NOVÉ

Česko začalo obnovovat svůj přístav v Hamburku

,

Témata:

Stát začal s rekonstrukcí přístavu v Hamburku. Do oplocení Sálského a Vltavského přístavu investuje zhruba sedm milionů korun. Zároveň s tím má ve Vltavském přístavu vzniknout nová manipulační plocha pro překládání zboží. Podle mluvčího Ředitelství vodních cest Jana Bukovského jde o první fázi stavebních prací na českém území v Hamburku, kterou budou následovat masivnější akce. Od začátku roku stát v Hamburku rovněž nechal strhnout několik budov v havarijním stavu. 

Do obnovy území, které může Česko na základě Versailleské smlouvy využívat do roku 2028, stát za posledních 15 let nikterak neinvestoval. Demolice zchátralých budov a vystavění zpevněné plochy na jejich místě a zároveň oplocení přístavů je minimem potřebným pro zajištění bezpečnosti, uvedl Bukovský. V současnosti je české území volně přístupné a majetek chátral. 

Po skončení prací na oplocení přístavů a vystavění manipulační plochy, které má na základě vítězství ve výběrovém řízení provést ústecká stavební firma Studio Jelínek, bude možné přístavy začít hojněji komerčně využívat, očekává ŘVC. Celkem chce resort dopravy do území investovat až 150 milionů korun, od čehož si slibuje větší zájem tuzemských lodních speditérů, kteří v současnosti prostory příliš nevyužívají. 

Hlavním přístavním územím České republiky v Hamburku je takzvaný Sálský přístav (Saalehafen) o rozloze 21.000 metrů čtverečních. K němu přiléhá Vltavský přístav (Moldauhafen) o rozloze 3000 metrů čtverečních. Sálský a Vltavský přístav byly v roce 1929 na základě Versailleské smlouvy na 99 let, tedy do roku 2028, propůjčeny Československu. Ve stejném roce navíc Československo koupilo území o rozloze 8000 metrů čtverečních označované jakou Peutský přístav (Peutehafen). Od roku 1993 všechny přístavní plochy spravuje Česká republika. 

Do roku 2022 má celou plochu českých přístavů pronajatou tuzemská společnost Eko Logistics z Týnce nad Labem. Té původně plánovalo ministerstvo dopravy smlouvu vypovědět a na rozvoji přístavu zajistit samostatně. Nyní ale spíš spoléhá na to, že s dlouhodobým nájemcem bude na obnově území spolupracovat.

Čtěte také: Na tankeru po Moravě. Kdo zastaví bizarní plány politiků?

Přejít na diskusi