17 Land Rover Discovery

Land Rover Discovery: Směrem k luxusu

AUTOTEST

Témata: ,

Land Roveru se daří nejen v Evropě, ale i u nás. Za loňský rok automobilka v ČR prodala téměř tisíc aut a letos plánuje dvojnásobek. Hlavní novinkou, která jí v tom má pomoct, je pátá generace modelu Discovery. Tak jsem jí důkladně vyzkoušel v rozličných podmínkách.

Dokonce i během minulého roku, kdy se čtvrtá generace modelu Discovery v podstatě doprodávala, zaznamenala v mnoha zemích rekordní prodeje. Dá se tedy předpokládat, že zákazníci již netrpělivě čekají na novinku v podobě generace páté. V hierarchii Land Roveru byl vždy pořádek. Nedávno ukončený Defender byl hlavně pracovní stroj s extrémním výkonem v terénu, zatímco Range Rover symbolizuje luxus, komfort. Což ale neznamená, že by si neporadil s bahnem či skalnatou cestou. Freelander do nedávna plnil roli základního modelu, zatímco Discovery bylo vždy mezi Range Roverem a Defenderem – multifunkční, praktické, variabilní. První Discovery přišlo už v roce 1989 – vzpomínám si hlavně na speciál pro vytrvalostní závod Camel Trophy. Brzy si získalo velkou oblibu a s každou další generací nabídlo něco nového, hlavně v oblasti techniky.

Současné Discovery má tedy na co navazovat. A podle prvních dojmů nabízí nejen velmi prostorný a variabilní interiér, ale ještě výrazněji se přibližuje k vrcholnému Range Roveru. První si všimnete designu. Pryč je sympatická hranatost předchůdců, novinka je kulatější a efektnější. A zadní část? Ta podle mého názoru moc krásy nepobrala. Zcela postrádá nárazník a je podivně zaoblená. Ale to je subjektivní názor, který ani nemůže Discovery ubrat z její majestátnosti a velikosti.

Luxusní i praktický

Raději vstupuji do interiéru provoněného jemnou kůží. Kvalita zpracování, styl ozdobných lišt, materiály – to všechno je na velmi vysoké úrovni. Obklopuje mě hranatý, horizontálně definovaný luxus. Sedadla jsou měkká, pohodlná, samozřejmě vybavená nejrůznějšími funkcemi. Pokud usednete do druhé řady sedadel, nedostatkem prostoru či pohodlí trpět nebudete. Vývojáři vymysleli interiér tak, aby byl vnitřní prostor využit co nejefektivněji, takže i když novinka nedosahuje ani délky pěti metrů (měří 4970 mm), nikdo nedostatkem místa trpět nebude. Interiér je nejen luxusní a prostorný, ale i praktický – celkem zde najdeme až 21 úložných prostor o různých velikostech a objemech! Sedmimístné uspořádání je v tomto segmentu zásadní a za příplatek 37 100 Kč je nabízeno i pro Discovery. A musím uznat, že ani třetí řada sedadel není za trest. Navíc může být elektricky ovládaná. Oblast konektivity byla během prezentace odbyta několika větami – Britové zřejmě podobně jako já nepovažují za nutné vysvětlovat každou funkci sofistikovaných propojených systémů či aplikací. Za zmínku stojí třeba aplikace umožňující dálkové sklápění sedadel, ačkoliv nechápu, kdo by jí reálně používal. Mě ale víc zaujala možnost připojení až devíti USB! Jen kdyby nechyběla možnost zásuvky 230V. Důležitým parametrem je zavazadlový prostor. Discovery v tomto ohledu nadchne, protože se složenými sedadly nabídne až 2406 litrů, což je víc než kdejaká menší dodávka. Ideální pro outdoorovou výbavu, ať už jsou vaše venkovní víceméně jakékoliv.

