Kde skončí metro D? Náměstí republiky, nebo snad Žižkov?

Úvahy o pokračování nové trasy

Kde skončí metro D? Náměstí republiky, nebo snad Žižkov?NOVÉ
Vizualizace budoucí stanice metra linky D Nemocnice Krč Foto: Metroprojekt
2
Domov
Filip Nachtmann
Sdílet:

Jen pár hodin poté, kdy pražští radní rozhodli o stavbě první části metra D z Písnice na Pankrác, už město přemýšlí, jak co nejvíce vytěžit skutečný potenciál nové linky. Ta by měla být později protažena do stanice Náměstí Míru a v budoucnu ještě dál. O směru budoucí trasy zatím není úplně jasno, metro D by ale mohlo pokračovat do stanice Náměstí Republiky nebo na Žižkov. Institut plánování a rozvoje (IPR) už dostal od radních za úkol možné pokračování nové linky prověřit.

Už dnes je rada hlavního města kritizována opozicí za údajně megalomanskou podobu projektu a hlavně za desítky miliardy, které nová linka metra spolkne. Přesto už radní uvažují, jak potenciál linky D ještě lépe využít.

„Už jsme zadali Institutu plánování a rozvoje, aby nám ve spolupráci s projektanty připravil proveditelnou variantu pokračování linky D,“ řekl deníku ECHO24.cz náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD), který je zodpovědný za dopravu v Praze. IPR má podle něj radním první nástřel možného prodloužení trasy odevzdat ještě do konce roku. „Metro by pak mohlo pokračovat na Náměstí Republiky, Jarov nebo do oblasti Nákladového nádraží Žižkov, která má velký rozvojový potenciál,“ dodal.

Podle Dolínka je sice dostavba dalšího úseku metra linky D, která se ještě ani nezačala stavět, hudbou daleké budoucnosti, s její přípravou je ale potřeba začít co nejdříve. Třeba kvůli investorům, kteří se v příštích letech budou rozhodovat, kde na území metropole stavět.

Metro do Vysočan

Podle aktuálně platného územního plánu by pokračování metra D mohlo vést ze stanice Náměstí Míru přes Hlavní nádraží a Žižkov až na Vysočanskou.

„Tato trasa by však podle prognóz nebyla dostatečně využita cestujícími, aby ospravedlnila výstavbu metra. Nevýhodou tohoto trasování, které vycházelo z původního konceptu obsluhy Proseka trasou D, je také to, že by míjelo centrum Prahy a nemělo by v něm přestup na trasu B,“ vysvětluje mluvčí IPR Adam Švejda.

Právě z toho důvodu má IPR prověřit jiné možnosti, kam dál s linkou D pokračovat: „Jako nejatraktivnější se dle doposud zpracovaných materiálů jeví pokračování z Náměstí Míru přes Hlavní nádraží k Náměstí Republiky, kde by byl přestup na linku B.“

Megalomanské plány

Plány pražských radních, kteří chtějí metro D postavit jako bezobslužnou trať s vlaky bez řidiče, ihned po svém zveřejnění sklidily kritiku od opozice. Té například vadí údajná předraženost linky, jejíž první fáze z Depa Písnice na Pankrác by měla být hotová do roku 2022.

„Adriana Krnáčová společně s ČSSD připravuje investici, která rozpočtově obrovsky zatíží Prahu a může vést i k zadlužení, které hlavní město nezvládne splácet. Navrhovaná podoba výstavby metra Trasy D za 50 miliard korun je naprosto megalomanská,“ pustil se do koalice například šéf pražské ODS Filip Humplík.

Čtěte také: Nové metro D bude jezdit bez řidičů

Jenže rada kritiku odmítá. Podle Dolínka má stát úsek z Písnice na Pankrác něco mezi 30 až 32 miliardami. „Původní verze schvalovaná ještě předchozí radou pod vedením pana Hudečka počítala s 29 miliardami. To navýšení je způsobeno vyššími náklady na bezobslužné metro, které se ale posléze budou vracet na provozních nákladech,“ ohradil se Dolínek. Se sumou 50 miliard korun se dle něj předběžně uvažuje na celý úsek Písnice – Náměstí Míru.

Jenže nejde jen o samotnou výši ceny. Například TOP 09 vadí, že Praha dostatečně rychle neřeší výkup pozemků, nebo že ve svých plánech počítá s evropskými penězi, s nimiž ale může být problém.

„Mám největší pochybnosti o tom, jak chce rada zajistit financování toho projektu. Doposud totiž není u Evropské unie vyúčtován ani nový úsek metra linky A. Praha unii slíbila možné i nemožné a bude mít velký problém prokázat, že všechny své sliby na úseku A, jako je například výrazný úbytek automobilové dopravy, splnila. To pak samozřejmě bude mít vliv i na financování linky D,“ upozorňuje poslanec TOP 09 a starosta městské části Praha-Libuš Jiří Koubek.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články