Renault Talisman: Návrat do střední třídy

Renault

Renault Talisman: Návrat do střední třídy 8
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Renault nedávno představil nový model zvaný Talisman. Nejedná se o nástupce Laguny, ale o větší auto, které si brousí zuby například na VW Passat či Škodu Superb. Francouzi mile překvapili.

Už při prvním pohledu na Talisman je jasné, že nemá s Lagunou nic společného, ale pro pochopení zařazení vozu do modelové strategie je vhodné ji zmínit. Laguna poslední generace se totiž vyráběla do roku 2015 – stejně jako o třídu větší model Latitude, nabízený i s šestiválcem. Ten byl trochu nemastný, neslaný a ani dnes není na silnicích moc vidět. Upřímně, i sama automobilka přiznává, že se nedařilo ani Laguně. Renault vyřešil nástupce obou vozů jediným – Talismanem.

Stopy modelu lze najít už u konceptu z roku 2001, jméno pak navazuje na vlajkovou loď se stejným názvem, kterou automobilka už pár let prodává v Číně. Ovšem evropský Talisman, představený jako sedan a kombi, využívá zcela novou platformu CMF-CD (vyvinutá ve spolupráci s Nissanem), na níž stojí zatím pouze nový Espace. Vůz díky ní nabízí nízko položené těžiště a velký vnitřní prostor.

Samotný design mě přesvědčuje o tom, že na vývoji se pracovalo skutečně intenzivně. Vůz vypadá svěže, velmi elegantně a nechybí mu pověstný francouzský šmrnc. I když se jedná o reprezentativní vůz, některé odvážné prvky (zejména maska chladiče a světlomety) trochu připomínají menší modely Renaultu, známé svými neotřelými tvary.

Relaxovaně plout krajinou

Jdeme na interiér. Je přesně takový, jaký ho ve francouzském autě čekám. Vrcholná výbava Initiale Paris nabízí kožené čalounění Nappa, což jsou v praxi sedadla příjemná na dotek, s celkem dobrým bočním vedením těla. Najít ideální pozici zvládne každý, sedadla jsou nastavitelná v osmi směrech, vyhřívaná, větraná a s masážní funkcí. Jen se rozvalit a relaxovaně plout krajinou.

Palubní desce dominuje nový infotainment systém nazvaný R-Link 2, který je zobrazován na ohromném displeji o úhlopříčce 8,7 palce. Přes něj lze ovládat například navigační systém TomTom, Bluetooth, hands-free, různé on-line aplikace či audio. Nejvyšší výbava má nadprůměrný systém Bose se 13 reproduktory. Hraje fajn, i když na úroveň prémiových aut se ještě nedostal. V nižší výbavě Intens stojí systém včetně displeje, navigace a audia Bose přívětivých 25 000 Kč. Za volantem s různými tlačítky najdete TFT displej, který je v prostředku kapličky. Jeho vzhled i zobrazované informace lze měnit podle nálady či změny jízdního režimu.

Vepředu panuje příjemná atmosféra, pocity stísněnosti nečekají ani na pasažéry vzadu. Ti mají dostatek prostoru pro nohy i hlavu, čemuž jistě napomáhá i rozvor 2808 mm (a celková délka 4848 mm). Renault slíbil v rámci třídy velký zavazadelník, což také splnil – základní objem činí 608 litrů, maximální kapacita pak 1022 litrů. Minimální šířka zavazadelníku dělá 107 cm. Sklopením opěradel zadních sedadel vzniká schod.

