Výbušné téma v Praze, výstavba exitu u D1. Podle kritiků jde o tunel

Komu se hodí křižovatka?

Výbušné téma v Praze, výstavba exitu u D1. Podle kritiků jde o tunelNOVÉ
Vestecká spojka, pohled z exitu 3 Foto:

Foto: ŠJů Zdroj: Wikimedia Commons Licence: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

1
Domov
Echo24
Sdílet:

Pražští zastupitelé ve čtvrtek po dlouhé debatě a místy komické slovní přestřelce schválili podpis smlouvy se Středočeským krajem, ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) o záměru vybudovat spojku mezi Pražským okruhem a dálnicí D1. Má vzniknout ale až po dostavbě vnějšího okruhu 511. Návrhy Pirátů na spolufinancování stavby vlastníky pozemků či zastupitele Matěje Stropnického na nepovolení tranzitní dopravy přijaty nebyly.

„Křižovatka v podobě, jak je uváděna v našich územněplánovacích podkladech, zatím není finální. Praha, protože se bude podílet na projektu, bude mít možnost do něj promlouvat,“ uvedl primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD). Smlouva je závazkem města spolupracovat na přípravě takzvané Vestecké spojky, včetně dálniční křižovatky a sjezdu na čtvrtém dálničním kilometru. Financovat ji bude stát a Středočeský kraj.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Se záměrem nesouhlasí část koalice, Trojkoalice tvořená Zelenými, STAN a KDU-ČSL. „Potřebujeme záruky, že spojka bude dvoupruhová, čemuž bude odpovídat i dálniční sjezd, a že nebude nikdy sloužit pro tranzitní dopravu,“ uvedl zastupitel Matěj Stropnický. Ten se dále snažil prosadit, aby zde nebylo napojení na komerční zónu.

Takové představy spojené s realizací na jednání pražského zastupitelstva prezentovala i starostka Šeberova Petra Venturová, na jehož pozemcích by byla stavba uskutečněna. Pozemky zvažované zóny jsou podle ní v územním plánu jako orná půda, záleží tedy jen na zastupitelstvu, co se tam bude moci stavět.

Piráti navíc prosazovali výstavbu úseku a infrastruktury, ale za předpokladu, že se na financování budou podílet i vlastníci pozemků. Ani jednu změnu však zastupitelstvo neschválilo a návrh přijalo v původním znění.

Vlastníci pozemků jsou proti

Proti vedení silnice kolem Vestce a Hrnčířů se postavili vlastníci několika pozemků a pražské městské části Křeslice. Krajský soud jim v roce 2013 vyhověl a trasu Vestecké spojky zrušil ve středočeském územním plánu. Rozhodnutí potvrdil v roce 2014 i Nejvyšší správní soud. Křeslice v místě požadují obytnou zástavbu.

Fakta o Exitu 4 a Vestecké spojce
Křižovatka Exit 4 má napojit Vesteckou spojku a komerční zónu Průhonice. Spojka by měla navázat na existující vestecký přivaděč od Pražského okruhu k Vídeňské ulici, vést kolem Vestce a Hrnčířů k Šeberovu a napojit se na dálnici D1 na nové křižovatce na čtvrtém kilometru. Proti jejímu vedení kolem Vestce a Hrnčířů se před lety postavili vlastníci několika pozemků a pražské městské části Křeslice. Krajský soud jim v roce 2013 vyhověl a trasu Vestecké spojky zrušil ve středočeském územním plánu. Rozhodnutí potvrdil v roce 2014 i Nejvyšší správní soud.

Největší tunel poslední doby

Výstavbu kritizují i zastupitelé sousední městské části Prahy 11. Zastupitelka městské části Šárka Zdeňková má o pozadí projektu jasno. „Dnes, v roce 2017, tlačí realizaci části původní JVK zejména ČSSD ústy pražského radního pro dopravu Petra Dolínka, za podpory ANO,“ tvrdí.

V budoucnu by podle ní navíc nemuselo zůstat pouze u křižovatky. „Vybudováním Vestecké spojky a Exitu 4 by se nejen přivedla další doprava na D1, ale vzniklo by i reálné nebezpečí výstavby kapacitní komunikace podél Milíčovského lesa,“ vyjmenovává Zdeňková nevýhody projektu.

Ve své kritice jde ale zastupitelka ještě dále. „Podle mého názoru jde o jeden z největších „tunelů“ poslední doby. Praha chce vybudovat kapacitní komunikaci za veřejné miliardy pro komerční účely – pro majitele pozemků podél kdysi plánované JVK u D1 a budoucího Pražského okruhu,“ uvádí zastupitelka.

Celý projekt Exitu 4 a Vestecké spojky kritizuje rovněž senátor Ladislav Kos. Ačkoli není plánovaná výstavba dosud zakotvena v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje, nepochybuje ani on o snaze některých politiků celou věc co nejdříve prosadit. „Poté, co se na dopravním výboru Zastupitelstva hlavního města Prahy pro schválení smlouvy vyjádřili zástupci ODS a TOP 09, bude spolu s ČSSD a ANO zřejmě dostatek hlasů pro schválení Smlouvy a zahájení realizace tohoto záměru,“ nastínil Kos předpokládaný vývoj.

Senátor se shoduje se Zdeňkovou i v názoru na to, proč se politici snaží Exit 4 prosadit. „Zdá se, že několik miliard veřejných prostředků poslouží především majitelům pozemků u D1, kterým má EXIT4 a Vestecká spojka umožnit zásobování plánovaných komerčních zón a přivést jim do nich zákazníky,“ tvrdí Kos. Právě kvůli tomu hodlá na čtvrtečním zasedání vystoupit proti podpisu smlouvy.

Smlouvu se Středočeským krajem o takzvaném Exitu 4 a Vestecké spojce projednával pražský magistrát už 30. března. Kvůli nedostatku shody v koalici musel však jednání přerušit. Plánovanou výstavbu kritizovali zejména zástupci Trojkoalice či STAN. Celou věcí se tak budou na magistrátu zabývat opět ve čtvrtek 27. dubna.

Čtěte také: Dálnici D 11 blokují církevní restituce

V jižních Čechách začala výstavba další části D3. Za 933 milionů

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články