Audi A4: Velmi pohodlné manažerské kombi

Audi A4 2.0 TDI Avant

Audi A4: Velmi pohodlné manažerské kombiAUTOTEST 7
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Nové Audi A4 se začalo na našem trhu prodávat už na podzim minulého roku, proto nastal čas prověřit verzi 2.0 TDI Avant, která bude v tuzemsku jistě tvořit velkou část prodejů.

Design Audi v průběhu času považuji za kontinuální, nepříliš revoluční. Audi už dávno našlo svůj jazyk, jímž oslovuje zákazníky. Přední části dominuje nízká a široká maska chladiče a světlomety, které ji obklopují. Celý vůz je definován zejména horizontálními linkami, které se táhnou od přední až po zadní část, jíž v případě testovaného vozu dominují světlomety LED Matrix.

Zvuk se rozline okolím

Audi A4 je v současnosti nabízeno ve dvou karosářských verzích, jako sedan a kombi značené Avant (a z něj odvozený Allroad). Můžete mít buď pohon předních, nebo všech kol a pod kapotou najdete přeplňované naftové i benzinové motory, přičemž pomyslný vrchol tvoří šestiválec 3.0 TDI. Je fajn, že je v autě střední třídy stále možnost šestiválce, ovšem já jsem vyzkoušel mnohem střízlivější verzi s „klasickým“ dvoulitrovým TDI o výkonu 190 koní a pohonem předních kol.

Motor vyžaduje chvilinku pro žhavení a potom se jeho zvuk rozline okolím. Mohl by být trochu tišší, zejména při opakovaném startování na semaforech (systém stop-start). Jeho charakter je typický – chvilinku mu trvá, než se dostane z nízkých otáček, ale svůj točivý moment 400 Nm předvádí naplno v těch středních a vyšších. Síla je důstojná a bohatě stačí pro plynulé zrychlování, zejména na dálnici. Zde se ukazuje velmi dobrá aerodynamika vozu, A4 umí krásně klouzat po asfaltu, jako by pohonné ústrojí kladlo jen minimální odpor. Je jasné, že dálnice jsou silnou stránkou této specifikace manažerského kombi střední třídy, cítí se jistě, stabilně a bez starostí krájí stovky kilometrů.

Spotřeba při jízdě rychlostí 130 km/h dosahuje necelých 6 l / 100 km a tato hodnota se příliš nemění ani ve městě, ani na okresce. Motor byl v našem případě spojen se sedmistupňovou převodovkou S tronic, která řadí klidně a hospodárně. Při režimu Sport je trochu cukavější, zejména při rozjezdech, ale stačí zvolit Comfort nebo Efficiency, a okamžitě své chování zklidní. Na mokru jsem zaznamenal horší trakci předních kol, kterou svádím zejména na zimní pneumatiky, na něž už bylo během testu příliš teplo. Na letních se A4 bude chovat určitě civilizovaněji.

Když vyjedete na klikaté silnice, zjistíte několik věcí. A4 má celkem příjemné řízení a karoserie poskytuje dobrý přehled o svých koncích. A pak je tu podvozek – i přes použití 18palcových kol bez problémů žehlil nerovnosti silnic a skutečně dobře tlumil rázy zpod kol. Musím uznat, že toto komfortní nastavení se mi k autu celkově hodilo, i proto jsem většinu času jezdil v režimu Comfort, kde se ještě umocnilo. A4 s motorem TDI zkrátka není auto, které by vás vybízelo k rychlé jízdě, a to ani přes použití paketu S line, který stejně plní hlavně estetickou roli. Za zmínku stojí LED světlomety s automatickým přepínáním na dálkové, které svítí opravdu velmi silně a na provoz reagují okamžitě.

Klidně a bravurně

Interiér je v duchu značky bezvadně zpracován a velmi rychle si na něj zvyknete. Ovladače i odkládací místa jsou ergonomicky dobře rozvrženy a pochvalu zaslouží i systém MMI s velkým otočným ovladačem, jímž se mění zobrazení displeje uprostřed palubní desky. Tady narážím na první věc, která mně trochu vadila – displej je pevný a neumí zajíždět do palubní desky. Je to daň za vysoké rozlišení obrazovky. Druhou věcí, jež mne po týdnu užívání trochu rozčilovala, je nutnost vyvinutí větší síly při zavírání dveří, jinak se nedovřou.

Dostávám se do řidičovy zóny. Výbava S line nabízí sportovní tříramenný volant s jasně rozmístěnými tlačítky. Nevadil mi ani velký sdružený displej Audi virtual cockpit o úhlopříčce 12,3 palce, který umí zobrazovat všechno možné od asistenčních systémů až po navigaci, to vše s velmi vysokou úrovní rozlišení a kvalitní grafikou. Místo pro zadní cestující hodnotím průměrně – dva cestující vzadu se pohodlně převezou. Zavazadelník je sériově vybaven elektrickým ovládáním pátých dveří a nabízí 505 litrů, které se dají snadno zvětšit na 1510 litrů. V rámci třídy to jsou nadprůměrné hodnoty.

Podvozek
Nové Audi A4 mě potěšilo jízdními vlastnostmi a zejména komfortem. Za ním stojí především nově vyvinuté pětiprvkové nápravy a řízení s elektromechanickým posilovačem. Všechny tyto komponenty se vyznačují nízkou hmotností. Na přání lze mít dynamické řízení, které mění převod v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu. Podvozek může mít adaptivní tlumiče, jež umožní zvolit buď komfortní, nebo sportovní nastavení. Změny jsou prováděny pomocí systému Audi Drive Select, který je u testované verze 2.0 TDI o výkonu 190 koní součástí sériové výbavy.

Celá karoserie nového Audi A4 je až o 120 kg lehčí než v případě předchůdce. Hmotnost s řidičem a téměř plnou nádrží dosahuje lehce přes 1,6 tuny, což je celkem dost, takže nevím, kde se nachází zmiňovaná úspora. Pravda ale je, že to je v rámci třídy celkem běžná hodnota a těžko se s tím dá něco dělat. V zatáčkách se Audi A4 chová předvídatelně, blíže k limitu trochu nedotáčivě, ale to je také běžná věc u aut s motorem uloženým vepředu napříč. Důležitý je fakt, že A4 je určeno pro pohodlnou, klidnou jízdu a tu zvládá bravurně – stejně jako vyniká příkladnou stabilitou v jízdě rovně nebo v rychlých, táhlých obloucích.

Testovaný vůz byl vybaven řadou doplňků, které jeho cenu posunuly z 1 171 900 Kč na 1 587 100 Kč. To není málo ani za prémiové auto střední třídy. Bohužel koncern VW, a potažmo i Audi používá dlouhé seznamy příplatkových prvků, které cenu pozměňují – samozřejmě směrem vzhůru.

Plusy:

Komfortní podvozek, sedadla, atmosféra na palubě, audiosystém, prostor, spotřeba

Minusy:

Hlučnější motor, pevný displej uprostřed palubní desky, dovírání dveří, vyšší cena

Verdikt:

Nové A4 s motorem TDI je v první řadě pohodlné, velmi kvalitně působící auto. Nabízí typickou atmosféru na palubě, kvalitní audiosystém, dobrá sedadla a velmi komfortně nastavený podvozek. Motor TDI navíc umí jezdit velmi hospodárně, což je určitě také příjemná zpráva. V případě zájmu je třeba počítat s trochu vyšší cenou.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články