‚Spuštění Blanky? Víc aut pod zemí...a na povrchu stejně‘

Co přinese otevření tunelu

‚Spuštění Blanky? Víc aut pod zemí...a na povrchu stejně‘TÝDENÍK ECHO 6
Domov
Petr Holub
Sdílet:

Komplex tunelů Blanka, který se dnes po mnoha odkladech otevírá, nemá v Evropě srovnání. Šest kilometrů podzemních silnic a tři mimoúrovňové křižovatky umožní od soboty projet středem Prahy bez zastávky na semaforech a zkrátí cestu z Libně na Smíchov o čtvrt hodiny. Hlavní město prožije v příštích týdnech zkušenost, kterou nemá žádná jiná evropská metropole.

Týdeník Echo oslovil jednu ženu a tři muže, kteří budou historickým změnám v dopravě čelit z titulu své profese architekta i funkcí v občanských iniciativách nebo veřejné správě. Místostarostka Prahy 6 Eva Smutná a architekt Martin Kloda z Prahy 8 zastupují městské části, kde Blanka ústí a kam přinese největší změny. Vratislav Filler z iniciativy Auto*mat nabízí možnosti, jak v okolí tunelu omezit dopravní rizika. Ředitel Institutu pro plánování a rozvoj hlavního města Prahy (IPR) Petr Hlaváček musí zjistit, jak gigantický tunel zasáhne do pražské budoucnosti.

Když se spustí Blanka, bude jezdit méně aut, která budou méně vidět, anebo víc aut, která budou víc vidět?

Kloda: Méně aut, která budou méně vidět, může platit jen za předpokladu, že je nenecháme tolik jezdit po povrchu. To je ale náročné a mělo to být buď připraveno, anebo by se to mělo hodně rychle udělat podle toho, jak se systém začne chovat.

Smutná: Jak chcete na takovou otázku odpovědět? Podívejte se na náš Prašný most. Čekala jsem, že to bude silnice a kolem ní zeleň. Teď je to jedna velká vyasfaltovaná plocha. Maximálně se tam mohou objevit nějací chodci. To znamená na povrchu stejně aut a další pod zemí.

Magistrát připouští, že zatím ještě k žádným omezením na povrchu nedošlo, ale postupně se má začít. Věříte tomu?

Hlaváček: Myslím, že otevření Blanky rozproudí diskusi. Na IPR se už před časem udělala soutěž, jak má vypadat Malostranské náměstí, kde předpokládáme významné zklidnění. Určitě vznikne debata, jestli se má provoz důsledně zastavit, nebo ho připustit jen pro rezidenty. Určitě nastane debata o Severojižní magistrále a o Smetanově nábřeží. Už Karel Honzík v Tvorbě životního stylu koncem 30. let popisuje příběh, jak se přítel z Budapešti diví, že takové nábřeží slouží automobilům. Praha 7 má velmi aktivní radnici a tam se určitě něco odehraje také proto, že čekají největší poklesy dopravy. Vznikne debata o charakteru druhé části městského okruhu přes Prahu 8. Bude spousta debat a z nich vzejdou nějaké praktické kroky. Budou i na Praze 6, kde vznikne větší tlak na komunikaci Evropská–Svatovítská. Nechceme, aby to byla čtyřproudá komunikace, ale něco rozumného se dříve nebo později zrealizuje.

Smutná: Hlavní město si uvědomuje naši situaci, proto s námi jednají o umístění parkovišť na okraji. Měli bychom dopravu zastavit někde na koncových stanicích metra.

Proč tedy nestojí pro mimopražské automobilisty parkoviště na stanici metra Veleslavín?

Smutná: Musíme ten problém znovu otevřít. Parkovací dům tam patří, protože to je konečná směrem na Kladno. Na hranicích Prahy musejí být také parkoviště, hlavní město se snaží se Středočeským krajem domluvit, aby se parkovací plochy umístily ještě na území kraje. Jednáme i o velkém parkovišti u železniční stanice Podbaba. Teď jde o to, najít peníze, projekty a stavět, ale mělo to být připraveno už dnes.

Celou debatu si přečtěte v aktuálním vydání Týdeníku Echo.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články