Tisíce českých aut musí do servisu kvůli smrtícím airbagům

Vadné airbagy Takata

Tisíce českých aut musí do servisu kvůli smrtícím airbagůmNOVÉ 1
Domov
Tomáš Pergler
Sdílet:

Japonská automobilka Honda minulý týden oznámila, že stahuje do servisů dalších 4,5 miliónu vozů kvůli nebezpečným airbagům značky Takata. Byl to další „přídavek“ v největší svolávací akci v dějinách, která postihla majitele desítek miliónů aut na celém světě a nevyhnula se ani České republice. Počet stahovaných vozidel roste i v tuzemsku. Zatímco ke konci května se udávalo číslo devět tisíc, podle aktuálních údajů, které získal deník ECHO24.cz od ministerstva dopravy a českých poboček výrobců, se kontrola týká více než 12 tisíc majitelů aut. Velká část z nich se to teprve oficiálně dozví z dopisu.

Nejvíce postižená je v tuzemsku automobilka Toyota. Už od prosince začala svolávat modely Yaris, řekla mluvčí Toyoty v ČR Kateřina Blínová. Později se akce vztáhla na další modely – Camry, Avensis Verso, Corolla a RAV4. Celkově se akce týká asi šesti tisíc vozidel vyrobených v letech 2003 až 2007. Téměř 4,5 tisíce vozů se chystá v Česku svolat Nissan. „V tuto chvíli jsou připravovány dopisy pro zákazníky. Svolávací akce se týká hlavně modelů Almera, X-Trail a Tino z let 2004 až 2008,“ upřesnil mluvčí Nissanu Petr Kolář. Necelou tisícovku nahlásilo ministerstvo dopravy pro vozy Honda, kde se akce týká například modelů Accord, Civic nebo Jazz. Obsílku pro majitele zhruba 660 aut připravila německá BMW.

Ve skutečnosti může být aut, které by měly projít kontrolou airbagu, řádově více. Automobilky totiž registrují pouze vozy prodané přes vlastní dealerskou síť a nemají přesné informace o vozidlech z individuálních dovozů nebo přeprodejů. Výrobci proto hlásí na ministerstvo dopravy seznam potenciálně dotčených vozidel, kterých je například u Nissanu téměř 600 tisíc a u Hondy přes 92 tisíc. „Ministerstvo dopravy podle výrobních čísel zjistí provozovatele vozidel a prostřednictvím své servisní organizaci je obešle s výzvou k provedení nutného servisního zásahu včetně organizačních instrukcí,“ uvedl Jiří Počta z odboru provozu silničních vozidel na ministerstvu dopravy.

Ministerstvo v akcích funguje pouze jako administrátor, samotnou kontrolu a opravu zajišťují firemní servisy. Rozsah úkonů není vždy stejný. Například Toyota mění airbag u řidiče a prověřuje airbag spolujezdce, u Nissanu se pouze kontroluje záchranný vak na místě spolujezdce. Servis, který by se měl omezit na jednu nebo několik málo hodin, je bezplatný.

Výbuch airbagu Takata usmrtil osm lidí a dalších asi 130 zranil. Příčina explozí, při nichž se na postižené vymrštily kousky kovu, dosud nebyla odhalena. Vedení společnosti se v červnu oficiálně omluvilo, později však odmítlo výzvu jednoho z amerických senátorů, aby firma zřídila zvláštní fond pro odškodnění obětí. Takata vyrábí airbagy také v Dolní Kalné ve východních Čechách. Společnost už dříve popřela, že by závadné vaky mohly pocházet z českého závodu.

Čtěte také: Výrobce smrtících airbagů podcenil bezpečnost a teď se kaje

Pokud si majitelé vozů nejsou jistí, zda se jich riziko s potenciálně vadnými airbagy týká, měli by kontaktovat zastoupení své značky. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) zveřejnil seznam postižených modelů a roků výroby, ten však pro českého majitele nemusí být určující, protože technické parametry vozů používaných v USA a Evropě se liší.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články