13 Toyota C-HR

Toyota C-HR: Hlavní je vystoupit z davu

AUTOTEST

Témata: ,

Nový stylový crossover cílí na mladé lidi s aktivním životním stylem. Vypadá jako kulisa z nějakého japonského sci-fi anime a nabízí i technologie budoucnosti – tím myslím hybridní pohon. Je to auto spíš na efekt nebo má i praktické využití?

Před pár lety bych na podobný počin koukal skepticky, ale úspěch odvážného Nissanu Juke dokázal, že segment různých kompaktních crossoverů má svou budoucnost. A tak tu nyní máme celou řadu různých dříve nevídaných modelů, od Hondy HR-V přes Fiat 500X či Mazdu CX-3 až po Jeep Renegade. Ale pozor – ačkoliv to tak nevypadá, právě odvážná Toyota C-HR míří o něco výš, protože její vnější rozměry jsou téměř identické s Nissanem Qashqai.

Model C-HR je velmi podobný studiím a konceptům, poprvé představeným již v roce 2014 a 2015. Přesně odpovídá současné filozofii značky nenechat se omezovat konvencemi a popustit uzdu kreativitě. C-HR se zkrátka nepřizpůsobuje ničemu, co zatím Toyota postavila a pravda je, že si jí těžko můžete s něčím splést. Automobilka považuje C-HR za jeden z nových zásadních modelů a vkládá do něj velké naděje a proto v oblasti stylingu tak odvázala, ale nezapomněla ani na propracovanou techniku a nejmodernější bezpečnostní či zábavní systémy.

Nečekaně příjemný

Základ automobilu tvoří nová platforma TNGA (poprvé použita u Priusu 4. generace), která byla ještě dále upravena a u C-HR nabízí rozvor 2640 mm. Ten je o 60 mm kratší než u Priusu a vyniká i širším rozchodem kol (vpředu +20 mm, vzadu +10 mm). C-HR má za cíl nabídnout jízdní vlastnosti podobné hatchbackům nižší střední třídy, čehož chce dosáhnout řadou úprav a konstrukčních změn, týkajících se zejména zvýšení torzní tuhosti karoserie spojených s lehkostí konstrukce a nízkým těžištěm. Toho bylo dosaženo snížením a úpravou částí kolem uložení předních tlumičů a vyztužením příčnými segmenty v oblasti podlahy vpředu a hlavně mezi zadními podběhy. Podvozek je tvořen vpředu závěsy typu McPherson a vzadu pak dvojitými lichoběžníky. Obě nápravy podpírají stabilizátory, vpředu o průměru 26,5 mm, vzadu 24,2 mm.

Toyota jde cestou hybridů a optimalizace benzinových motorů, s naftovou verzí tedy počítat nelze. V současné době jsou v nabídce dva motory – jedním je nový benzinový čtyřválec 1.2T, druhým pak zážehový čtyřválec 1.8 VVT-i s Atkinsonovým cyklem propojený s elektromotorem, bezestupňovou převodovkou a systémem akumulátorů. V C-HR doznal dalších výrazných úprav, zaměřených na vyšší účinnost a další snížení spotřeby paliva. Celkový výkon dosahuje 122 k při 5200 min-1.

Snažil jsem se s hybridem vyjet z města pouze na elektřinu, ale nedařilo se mi to. Motor 1,8 litru se do akce přidává kdykoliv výrazněji sešlápnete pedál plynu a charakterizoval bych ho jako hladký, kultivovaný, ale jinak nezajímavý. Hybridní ústrojí s vylepšenými bateriemi lépe využívá rekuperaci a dobíjení baterií je o 28 % rychlejší než u Priusu. Benzinový motor není příliš točivý, protože je nastaven spíš na nižší spotřebu paliva. Na bezestupňovou převodovku bych normálně nadával, ale tady funguje celkem nerušivě.

Ostatně v kombinaci s dobře odhlučněným a pohodlným podvozkem je celek nečekaně příjemný. C-HR se chová neutrálně a agilně, v zatáčkách je patrné precizní nastavení podvozku a nízké těžiště, způsobené sadou baterií umístěných v podlaze. Odpory pohonného ústrojí jsou nízké, ve městech je zajištěna potřebná obratnost a překvapivá je i schopnost rychlých a plynulých rozjezdů. Toyota slibuje průměrnou spotřebu 3,6 l/100 km, což je nereálné, ale při běžném ježdění si C-HR řekne pouze o necelých 5 l/100 km (v zimních podmínkách), což je při dlouhodobějším používání velmi sympatické číslo. Dynamika je ale spíše podprůměrná – zrychlení na 100 km/h zabere 11 s a maximální rychlost činí 170 km/h.

Odvážný a neotřelý

Vnitřní prostor Toyoty C-HR je stvořen velmi odvážně a neotřele. Palubní desce dominuje výrazná zvýšená plocha s 8palcovým dotekovým displejem, přes který se ovládá celý multimediální systém. Pozice za volantem je trochu zvýšena, díky čemuž je nabídnut dostatečný výhled směrem dopředu a šikmo vpřed. Potěšila mě šířka interiéru a nečekaná prostornost pro cestující vzadu, kam se celkem pohodlně usadí dva dospělí. Crossover typu C-HR svým pojetím s dynamicky tvarovaným exteriérem neexceluje v oblasti variability a vnitřní praktičnosti, ale zavazadlový prostor o hodnotě 377 l je v rámci třídy dostatečný.

Co umí?
Toyota C-HR je vybavena multifunkčním systémem Toyota Touch 2, který umožňuje snadné propojení chytrých telefonů a přístup k různým aplikacím. To už je dnes skoro samozřejmost. C-HR na tom není vůbec špatně ani v oblasti bezpečnosti: mezi všemi zmíním předkolizní bezpečnostní systém s funkcí rozpoznávání chodců (PCS+PD), systém rozpoznávání dopravních značek (RSA) nebo praktické a celkem funkční automatické přepínání dálkových světel (AHB).

Toyota C-HR je postavena přímo proti Nissanu Qashqai, s nímž má velmi podobné, někdy téměř identické rozměry. Odpovídá tomu i její cenové zařazení s širokým rozpětím a jasně definovanými výbavami. Toyota C-HR je trochu stylovka, což se projevuje i její lehce vyšší cenou. Základní verze začíná na 489 900 Kč a vrcholný hybrid koupíte za 704 900 Kč. Verze s benzinovým motorem a pohonem všech kol stojí 719 900 Kč. Ceny jsou lehce nad úrovní zmíněného Qashqaie, ale i zde hodně záleží na zvolené výbavě.

Plusy:

Agilita, jízdní vlastnosti, dobrá spotřeba, styl, vnitřní prostor

Minusy:

Vyšší cena, nastupování dozadu, nepřehledná karoserie

Verdikt:

Na Toyotě C-HR se mi líbí, že je odvážná. Nespoléhá na tradiční tvary, má svůj vlastní charakter. Zejména ve spojení s hybridní technologií působí velmi futuristicky. Možná je to spíš dámská volenka, ale rozhodně platí, že je stylová a neotřelá. Jedno z mála zajímavých aut, která nejsou odlišná jen pro samotný akt revolty, ale protože si to mohou dovolit. A navíc, ačkoliv to tak nevypadá, uvnitř je skutečně prostorná…

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.