Jízdní dojmy? Discovery je sice mohutné, ale příjemně přehledné. Má velmi vláčné řízení, což se v terénu hodí, ale na silnici je pohyb volantem zbytečně lehký. Reakce osmistupňového automatu, který je standardem u všech motorů, lze jen pochválit. Z nabídky motorů jsem vybral asi ten nejvhodnější: třílitrový turbodiesel o výkonu 258 koní s točivým momentem 600 Nm. Discovery rozjede až na 209 km/h a zrychlení na 100 km/h zvládne za slušných 8,1 s. Výrobce se chlubí faktem, že 85 % karoserie je z hliníku a díky tomu ušetřil až 480 kg hmotnosti (z toho 284 kg na struktuře karoserie). A je to pravda, protože odcházející model s podobným motorem vážil 2557 kg. Mezigeneračně se lehkost projevila lepšími jízdními vlastnostmi, ale stále jde o velké, těžké auto, u kterého je třeba s hmotou počítat – při rychlejším nájezdu do zatáčky se projeví výrazná nedotáčivost.

Bez profíka neuvěříte

Jenže pak je tady terén. Já Discovery prověřil v jedinečném prostředí vápencového dolu, kde byla připravena speciální překážková trať. Dokud si s profíkem vedle vás nevyzkoušíte, co luxusní SUV dokáže, neuvěříte tomu. S naprostou jistotou jsme zdolávali boční náklon kolem 25°, výjezd schodů, vyvěšení náprav v nesmyslných úhlech či testovali schopnosti elektronických systémů, rozšiřující standardní systém Terrain Response II. Discovery rozhodně není autem pro efekt. Je to plnohodnotný offroad, který bez mrknutí oka zahanbí kdejaký pracovní pick-up, o různých SUV ani nemluvě. Schopnosti vozu jsou skutečně nečekaně široké a k jejich prozkoumání bych potřeboval mnohem víc času. Každopádně zásadní informací je, že i když překonáváte drsný terén (například ostré kameny), v interiéru panuje klid. Nic vás neruší, nic neslyšíte, nic nevrže. Podvozek Discovery pracuje s pohonem v symbióze a vy hladce přejíždíte nerovnosti, které byste těžko překonali pěšky.

Schopnosti v terénu
Nové Discovery je vybaveno stálým pohonem všech kol s elektronicky uzavíratelným středovým a zadním diferenciálem. K úpravě nastavení vzduchového podvozku, brzd a pohonu slouží systém Terrain Response II, doplněný o různé asistenty sjíždění či vyjíždění kopců. Novinkou je režim jízdy konstantní rychlostí přes jakýkoliv terén. Vůz s rozměry 4970 mm x 2220 x 1888 mm vyniká světlou výškou až 283 mm (se vzduchovým odpružením). Nájezdové úhly činí 34°, 27,5° a 30°, brodivost dosahuje hodnoty až 900 mm (s vinutými pružinami 850 mm). Všechny verze kromě základní TD4 utáhnou přívěs o hmotnosti 3,5 tuny.

Discovery se u nás už prodává. Základní verze S 2.0 Td4 Ingenium stojí od 1 395 735 Kč, vrcholná First Edition 3.0 Td6 pak 2 22 103 Kč. To vám dá dobrou představu o cenovém rozpětí, které je v porovnání s konkurencí vstřícné. Discovery není předražené auto, a pokud dobře vyberete motor, výbavu a volitelné prvky, snadno si naspecifikujete dobré auto za normální peníze (v rámci třídy samozřejmě).

Plusy:

Interiér, schopnosti v terénu, komfort, variabilita

Minusy:

Vláčné řízení, ergonomie ovládání na 8palcovém displeji

Verdikt:

Nové Discovery se mi možná nemusí vizuálně líbit, ale to neznamená nic. V realitě je to velmi schopné auto, které s naprostým klidem a v pohodě zvládne i drsný terén. Na silnici je dostatečně komfortní, ale jeho úspěch tkví hlavně v multifunkčnosti. Do karet mu hraje i fakt, že má sympaticky nastavené ceny. Věřím, že se bude prodávat – i v ČR, kde je Discovery tradičně nejprodávanějším Land Roverem.

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.