Ruská blamáž. Su-25 na boeing střílet nemohl, nevyletí tak vysoko

SESTŘELENÝ BOEING

Ruská blamáž. Su-25 na boeing střílet nemohl, nevyletí tak vysokoAKTUALIZOVÁNO
Ruský Suchoj Su-25UTG během letu, 2010. Foto: Foto: Wikipedia.org
1
Svět
Echo24
Sdílet:

Slova představitele ruské armády, podle nějž mohlo být malajsijské letadlo sestřeleno stíhacím letounem Su-25, vzbudila ihned nesouhlasné reakce expertů. Podle nich letoun Su-25 není konstruován na to, aby dokázal letět ve stejné letové hladině jako civilní Boeing 777. Pro ECHO24.cz to potvrdil mimo jiných i vojenský a bezpečnostní analytik Lukáš Visingr. Rusové si však za svým tvrzením nadále stojí.

Náčelník hlavní operativní správy ruské armády Andrej Kartapolov v pondělí na tiskové konferenci prohlásil, že malajsijský let MH17 mohl být sestřelen ukrajinskou armádou. Mimo jiné uvedl, že ve stejné letové hladině jako malajsijské letadlo se pohyboval i letoun Su-25. 

„Pět kilometrů od boeingu se kromě toho pohyboval ukrajinský stíhací letoun Su-25, který pravděpodobně letěl směrem k malajsijskému letadlu. Ukrajinské vojenské letadlo se pohybovalo ve stejné letové hladině jako civilní Boeing 777,“ řekl  Kartapolov. 

Toto prohlášení je podle slov Lukáše Visingra plné nepřesností. „Za prvé se nejedná o stíhací letoun, ale o bitevní letoun. Má zcela jiné účely a nepoužívá se k sestřelení. Slouží jako podpora pro pozemní operace,“ vysvětluje Visingr.

Čtěte více: V místě sestřelení boeingu měli rakety Ukrajinci, tvrdí Rusko

Podle Visingra letoun Su-25 sice nosí rakety typu vzduch-vzduch, ale používá je jen pro svoji vlastní obranu. Nemá totiž parametry pro předem plánované sestřelení letadla. Pokud by chtěla ukrajinská vláda sestřelit letadlo, použila by podle Visingra stíhačku, kterou ukrajinská armáda disponuje. Náhodné sestřelení ze vzduchu vylučuje. „Náhodou sestřelit ze země ano, ale ze vzduchu ne,“ doplňuje Visingr.

Problematická je podle něj i rychlost. Bitevník Su-25 je totiž jen nepatrně rychlejší než Boeing 777, jeho pronásledování by bylo tedy velmi obtížné. Jako zcela nesmyslnou označuje informaci o tom, že byl letoun Su-25 měl letět ve stejné letové hladině. „Je nesmysl. Tak vysoko Su-25 nevyletí,“ dodává Visingr. Malajsijské letadlo letělo v okamžiku zásahu ve výšce přibližně 10 kilometrů, zatímco bitevník Su-25 může dosáhnout maximální letové hladiny sedmi kilometrů. 

„Prakticky je to možné, stačí chtít,“ tvrdí Rusové

Navzdory těmto argumentům však ruští vojenští experti nadále trvají na tom, že malajsijský letoun mohl být sestřelen raketou vzduch-vzduch z ukrajinského vojenského letounu Su-25.

Přesvědčen je o tom bývalý vrchní velitel ruského letectva Alexandr Zelin. „Jako profesionál nemůžu takovou možnost popřít. Za určitých podmínek je zcela reálná. Teoreticky, ale i prakticky je takový úkol možné splnit, stačí chtít,“ řekl v úterý agentuře ITAR-TASS.

Zelin připustil, že Su-25 nevystoupá k letové hladině kolem 10.000 metrů, v níž se pohybovalo malajsijské letadlo, a letí i značně pomaleji. Pokud se ale prý ukrajinský stroj k předpokládanému cíli přiblížil na vzdálenost do pěti kilometrů, mohl ho sestřelit. „Nemusel zvyšovat letovou hladinu, není to nutné,“ řekl ruský generál.

Zásah ukrajinskou raketou není jedinou verzí katastrofy, kterou v těchto dnech ruské veřejnosti předkládají místní média. Hovoří se o nevydařeném atentátu na prezidenta Vladimira Putina, který se v den katastrofy stejnou trasou vracel z návštěvy Latinské Ameriky, o záměrném navedení malajsijského letadla nad zónu bojových operací či o omylu ukrajinských vojáků, kteří si červenomodrobílé logo malajské letecké společnosti na trupu letadla spletli s ruskou vlajkou. Žádná z teorií ale nepředpokládá, že odpovědnost nesou východoukrajinští separatisté nebo jejich ruští sponzoři. 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit