‚TOP 09 má v Praze šanci vyhrát. A nelísáme se do přízně ANO‘

Trojka kandidátky Martin Plíšek:

‚TOP 09 má v Praze šanci vyhrát. A nelísáme se do přízně ANO‘ROZHOVOR
Martin Plíšek. Foto:

FOTO: TOP 09

2
Domov
Michaela Cápová
Sdílet:

Do širšího povědomí se poslanec Martin Plíšek (TOP 09) dostal díky novele zákona o střetu zájmů. Navrhl k ní totiž pozměňovací návrh, aby členové vlády nemohli žádat o veřejné zakázky, nenárokové dotace a investiční pobídky. Možná i díky tomu mu na pražské kandidátce TOP 09 do podzimních voleb patří třetí místo. Plíšek věří, že strana může volby v Praze znovu vyhrát, současně kritizuje předčasné námluvy některých strany na koaličního partnera hnutí ANO. „Není dobré dopředu předvídat výsledek voleb. Strany by měly dát šanci voličům, aby rozhodli, a ne se doslova vlísávat do přízně ANO,“ řekl v rozhovoru pro deník Echo24.

Do podzimních voleb do Poslanecké sněmovny budete kandidovat z třetího místa na pražské kandidátce. Jak jste se svou pozicí spokojený?

Rozhodl tak krajský výbor na základě nominací z regionů a já s tím souhlasím. Je dobře, že má pražskou kandidátku opět vést Karel Schwarzenberg, na druhém místě je moje kolegyně Markéta Pekarová Adamová. Výbor zohlednil naši dosavadní činnost v Poslanecké sněmovně a tak, jak je kandidátka navržená, třebaže ji ještě musí odsouhlasit výkonný výbor, je podle mě volitelná. Myslím si, že máme šanci v Praze volby vyhrát, jako tomu bylo v minulých dvou volebních obdobích. Máme tam zastoupení různých profesí i mladší kandidáty.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Z politiky se naopak stahují někteří zástupci starší generace – například poslanci Daniel Korte nebo František Laudát, který je šéfem poslaneckého klubu TOP 09, na pražské kandidátce chybí. Objevily se informace, že oba neměli být spokojeni se svými příliš vysokými čísly na kandidátce, proto z vysoké politiky odcházejí.

Všechno proběhlo v pořádku, protože oba pánové se v určitý čas rozhodli nekandidovat. Kdyby se rozhodli, že kandidovat budou, nepochybně by se na pražské kandidátce objevili. Krajský výbor rozhodoval na základě nominací a hlasovalo se v tajných volbách – všechno proběhlo podle regulí, podle principů vnitrostranické demokracie.

Předvolebním tématem je otázka, kdo by případně utvořil s hnutím ANO, kterému průzkumy přičítají vítězství, vládnoucí koalici.

Jsme jedinou pravicovou proevropskou stranou, která od začátku odmítá povolební koalici s hnutím ANO a komunisty. Obě strany by tady chtěly zavést jiný systém, to znamená zasahovat proti principům Ústavy a omezovat svobody, než podporujeme my. Ani ODS ani KDU-ČSL a STAN takovou koalici nevyloučili, tudíž ji připouštějí. Trochu se divím tomu, že už teď se některé strany účastní konkurzu na koaličního partnera hnutí ANO. To je hodně předčasné a není dobré dopředu předvídat výsledek voleb. Strany by měly dát šanci voličům, aby rozhodli, a ne se vlísávat do přízně ANO. To by mohlo být pro budoucí vývoj v Česku doslova devastující.

Momentálně s TOP 09 objíždíte republiku a představujete svůj dlouhodobý strategický dokument Vize 2030. Na základě podnětů od lidí máte Vizi upravovat a pak má na ní navázat konkrétní volební program pro období 2017-2021. Co máte ve Vizi na starosti?

