Bém se mýlí. Dopravní podnik jezdí víc a vozí i víc cestujících

Bém se mýlí. Dopravní podnik jezdí víc a vozí i víc cestujících 1
Politická aréna
Petr Dolínek
Sdílet:

Se zájmem jsem si přečetl článek od bývalého pražského primátora Pavla Béma, ve kterém kritizoval současné vedení hlavního města za údajné hýření. Nechci se pouštět do sáhodlouhé polemiky, proto se zaměřím pouze na slova o Dopravním podniku, který spadá do mé gesce radního pro dopravu.

Pavel Bém napsal: „Enormně také rostou náklady Dopravního podniku, které ukrajují už pětinu rozpočtu města, a tento poměr neustále roste, ač výkony DPP nerostou.“

Já můžu směle tvrdit, že realita je mnohem pozitivnější, protože čísla hovoří jasně. Od roku 2014, na jehož konci jsem nastoupil do své funkce, rostou výkony DPP meziročně na všech trakcích. Celkový nárůst výkonů DPP při srovnání let 2014 a plánu 2017 činí 9,2 % (nárůst celkem o 15 milionů vozokilometrů). Při započtení příměstské dopravy a všech dalších dopravců PID (včetně železnice) přesahuje nárůst objednaných výkonů výrazně desetiprocentní hranici. Stejně tak roste i počet cestujících.

Na tento nárůst jsem hrdý, protože čím větší podíl v pražské dopravě má MHD, tím méně je dopravních kolon, emisí a dalších dopadů individuální automobilové dopravy. Na druhou stranu považuji za správné, aby se MHD plánovala s rozmyslem a v rámci finančních i personálních možností. Tím narážím na další výtku, která se týkala nezavedení autobusové linky vedené Tunelovým komplexem Blanka.

Oprávněné žádosti městských částí na navýšení výkonů v autobusové dopravě v rámci celého města přesahují trojnásobně možnosti dopravců z hlediska dostupného počtu řidičů a vozidel. Při zavedení autobusových linek v tunelech by byly všechny tyto zbylé technické zdroje vyčerpány a žádný požadavek MČ na posílení autobusové dopravy by nemohl být realizován. Nejde tedy o problém financí, ale o fyzickou možnost další spoje vypravit.

Vedení hl. m. Prahy se v souvislosti s trvalým růstem počtu cestujících v MHD, který vyvolává zejména zásadní růst osídlení na prstenci okolo hranic Prahy a současně růst pracovních příležitostí v centru, muselo rozhodnout, zda všechny dostupné zdroje v autobusové dopravě věnovat na mírná urychlení spojení, která dnes existují s využitím metra, nebo autobusovou dopravu nyní posilovat plošně na území celého města, zejména tam, kde dochází k přetěžování spojů, nebo kde nejsou dosud dostatečně krátké intervaly. Jsem přesvědčen, že jsme se rozhodli správně.

Navíc si můžu dovolit prohlásit, že se nám podařilo celý DPP stabilizovat a zvýšit mzdy zaměstnancům. Díky tomu jsme jeden z mála dopravců v České republice, který může svým cestujícím garantovat rozsah a kvalitu dopravy. Může to vypadat jako samozřejmost, ale v dnešní době je to spíše světlá výjimka.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články