AKTUALIZOVÁNO

Koupit Mafru byla chyba, přiznal Babiš, ale prodat ji nechce

Oligarchové a média

Vicepremiér a šéf vládního hnutí ANO Andrej Babiš zpětně považuje za chybu, že jeho společnost Agrofert před rokem koupila vydavatelskou skupinu Mafra, jejíž součástí jsou deníky Mladá fronta DNES (MfD) a Lidové noviny (LN).

Na protest proti koupi tehdy deníky opustila část redaktorů. Mafru ale Babiš prodat nechce a neuvažuje ani o jiné akvizici na mediálním trhu.

Agrofert Mafru oficiálně převzal v říjnu loňského roku od německé společnosti Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft. O několik týdnů později na protest proti tomu odešli šéfredaktoři MfD a LN Robert Čásenský a Dalibor Balšínek a následovali je i další novináři, například Jaroslav Kmenta a Jana Klímová. Babišovi vyčítali, že chce média ovlivňovat. Babiš ale kritiku odmítal.

"Zpětně to hodnotím jako chybu," řekl Babiš s tím, že deníky chtěl koupit proto, aby psaly pravdu. "Moje pohnutky byly z titulu té zkušenosti, kterou jsem měl, že o mě napsaly lži," uvedl Babiš. Netušil, že nákup Mafry vyvolá velké negativní reakce. "Nedomyslel jsem to," poznamenal. Z ekonomického hlediska ale s nákupem spokojen je. Mafra měla v loňském roce celkový zisk z běžné činnosti 15 milionů korun. 

Čtěte také: Víme, s kým máme tu čest, pane Babiši

 "Zpětně to hodnotím, že jsem měl koupit (bulvární deník) Blesk, který jsem měl taky na stole a mohl jsem si vybrat," řekl Babiš. V současnosti ale žádnou další mediální akvizici nechystá. "Koupil jsem si média, do kterých nemůžu volat, které o mně často píšou negativně. Já si tu investici nezničím, protože novináři drží spolu a kdybych je ovlivňoval, tak si to všichni řeknou a potom bych měl problém a poškodil bych si tu investici. Proč bych to dělal?" řekl. Na dotaz, proč Mafru neprodá, uvedl: "Proč bych to prodával? Já jednou odejdu z politiky."

Na dotaz, zda má čas sledovat, jak firmy z jeho skupiny Agrofert prosperují, řekl, že ne. Jednou do měsíce prý dostane jakýsi přehled.

Časenského v MfD v lednu nahradila novinářka Sabina Slonková. Při nástupu uvedla, že věří dohodám s Babišem a vedením společnosti, které garantují svobodný obsah. Ani Slonková ale v deníku nevydržela, po půl roce podala výpověď kvůli názorovým neshodám s vedením firmy o obsah deníku. Ve stejné době skončil po třech měsících ve funkci ředitele regionálních redakcí Mafry také Jakub Unger. Nyní Mladou frontu DNES vede dřívější šéfredaktor časopisu Týden Jaroslav Plesl. 

Čtěte také: Pod politikem se noviny dělat nedají, říká Slonková

Mafra vedle vydávání celostátních listů provozuje internetové portály iDNES.cz a lidovky.cz. a vydává bezplatné tituly Metro a týdeník 5plus2. Její aktivity zahrnují i virtuálního mobilního operátora MOBIL.CZ. Kromě toho Agrofert od začátku letošního roku vlastní také firmu Londa, která provozuje nejposlouchanější rádio Impuls a rozhlasovou stanici RockZone.

Skupina Agrofert, jejímž jediným majitelem je Babiš, zastřešuje přes 200 firem a řadí se k největším ekonomických subjektům v ČR. Je největší v českém zemědělství a potravinářství, dvojkou v chemickém průmyslu a významným subjektem i v lesnictví a médiích. Zaměstnává přes 34.000 lidí. Loni jí klesl konsolidovaný zisk o sedm procent na 5,613 miliardy korun. 

Čtěte také:

Moje deníky jsou nezávislé, reaguje Babiš na odchody ze SME

Z Mafry odchází Jiří Kubík a šéfredaktor Metra Josef Rubeš

Proč skončila Sabina Slonková

Přejít na diskusi