Hraje se na komfort

Talisman je nabízen pouze se čtyřválci, přičemž základ tvoří prověřený motor 1.5 dCi. Ve vrcholné verzi se objevil motor 1,6 litru, značený TCe 200. To znamená přeplňování turbodmychadlem a celkový výkon 200 koní (a 260 Nm) přenášený na přední kola. S ním vůz zvládne akceleraci na 100 km/h za 7,6 s a rozjede se až na 237 km/h. Se čtyřkolkou se zatím nepočítá. Turbomotor je spojen pouze se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Při rozjezdech reaguje i při lehkém sešlápnutí relativně prudce a škube s autem dopředu, jinak si ale zaslouží spíše chválu. Řadí hladce a nerušivě. Samotný motor má dostatečný výkon, vyniká relativně širokým pásmem využitelných otáček a nečekaně také spotřebou – při běžném ježdění se dá jezdit za 7 l / 100 km, a když se člověk snaží, jde to i za méně. Potěší i kultivovanost a příjemná zvuková kulisa.

4Control a Multi-Sense
Renault vylepšuje jízdní vlastnosti modelu Talisman systémem 4Control, který natáčí do zatáček kola zadní nápravy. Řeší to elektromotor umístěný u zadní nápravy, který pohybuje táhly, a nastavuje tak úhel natočení dle rychlosti. Do 50 km/h se zadní kola natáčejí proti směru předních (do úhlu 4,5 stupně), ve vyšších rychlostech stejně jako přední (do úhlu 1,9 stupně). Systém Multi-Sense se nastavuje na tabletu palubního rozhraní. Jedná se v podstatě o volič jízdních režimů, který umožňuje upravit „charakter“ auta. Můžete si vybrat z režimů Sport, Eco, Comfort, Neutral, Comfort a Perso. Změny spočívají v upravení posilovače řízení, nastavení podvozku, odezvy na plynový pedál či řazení převodovky.

Hodně mě zajímaly samotné jízdní vlastnosti. Co se týče řízení, Talisman má ještě na čem pracovat. V běžném režimu je posilovač nastaven hodně lehce, díky čemuž působí ovládání vozu trochu odtažitě. Při sportovním režimu trochu ztuhne, ale stejně se 1,5 tuny hmoty do zatáček nevrhá s takovou jistotou. Samozřejmě že Talisman není sportovní sedan, hraje spíš na komfort. Klikaté okresky si víc užijete při pohodové jízdě, při drsnějším zacházení vůz ztrácí jistotu. Pomáhá i systém natáčení kol zadní nápravy. I přes použité 19palcové ráfky vrcholné výbavy obuté do nízkých pneumatik je jízda pohodlná – trochu problémy dělají pouze vyšší, ostré nerovnosti. Celkově jsem byl v tomto ohledu příjemně překvapen, protože u francouzských aut pohodlnou jízdu tak trochu očekávám. Věřím, že pokud bude auto vybaveno normálnějšími koly, bude to ještě lepší. Pohodlné, příjemně ovladatelné auto, jemuž pouze chybějí emoce z jízdy, které nahrazuje vnitřní pohodou a kultivovaností. Vrcholná výbava předvádí také dnes hojně rozšířené bezpečnostní systémy – adaptivní tempomat, Safe Distance Warning, Active Emergency Braking System či head-up displej.

Renault nový Talisman prodává ve čtyřech výbavách, přičemž testovaná Initiale Paris stojí s benzinovým motorem 959 900 Kč (s nejsilnějším motorem dCi 160 pak 984 900 Kč). Obsahuje téměř vše a nepotřebuje další příplatky, takže cena určitě není přehnaná. Základní model Life (1.5 dCi 110) vás přijde na 619 900 Kč.

Plusy:

Komfortní jízda, prostornost interiéru, spotřeba motoru TCe a jeho pružnost, sedadla

Minusy:

Ergonomie některých ovladačů, odtažité řízení, škubání dvouspojkové převodovky

Verdikt:

Je vidět, že Renault na Talisman hodně sází a propracoval ho, jak nejlépe dovedl. Je to pohodlné auto s příjemným interiérem, velkým zavazadelníkem a dobrým pohonným ústrojím, které umí po našich silnicích jezdit komfortně. Toho si cením, tak by se francouzská auta měla chovat. Vadily mi spíše drobnější nedostatky, ale celkově se jedná o povedený, a navíc vizuálně přitažlivý vůz.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články