Volkswagen Golf Sportsvan: Dobře plní rodinné úkoly

Volkswagen Golf Sportsvan

Volkswagen Golf Sportsvan: Dobře plní rodinné úkolyAUTOTEST 7
Panorama
  • František Vahala
Sdílet:

Sportsvan je odnoží sedmé generace VW Golf, který vyniká zejména v oblastech vnitřní prostornosti a pohodlí. Vyzkoušel jsem verzi s motorem 1.4 TSI v kombinaci s manuální převodovkou.

Volkswagen Golf není nutné představovat – zná ho každý, v mnoha ohledech je měřítkem nižší střední třídy. V současnosti se vyrábí již jeho sedmá generace, postavená na základě platformy MQB. Existuje řada různých verzí a jednou z nich je Sportsvan, což je v podstatě takové MPV postavené právě na základě golfu a vyráběná po boku dalších modelů přímo v továrně ve Wolfsburgu.

Co se týče designu, není asi moc o čem psát – Sportsvan v podstatě kopíruje současné tvary a prvky koncernových vozů, což bylo jasné už od představení úvodního konceptu v roce 2013 na výstavě ve Frankfurtu. Sportsvan (na některých trzích nazývaný SV) má za cíl zaujmout hlavně v oblasti vnitřního prostoru. Proti svému předchůdci, jímž je Golf Plus, vyniká zejména délkou. Měří 4338 mm, a tím pádem je o 134 mm delší než Golf Plus a o 83 mm delší než současný Golf. Stále je ale kratší než kombi Golf Variant.

Už první nastupování odhaluje jisté odlišnosti oproti běžnému golfu. Zaprvé se sedí velmi vysoko, téměř ve vzpřímené poloze, což pozitivně ovlivňuje výhled z auta, a to zejména dopředu. Interiér vyniká výškou i šířkou, pocit vzdušnosti je patrný ve všech ohledech. Testovaný model ve verzi R-Line se snaží navodit sportovní atmosféru, a to hlavně z exteriéru. Zejména z předního pohledu je patrný agresivnější nárazník a chromové doplňky, z boku vyniknou nástavce prahů či 18palcová příplatková kola. Uvnitř najdete například sportovní sedadla nebo hliníkové pedály.

Mezigeneračně došlo i ke zvětšení zavazadlového prostoru. Novinka nabízí 500 litrů v případě, že jsou zadní sedadla posunutá co nejvíc dozadu, pokud je přesunete více dopředu, získáte až 590 litrů místa. A konečně jejich sklopením (pomocí látkových táhel) se dostanete až na 1520 litrů. Už tak velmi dobré přepravní kapacity ještě rozšiřuje možnost sklopení opěradla předního sedadla spolujezdce, díky čemuž je možné převážet předměty dlouhé až 2484 mm. Interiér je skutečně praktický, nabízí řadu odkládacích míst na všechno možné – schrány ve dveřích jsou hluboké a široké (vejdou se do nich 1,5litrové lahve s pitím), kolem středového tunelu najdete několik různých prostor, kam si pohodlně odložíte vše možné od telefonu po kelímek s kávou. Ani pasažéři vzadu netrpí nedostatkem místa, právě naopak – je ho dost pro nohy i hlavu.

Testovaný model byl vybaven motorem 1.4 TSI s výkonem 150 koní. Ten obecně považuji za dobrou volbu, protože ke zmíněnému výkonu dodává i točivý 250 Nm, který je k dispozici již od 1500/min. S motorem se dobře spolupracuje. Sice postrádá charakter, ale plynule se vytáčí a jeho síla je dostatečná. Automobilu zajišťuje zrychlení na 100 km/h za 8,8 s a maximální rychlost 212 km/h, což jsou vzhledem k rodinnému určení Sportsvanu důstojné hodnoty. Rád pochválím přesnou šestistupňovou převodovku, která řadí přirozeně a bez zbytečné námahy. Líbilo se mi i řízení, jež je přesné a s ideálně nastaveným posilovačem. Celkově ale musím říct, že řízení Sportsvanu je nezáživné a nelze očekávat, že vás bude bavit – je to normální, rodinné auto, slovo „sport“ v názvu berte hodně s rezervou.

Asistenční systémy
Golf Sportsvan byl vybaven různými asistenčními systémy, které usnadňují řidičům život. Za nejužitečnější z nich považuji adaptivní tempomat, ovládaný na multifunkčním volantu. Snadno se nastavuje a reaguje velmi předvídavě. Jel jsem s ním minimálně 100 kilometrů a potěšilo mě, že citlivě dobržďoval za ostatními auty, a jakmile se uvolnilo místo, plynule, leč rázně zrychloval. Deaktivuje se dotekem pedálu plynu nebo brzdy a umožňuje i řazení (například při jízdě do prudkého kopce), což není u konkurence běžné. Chytrá, funkční věc, kterou stojí za to mít a díky níž si při odpočinete například při polykání dálničních kilometrů.

Vzhledem k příjemné kombinaci benzinového motoru a manuální převodovky je spotřeba z velké části ve vašich rukách. Rozdíly jsou skutečně znát. Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu paliva 5,6 l / 100 km, té se mi ovšem dosáhnout nepodařilo. Dlouhodobý průměr byl 7,5 l / 100 km, což považuji za normální hodnotu – nečekám, že čtyřválec s turbem bude jezdit za pět litrů. Pokud jezdíte klidně, můžete se dostat na zhruba 6 až 6,5 l / 100 km, ale motor nebudete vytáčet a to se mu časem nebude líbit. Normální jízdou se dá jezdit za 7 až zmíněných 7,5 l / 100 km, a i pokud pojedete ostřeji, těžko se dostanete přes 9 l / 100 km.

Kromě vnitřní prostornosti boduje Golf Sportsvan i v oblasti komfortu odpružení. Podvozek i přes použití velkých kol s nízkými pneumatikami pohodlně žehlí nerovnosti a nemá tendence k rázování či uskakování. Komfortní nastavení podvozku ovšem nenarušuje jistotu při jízdě v zatáčkách, kde je znát pouze čitelná nedotáčivost. Jízdní vlastnosti Sportsvanu jsou tedy příjemné.

Základní cena testované verze činí slušných 559 900 Kč. Ale jsme u VW, takže se připravte na dlouhý seznam příplatků. V mém případě posunuly výslednou cenu na 876 000 Kč, což je dle mého názoru už dost. Možná bych se raději podíval na nižší, ale jízdně ještě lepší Golf Variant, který má také ohromný kufr, ale bude méně náchylný například na boční vítr. A v zatáčkách bude ještě obratnější a sebejistější.

Plusy:

Slušný motor, dobrá převodovka, prostornost, variabilita, podvozek

Minusy:

Nepohodlné sedačky, výhled šikmo vpřed přes A-sloupek, hodně příplatkových prvků

Verdikt:

VW Golf Sportsvan je automobil, který ničím neurazí, ale ani nezaujme. Je dobře vymyšlený, prostorný a pohodlný. Působí kvalitně a vypadá dobře, ale při řízení nepřináší emoce. Pro nenáročné řidiče může být autem snů a v takovém případě jim rád doporučím i kombinaci motoru 1.4 TSI (150 k) s manuální převodovkou. Ty ostatní bych nasměroval spíš ke kombi verzi běžného golfu, se kterou se jezdí lépe.

Sdílet:

Hlavní zprávy