Centrální mozek

Centrální mozek 1
EchoAuto01
  • Jan Blažek
Sdílet:

Infotainment prochází u aut momentálně nejdramatičtějšími proměnami. Stovky funkcí lze ovládat dotykem, hlasem a nově třeba i gesty.

V podstatě jsou to chytré telefony a tablety, kvůli kterým se tak zásadně mění způsoby ovládání funkcí v autě. Automobiloví výrobci následují obecný trend ve spotřební elektronice a snaží se uživatelům i v autě nabídnout stejnou, nebo alespoň hodně podobnou logiku
a způsob ovládání všech systémů. Musí však postupovat poměrně obezřetně – jednak by se měli výrobci vyvarovat revolučních převratů, aby neodradili konzervativnější klientelu zvyklou na dosavadní způsoby, jednak musejí zohlednit fakt, že při řízení auta by se měl řidič primárně věnovat řízení a všechny jeho další činnosti by měly být maximálně jednoduché, přehledné a rychlé. A to popravdě scrollování po dotykové obrazovce zrovna není.

Je sice patrný stále silnější akcent na to, sdružit ovládání do jednoho místa, jímž je centrální displej stále podobnější tabletu (vč. jeho velikosti), ale zároveň jsou stále přítomna klasická tlačítka pro rychlý přístup k často používaným funkcím, jako je třeba předvolba stanice rádia. Stejně tak na středových konzolích zatím stále setrvávají otočné multifunkční ovladače obklopené dalšími tlačítky, jimiž lze při dobré paměti systémy a funkce ovládat poměrně intuitivně.

Někteří výrobci sázejí na dotykové touchpady podobné těm na notebooku, po nichž lze přejíždět prstem a které jsou většinou schopny rozpoznat i psaní jednotlivých písmen. Naopak cesta ovladače podobného počítačové myši, jíž šel například Lexus, s kurzorem na obrazovce se neukázala jako příliš vhodná.

Poměrně rozšířené, a to i v nižších třídách, je hlasové ovládání. Ze své podstaty se jedná o poměrně dobrý způsob vydávání pokynů palubním systémům, v české kotlině však v drtivé většině případů naráží na jazykovou lokalizaci a uživateli nezbývá než jej ovládat cizím jazykem. Kromě toho si řidič musí stejně pamatovat jednotlivé příkazy a případně i logiku jejich tvorby.

BMW počátkem roku představilo nový směr, kterým se bude ubírat jeho způsob ovládání palubních funkcí již od příští generace systému iDrive. Nadále zůstane otočný multifunkční ovladač obklopený sedmi tlačítky, jež umožňují přímý přístup k hlavním funkcím, ale nad rámec klasického dotykového displeje bude moci řidič ovládat infotainment zcela bezdotykově gesty. Ze začátku bude tento systém rozpoznávat pět pohybů, do budoucna by jich však mělo být více. Půjde tak snadno pouhým otočením ruky třeba ovládat hlasitost audiosystému či zvednutím jednoho prstu přijmout telefonní hovor.

Směr pro blízkou budoucnost je jasný – absolutní konektivita k internetu, sdílení dat v cloudových úložištích, spolupráce jednotlivých automobilových výrobců se silnými hráči v oblasti informačních technologií a postupný úbytek klasických ovladačů.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit