Řidiče oslňují nepovolené reflektory. Policie s tím příliš nenadělá

Problém s výbojkami

Řidiče oslňují nepovolené reflektory. Policie s tím příliš nenaděláNOVÉ
Ilustrační foto Foto: Shutterstock
1
Auto
Oliver Jahn
Sdílet:

Nespočet řidičů se každý den na českých silnicích setkává s případy oslňování světly protijedoucích vozidel. Reflektory aut jsou často v rozporu s požadovaným technickým stavem vozu a mohou způsobovat i vážné dopravní nehody. Policie ale i pracovníci Stanic technické kontroly přitom právě příliš svítící světlomety ne vždy odhalí.

Nebezpečné světlomety aut ohrožují české řidiče, kteří si do svých vozů montují často nepovolená světla. Nesprávným seřízením, instalací a hlavně nákupem nevyhovující žárovky mohou způsobovat i vážné nehody. V závislosti na typu silnice a také na použitých reflektorech pak může protijedoucí řidič jet až několik stovek metrů prakticky poslepu.

„Problematika osvětlení a odhalení nesprávného stavu ve vztahu k seřízení světlometu, je pro policistu komplikovaná a zde je nutno zvážit využití oprávnění policisty k nařízení jízdy do stanice technické kontroly,“ řekl na dotaz deníku ECHO24.cz tiskový mluvčí policejního prezidia Jozef Bocán. Policista na místě může v případě proškolení na toto téma kontrolovat např. nutnost homologační značky na světlometech.

V případě zastavení vozu policií a podezření na nevyhovující osvětlení vozu mohou policisté provést kontrolu přímo na místě. Vzhledem k technické náročnosti úkonu a množství faktorů, které měření ovlivňují, ale v takovém případě nejčastěji řidičovi nakážou povinnou kontrolní prohlídku ve Stanicích technické kontroly.

Samotné měření v kontrolních stanicích ale nemusí nutně odhalit např. taková světla, která svým výkonem přesahují povolenou evropskou normu pro tok světla, která by u tlumených světel neměla přesáhnout rozmezí 2000 lumenů.

„Po roce 2010 se začaly objevovat na trhu neschválené ‚výbojky‘ na paticích H7, které měly různé intenzity svítivosti (hodnoty 4000, 6000, 8000 nebo dokonce 10000),“ uvedl pro ECHO24.cz tiskový mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. „Přitom si nikdo neuvědomoval, že právě tzv. xenonový světlomet musí mít zařízení na čištění světlometů a automatické naklápění podle zatížení vozidla, aby nedocházelo k oslňování proti jedoucích vozidel. Další významným faktorem, který ovlivňuje oslnění, je pak také už zmíněná čistota světlometů.“

Podle Bocána pak může policista při pochybnostech nařídit okamžitou kontrolu se zajížďkou do 8 kilometrů k nejbližší STK. Pokud by situace neumožňovala cestu k nejbližší stanici, musí se řidič k takové kontrole dostavit v závislosti na závažnosti až do 30 pracovních dnů. V technickém průkazu vozidla by pak v závislosti na konkrétním případě byla poznámka o limitu a požadované době překontrolování světel u STK.

Bezmocné STK

„Zde je jediné místo, kde může dojít v současné době ke kontrole seřízení světlometů ve vztahu k podmínkám použití měřícího přístroje a rovinnosti terénu, na kterém musí stát kontrolované vozidlo,“ pokračuje Bocán. „Pak se vyhodnotí sklonové, stranové vykreslení obrazce a přetočení, zda jsou v přípustných tolerančních mezích.“

Výrobci se někdy chrání textem na krabičce o nevhodnosti reflektoru do silničního provozu, distributoři z Číny a jiných zemí ale toto varování na produktech vůbec mít nemusí. Reálně se ale do vozidla bez předchozího rozhraní pro xenonové světla tyto výbojky dát prakticky nedají, respektive je nutná náročnější přestavba vozu. K té se ale většina řidičů používající xenony neuchyluje a porušuje tak zákon.

„Když k nám přijede vůz ať už na plánovanou nebo od policie vyžádanou kontrolu, měříme pomocí regloskopu nastavení světlometu k jeho sklonu, posunutí a pootočení,“ řekl pro ECHO24.cz vedoucí pracovník jedné z pražských STK. „Pomocí přístroje by měla jít změřit i samotná svítivost reflektorů, to ale v praxi většinou nefunguje a tyto hodnoty tak nelze prakticky změřit.“

Podle pracovníka technické kontroly je tak na nich, aby případně zjistily jiné okolnosti vedoucí k odhalení nevyhovujícího osvětlení. Jelikož je kvůli nainstalování xenonů potřeba zásahů do vozidla, technik při kontrole hledá i na příklad přívodní elektrický kabel navíc nebo jiné znaky instalace nevhodných světel.

„Za přestupek v technickém stavu vozidel hrozí pokuta na místě v blokovém řízení do 2 000 Kč a dle ohodnocené závady může dojít k omezení technické způsobilosti vozidla na dobu 30 dní,“ dodal k možným trestům pro hříšníky Jozef Bocán z policejního prezidia. „V případě, že vozidlo ohrožuje silniční provoz, tak ke ztrátě technické způsobilosti na místě přestupku.“

V případě zjištění neodpovídajícího nastavení nebo instalace světel může dle rozsahu poškození dojít k nápravě přímo ve stanici kontroly. „Pokud má vozidlo správně nastavené světlomety (nepoškozená a čistá potkávací, dálková a mlhová světla), nemůže dojít k oslnění protijedoucího řidiče,“ dodal Zdeněk Neusar z Ministerstva dopravy s tím, že je praxe často jiná a zejména mladí řidiči provádějí různé nepovolené úpravy vozidel.

Čtěte také: Chybí řidiči? Za 10 let vyřešeno. Auta pojedou sama

‚Vadné‘ motory se montovaly i do škodovek, přiznala automobilka

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články