rozhovory, měli by dát najevo svůj názor a nedovolit představenstvu SABMiller, aby tento proces mařilo a nechalo si ujít takovou příležitost,“ dodal.

V Belgii sídlící AB InBev nabídl v souhrnu 42,15 libry za akcii SABMiller, což je o 44 procent více než před zveřejněním spekulací o možném spojení. Celková cena kontrolního balíku akcií SABMiller by vyšla na bezmála 100 miliard dolarů, což je v přepočtu na českou měnu ohromujících 2,4 bilionu korun, tedy více než dvojnásobek celoročních výdajů českého státního rozpočtu. Vedení SABMiller ale nabídku smetlo ze stolu s tím, že společnost „výrazně podhodnocuje“.

Boj dvou miliardářských rodin

V tahanicích o jednu z největších fúzí dvou firem v historii proti sobě stojí dvě jihoamerické miliardářské rodiny. Zatímco největší akcionář SABMiller, tabáková skupina Altria Group s podílem 25 procent je k námluvám AB InBev vstřícná, vytrvalými odpůrci pivovarského megasňatku jsou členové nejbohatší kolumbijské rodiny Santo Domingo, která kontroluje 14 procent akcií SABMiller a má dvě křesla v jeho představenstvu. Komplikuje tím plány Brazilce Jorgeho Paula Lemanna, klíčového akcionáře AB InBev.

Kuriózní je, že obě rodiny už na sebe v minulosti opakovaně narazily v jiných transakcích a také se nedohodly. Lemann dvakrát neúspěšně poptával kolumbijský pivovar Bavaria, Domingovci ho ale nakonec prodali SABMiller, čímž se stali významnými akcionáři této skupiny. Lemann mezitím spojil svoji společnost Brahma s belgickým Interbrew a v roce 2008 zrežíroval fúzi s americkým Anheuser-Busch, čímž vznikla světová pivovarská jednička AB InBev.

Spojení by vůdčím pivovarnickým skupinám přineslo obrovské úspory v nákladech při dodávkách surovin, balení, distribuci a v dalších výdajích spojených s globálním podnikáním. Někteří odborníci se obávají, že mocný obr by mohl zneužívat své dominance proti mnohem slabším konkurentům, a doufají proto, že případná fúze narazí u antimonopolních úřadů. „Vznikly by vážné obavy ohledně jejich kontrolního vlivu na ceny a důsledky pro odvětví malých pivovarů by byly zničující,“ citoval list Washington Post šéfku neziskového Amerického protimonopolního institutu Dianu Mossovou.

Spotřebitelé přejí malým pivovarům

Možná by ale nemuselo být tak zle. Podle jiných analýz by totiž vznik takového kolosu nemusel uškodit malým pivovarům, které se soustředí na originální chutě a získávají si stále větší oblibu. Podle agentury Bloomberg stoupl jejich podíl na trhu ve Spojených státech v loňském roce na 19 procent z předloňských 16 procent. „Velké pivovary mohou mít navrch v obchodu a reklamě, spotřebitelé se ale více přiklánějí k malým pivovarům,“ prohlásil sebevědomě Paul Gatza, ředitel sdružení nezávislých pivovarů Brewers Association.

Sdílet:

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články