Audi A3 Sportback: Jezdím ekologicky, ale hlavně levně

Audi A3 Sportback g-tron

Audi A3 Sportback: Jezdím ekologicky, ale hlavně levněAUTOTEST 7
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Současnost nabízí různé alternativní pohony, kromě hybridů či elektrických aut jsou ale v praxi asi nejpoužitelnější auta na plyn, konkrétně CNG. Důkladně jsem vyzkoušel model od Audi.

Pořádný test znamená, že s autem najedete víc, než že pouze vyprázdníte jednu nádrž. Mě se to během týdne podařilo, protože s g-tronem jsme absolvovali 5. ročník rallye pro alternativní pohony zvané New Energies Rallye. Ta se koná v rámci „rychlé“ rallye Český Krumlov a letos poprvé byla zařazena do světového poháru FIA. Osobně se pro mě a mého spolujezdce jednalo o velmi přitažlivou výzvu…

Velká premiéra

Audi A3 g-tron je prvním modelem značky na zemní plyn, který byl představen teprve nedávno. Využívá koncernovou techniku, to znamená benzinový motor 1.4 TSI spojený buď s manuální, nebo jako v našem případě, s dvouspojkovou převodovkou S tronic. Místo dvojitého dna zavazadelníku má 14 kilovou nádrž na stlačený zemní plyn (CNG), která snižuje jeho objem – namísto 380 l využijete pouze 280 l. V praxi mi to ale stačilo, protože Sportback je obecně dobře dimenzován.

Motor má pozměněné „vnitřnosti“, aby dobře pálil sušší plyn. Má upravené vačkové hřídele i ventily a vstřikovací systém. Při zkoušce dynamiky se ukázalo, že to není žádný dravec, ale nevadí to, protože celý koncept je určen pro klidnější ježdění. Převodovce S tronic chvilku trvá rozjezd, při samotné jízdě už řadí hezky. Motor táhne od nějakých 1500/min, ovšem samozřejmě pouze v rámci svých možností – má výkon 110 koní a musí roztáhnout asi 1350 kg. Na 100 km/h zrychlí za 10,8 s a rozjede se téměř na dvoustovku, což jsou hodnoty zcela dostačující, zejména pokud vezmeme v úvahu přístup ministerstva dopravy k pokutám za rychlost.

Velkou pochvalu zaslouží nastavení podvozku. I přes použití 18palcových kol (mimochodem velmi efektních) kompakt krásně žehlí nerovnosti a vůbec neruší posádku nějakými pazvuky. Vůbec nevadí, že u verze CNG je použita jednoduchá zadní náprava. Auto je čitelné, hravé přetáčení zádi dovolí jen s vypnutým ESP a nepříliš výrazně. Ostatně, je to spíše polykač kilometrů, než hračka, takže to zcela chápu a respektuji.

Vůz je vybaven dvěma nádržemi – kromě zmiňované plynové má ještě klasickou nádrž na 50 l benzinu. Pokud máte CNG, jede na plyn, jakmile vám dojde, přepne na benzin. Pravda je, že na benzin auto trochu lépe reaguje na pobídky pedálem, ale rozdíl není zas tak výrazný. Důležitá je spotřeba, nebo, chcete-li, náklady na kilometr. Kilogram CNG stojí kolem 25 Kč a jelikož g-tron spotřebuje kolem 3,8 kg/100 km (papírově slibuje 3,3 kg/100 km, čehož se dá dosáhnout jen hodně defenzivním stylem jízdy), jeden kilometr vyjde na cca 0,90 Kč. A to už je velmi zajímavé. Ovšem g-tron je výrazně dražší než normální Audi A3 s motorem 1.4 TSI (které má výkon 125 koní) a stojí minimálně 673 900 Kč (s převodovkou S tronic dokonce 727 900 Kč).

Krása interiéru

I když má A3 Sportback obecně krásný interiér, který vyniká jednoduchostí tvarů a zaujme například kulatými výdechy topení s propracovanou aretací, příplatkům se nevyhnete. Základní výbava není z nejlepších a tak se vám může stát, že vybavené auto bude stát klidně 900 000 Kč. A to už je docela raketa. Hřát vás může fakt, že pokud najezdíte hodně kilometrů, CNG se rozhodně vyplatí. Faktem je, že díky dojezdu na plyn cca 350 km/h budete muset častěji tankovat, ale to je pouze věc zvyku. Zmíním také, že tankování CNG je trochu fyzicky náročnější než v případě běžného doplňování benzinu. Pro vás je důležité i to, že plničky CNG jsou dobře rozmístěné po celé zemi a jsou zpravidla přístupné 24 hodin denně.

Plynový koncept
Vozy na CNG mají už dnes v portfoliu všechny značky koncernu VW. Volkswagen nabízel a dále nabízí různé modely na CNG, u nás zatím pouze maličký Eco Up! a klasiku v podobě VW Golfu TGI. Seat je na tom podobně, akorát jeho verze se nazývají Mii 1.0 CNG a Seat Leon CNG. U Audi zajišťuje premiéru v rozvíjejícím se segmentu právě A3 Sportback g-tron, Škoda Auto nabízí Citigo G-Tech a Octavii G-Tech.

Během víkendové rallye jsme se s g-tronem skutečně sžili. Oceňuji proto jeho agilitu, použitelnost, příjemné jízdní vlastnosti i decentní vnější image. Plynovou verzi totiž rozpoznáte víceméně pouze podle nápisů na bocích a upravenému zadnímu nárazníku s difuzorem, kde chybí koncovka výfuku. Ta je vyvedena před zadním kolem, protože celé potrubí je zkráceno.

Jak jsme během rallye dopadli? S g-tronem se nám dobře fungovalo zejména proto, že je dobře ovladatelný a je z něj velmi skvělý výhled, což se při soutěži pravidelnosti hodí. Ostatně pozitivní nálada na palubě se odrazila i ve výsledcích, protože jsme si dojeli pro celkově třetí místo v závodě světového poháru a vítězství ve třídě CNG/LPG. Takže dobré!

Plusy:

Nízké provozní náklady, dobré jízdní vlastnosti

Minusy:

Vyšší cena, jen průměrná dynamika

Verdikt:

Celkově jde o dobrý, použitelný „hybridní“ koncept. Jen je třeba si spočítat, zdali se vám jeho provoz při vyšší pořizovací ceně vyplatí. Z hlediska jízdních vlastností či celkové image je to stále plnohodnotné Audi, což je mi sympatické. Vypadá i jezdí jako normální auto, ale umí to úsporně.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články