UVNITŘ VIDEA

Novodobé celebrity: mladí Češi vydělávají na YouTube

Natáčením videí k pohádkovému jmění

Témata: , , , ,

Ještě před pěti lety Jordan Maron netušil, že si natáčením videí z počítačových her jednou vydělá pohádkové jmění. Nyní ho na YouTube sleduje téměř 9 milionů diváků po celém světě a ve svých 23 letech si koupil soukromou vilu v Holywoodu za v přepočtu 107 milionů korun. Z YouTube se v posledních letech stala nejen oblíbená platforma pro sledování videí, ale i místo, kde se dá obstojně živit. A to i u nás.

Tento trend se nevyhnul ani České republice, ba naopak. Největším českým YouTube kanálem je ViralBrothers s dva a půl miliony odběratelů. Dvojice mladých Čechů si kariéru postavila na videích, ve kterých se navzájem napalovali kanadskými žerty (tzv. se „prankovali“). Momentálně natáčí i pro anglicky mluvící publikum.

Natáčením si přijdou na desítky tisíc

Ze sólistů je největším tuzemským YouTuberem v tuto chvíli teprve devatenáctiletý Daniel Štrauch alias Gogo. Ten momentálně má na svém kanále přes milion odběratelů, což je i v celosvětovém měřítku velký úspěch. Dalšími největšími českými či slovenskými tvůrci videí jsou třeba MenT (618 tisíc odběratelů), Jirka Král (466 tisíc odběratelů) či Pedrosgame (446 tisíc odběratelů). Všichni tito YouTubeři berou natáčení videí jako svůj hlavní zdroj obživy.

U nás působí stovky YouTuberů, desítky z nich se touto kuriózní profesí dokonce již taky živí, ačkoliv ne tak pohádkově jako výše zmíněný Jordan Maron. Mluvit o konkrétních částkách ovšem nejde, jelikož se vše odvíjí od počtu zhlédnutí na jednotlivých videích (a jak dlouho u nich diváci stráví), sjednané inzerci a dalších faktorech. I tak si však největší čeští YouTubeři přijdou měsíčně na několik desítek tisíc.

Hlavními zdroji příjmů jsou u drtivé většiny z nich inzerce ve videích, a to jak ve formě vyskakovacích reklamních okýnek od Googlu, tak product placementů, které si objednávají přímo firmy, s nimiž spolupracují. Čím více uživatelů tedy zkoukne jejich tvorbu, tím větší zisky jim vygeneruje pak inzerce. Další peníze chodí YouTuberům z fanouškovských darů či ve formě provizí z prodaných triček a dalšího merchandise.

Atishow: Z koníčku se stala práce

Martin Malý, známý spíše pod svým internetovým pseudonymem Ati, se natáčení videí na YouTube věnuje již více než pět let. Momentálně se může chlubit necelými 300 tisíci odběrateli na svém kanále AtiShow a denně si jeho videa pouští desetitisíce lidí. Na rozdíl od ostatních však nenatáčí hraní ani „pranky“, nýbrž jednoduše videa ze svého života. Z nesmělého koníčku se rázem stala práce, která ho baví a slušně i živí.

„Videotvorba na YouTube byl můj koníček, který jsem provozoval během střední školy. Ale až teprve ke konci se mi začalo na YouTube dařit, a tak po odmaturování jsem si řekl, že bych se YouTubem třeba jednou rád živil. Po škole jsem chodil jen na brigády, který mi zajišťovaly určitý finanční příjem, a zároveň mi zbýval dostatek času na tvorbu,“ dodává Martin.

Ovšem není to tak jednoduché, jak to zní. Musí sledovat aktuální dění, které by mohlo posloužit jako inspirace pro nová videa, aby diváka zaujala, následně video natočit, sestříhat a doladit v postprodukci. A do toho denně stráví spoustu času odpovídáním na e-maily a vzkazy od fanoušků na sociálních sítích.

V sedmnácti nasbíral přes sto tisíc odběratelů

Podobně to má i McCitron, jen s tím rozdílem, že stále navštěvuje střední školu. Ten natáčí let’s playe – videa, v níž komentuje své hraní různých počítačových titulů. V této fázi bere natáčení jen jako příjemný přivýdělek. Ve svých sedmnácti letech už však nasbíral přes sto tisíc odběratelů. Na rozdíl od Atiho se ale po maturitě nechce věnovat čistě YouTube:

„Po dostudování gymnázia hodlám jít studovat pedagogiku a psychologii. Rád bych si tímhle koníčkem během studia přivydělával, nehodlám na něm být ale závislý finančně. Závislosti citové na tom všem už se asi neubráním.“

V současné době jsou stále oblíbenější i jiné videoportály. Spousta YouTuberů používá i služby Twitch či Hitbox, které umožňují „livestreamy“ (živé vysílání). Diváci mohou se svým oblíbencem přímo komunikovat v chatu, ptát se ho na otázky a rovnou obdržet i odpověď. I livestreamy tvoří u některých YouTuberů nezanedbatelnou část příjmů – stejně jako na YouTubu jsou zde přítomny reklamní bannery – ale i prostorem, kde mohou přímo komunikovat se svými diváky.

Livestream Jirky Krále:

„Jestli se s tímto videotrendem dá počítat i do budoucna, to je otázka, na kterou nikdo nezná odpověď. Já osobně bych si přál, aby ano, jelikož mě tato kreativní činnost velmi baví. A vzhledem k zahraničním YouTuberům, kteří se tím živí několik let (v podstatě od vzniku YouTube), nemám důvod si myslet, že by šlo jen o chvilkovou záležitost, která za rok bude pryč,“ uzavírá Martin.

Článek je výsledkem spolupráce online deníku Echo24.cz se studenty Metropolitní univerzity Praha.

Přejít na diskusi