Kapitolu Moderní stát, která zahrnuje naše pojetí státu jako efektivního výkonné státu, ve kterém se zruší všechny zbytečné regulace, které svazují a ničí život střední třídě. Různé příkazy a zákazy, které šikanují podnikatele, ale i obce. Hned po volbách chceme zbytečné regulace, z nichž některé máme i na Seznamu nesvobody, rušit. Chceme přinést zásadu, že s každou další regulací musí být alespoň jedna předešlá zrušená, chceme zavést závazné lhůty pro prvoinstanční soudní rozhodnutí, ale také u obchodních záležitostí nebo platebních rozkazů. V neposlední řadě chceme otevřít diskuzi pro zavedení účinného e-governmentu i elektronických voleb.

Jak konkrétně si představujete tu pomoc podnikatelům s byrokratickou zátěží?

Chci předložit zákon, který by měl ulehčit podnikatelům život. Když na ně stát navaluje stále nové a nové povinnosti, měl by jim přinášet určitou službu a zřídit informačně právní servis, ve kterém by je informoval o všech povinnostech v průběhu kalendářního roku. Zabývám se i myšlenkou, že je potřeba zvýšit odpovědnost úředníků. Když mohou podnikatelé platit až 50 tisícové pokuty za chyby v kontrolním hlášení, měl by i úředník zaplatit pokutu, když udělá něco v rozporu se zákonem.

Uvítal jste, když finanční správa před nedávnem zmírnila podmínky pro promíjení pokut za kontrolní hlášení?

Je v pořádku, že k tomu pod určitým tlakem došlo, ale měli to udělat už dřív. Ministr financí Andrej Babiš sliboval, že předloží změnu zákona. To neudělal. Do budoucna může přijít jiná metodika finanční správy, která to stanoví jinak, takže to není žádná garance a jistota, že se pokuty nevrátí. Předvídatelnost práva by měla být daná v zákoně, nikoliv v nějakém jednorázovém účelovém výkladu. Finanční správa na základě politického zadání často opožděně reaguje na problémy, které přináší ať už EET nebo kontrolní hlášení. Je to i součást volebního populismu. Často vykládá zákony po svém a pro mě je šokující, že ministerstvo financí pohrdá nálezem Ústavního soudu, který řekl, že rozsah osobních údajů, které se mají sdělovat v kontrolním hlášení, má být stanovený v zákoně, nikoliv v metodice finanční správy.

Jste autorem pozměňovacího návrhu k zákonu o střetu zájmů. Navrhl jste pro členy vlády zákaz veřejných zakázek, nenárokových dotací a investičních pobídek. 44 poslanců z hnutí ANO a Úsvitu podalo na zákon přezdívaný lex Babiš ústavní stížnost. Jakou šanci podle vás se stížností mají?

V některých státech takový zákon potřeba není, protože politik při nástupu do vrcholné funkce udělá za svým podnikáním tlustou čáru. U nás to tak ale není. Zákon jsme potřebovali, inspirovali jsme se u zahraničních úprav, opakovaně se na něm více než ústavní většinou shodla sněmovna. Z mého pohledu vychází z článku 70 Ústavy, který říká, že zákon může vymezit činnosti, jejichž povaha odporuje výkonu funkce člena vlády. Proto je podle mě zcela v souladu s Ústavou, ale samozřejmě rozhodne až Ústavní soud. Poslanci mají právo se na něj obrátit.

Čtěte také: ANO a Zeman si stěžují na lex Babiš. Podle právníků jsou bez šance

Vy a další poslanci TOP 09 jste tak například učinili kvůli elektronické evidenci tržeb. Ústavní stížnost jste podali před rokem v květnu – v jaké je to nyní fázi?

Ústavní soud oznámil, že by měl rozhodnout v první polovině tohoto roku.

Začátkem roku 2018 nás čekají druhé přímé prezidentské volby. Navrhne TOP 09 vlastního kandidáta?

Ne, podpoříme kandidáta, který bude zdůrazňovat prozápadní orientaci, ctít Ústavu a nebude dělat ostudu České republice v zahraničí. Pokud politické strany myslí vážně to, že nechtějí, aby na Pražském hradě pokračoval Miloš Zeman, měly by být schopné se dohodnout a udělat kompromis.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Babišovy firmy by měly přijít o dotace, navrhne Plíšek

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články