Babiš: Česko je v roce nula, šetřit se musí radikálně

ministr financí zasahuje

Babiš: Česko je v roce nula, šetřit se musí radikálně
Vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO) si na jednání sněmovního evropského výboru přinesl novou tabulku. Ukazuje v ní, jak jsou jeho plány uspornější než vize, které měl před rokem jeho předchůdce Miroslav Kalousek (TOP 09). Že rozpočtová realita předčila Kalouskovo očekávání a České republice se dařilo lépe, než neakcentoval Foto: Foto: Jan Kálal
1
Domov
Sdílet:

Všichni si ze mě dělají srandu, ale mně je to jedno. Vicepremiér Andrej Babiš (ANO) poslancům oznámil, že šetřit se bude i na maličkostech. On sám prý po příchodu do práce na ministerstvu financí zhasíná. A odmítá, aby státní správa za balík papíru platila víc, než za kolik ho kupuje jeho Agrofert.

„Mám pocit, že Česká republika právě vznikla,“ prohlásil ve středu před poslanci evropského výboru ministr financí. Podle Babiše nemá země ani 24 let po revoluci dálniční síť aspoň na papíře, na kolejích chybí rychlovlaky a finanční úřad pro svoji práci postrádá desítky opatření. Prezentaci konvergenčního programu – klíčového dokumentu o státních financích pro Brusel – pojal vicepremiér ze široka. V rozletu mu tentokrát nepřekážel lídr opozice Miroslav Kalousek (TOP 09).

„Vezměme si vlaky. Kolik jedeme do Vídně vlakem? No pět hodin. Do Brna? 2:41 přes Českou Třebovou. Pendolinem do Olomouce 2:19. Je to normální? Není to normální.“

Babiš kladl sugestivní dotazy a hned sám přidával odpovědi. „Vezměme si vlaky. Kolik jedeme do Vídně vlakem? No pět hodin. Do Brna? 2:41 přes Českou Třebovou. Pendolinem do Olomouce 2:19. Je to normální? Není to normální,“ zmínil. Osvědčil se tak jako dobrý znalec jízdních řádů, časy spojení odcitoval spatra téměř na minutu přesně.

„Proč nemáme TGV?“ pokračoval ministr v sérii dotazů, tentokrát s odkazem na rychlovlaky ve Francii. „Když pan Špidla skončil jako premiér, tak nám vykládal, že jel TGV z Paříže do Lille 280 nebo 300 (kilometrů v hodině, pozn. red.). Tak jsme mohli jezdit z Prahy do Brna vedle D1, mohli jsme jim mávat, jak tam teď stojí,“ prohlásil Babiš. A zlobil se, jak mu posledně cesta autem mezi oběma městy trvala pět hodin.

Ministr financí se pustil také do zdravotnictví nebo školství. „Problém našeho školství měl už někdo dávno řešit. A zeptat se, proč chrlí tisíce vysokoškoláků, které nikdo nepotřebuje? Proč dáváme peníze na kus? Proč kvalita našich žáků je taková, jaká je? Proč nestudují technické obory, proč nejsou dnes učňáky, proč musí dneska sami podnikatelé otvírat třídy?“ chrlil Babiš. Hned uvedl i to, že se mezi podnikatele investující do českého školství řadí i on sám.

Andrej Babiš se snažil zkrátka ukázat všem, že šetří, kudy chodí. „A začíná to od toho, že ráno, když přijdu do práce, tak zhasnu světlo. Protože všude se svítí. Takže budeme šetřit všude, ať si dělá srandu, kdo chce,“ zmínil.

„Samozřejmě, šetříme i na blbostech. Každý si ze mě dělá srandu, a znovu to opakuji,“ zmínil příklad, kterým si zkoušel pomáhat už v úterý na rozpočtovém výboru proti Kalouskovi. „Tenhle papír je 80gramový A4,“ mával před poslanci podklady z ministerstva a pokračoval: „500 kusů ministerstvo financí nakupovalo za 87 korun. Moje firma to nakupuje za 55. Tak taky už to budeme nakupovat za 55. Můžete se mi smát, všichni. Je mi to úplně jedno.“

Andrej Babiš se snažil zkrátka ukázat všem, že šetří, kudy chodí. „A začíná to od toho, že ráno, když přijdu do práce, tak zhasnu světlo. Protože všude se svítí. Takže budeme šetřit všude, ať si dělá srandu, kdo chce,“ zmínil. V tu chvíli už cukaly koutky i místopředsedkyni TOP 09 Heleně Langšádlové, která jinak Babiše kritizovala za jeho politiku každoročních rozpočtových schodků. Výbor pro evropské záležitosti jako celek se k jejímu pohledu ale nepřiklonil a kritické pasáže ze závěrečného usnesení vyškrtal.

Sdílet:

Hlavní zprávy