Přeživší fotbalisté stále bojují o život, spekuluje se o nedostatku paliva

Letecká katastrofa

Přeživší fotbalisté stále bojují o život, spekuluje se o nedostatku palivaNOVÉ
Zármutek nad chybějícími hráči. Foto: Foto: Twitter / DC Esportes
1
Svět
Echo24
Sdílet:

Stav přeživších pondělního pádu letadla ve střední Kolumbii zůstává vážný. Nehodu letadla, kterým cestoval brazilský fotbalový klub Chapecoense, přežilo šest lidí – tři hráči, dva členové posádky a novinář, kteří nyní bojují v nemocnici o život. Na palubě bylo celkem 77 cestujících a členů posádky. Příčina není zatím jasná, média nyní po spekulují o nedostatku paliva. Brazilský prezident Michel Temer vyhlásil třídenní státní smutek.

Mezi nejvážněji zraněné patří obránce Hélio Neto, který je podle agentury Reuters stále na jednotce intenzivní péče. Při nehodě utrpěl těžká zranění hlavy, hrudníku a plic. Brankář Jackson Follmann podle lékařů přišel o pravou nohu a hrozí, že mu budou muset amputovat i druhou.

Netův kolega z obrany Alan Ruschel, o kterém média psala jako o prvním zachráněném, po nehodě podstoupil operaci páteře. „Bůh je skvělý a postará se o tebe. Buď silná, jsi bojovník,“ napsala Ruschelova sestra Alissen na Twitteru. Záchranáři našli v troskách živého také brankáře Marcose Padilhu, který však těžkým zraněním později podlehl. Nehodu také přežili novinář, letuška a letový technik. I oni jsou nadále v nemocnicích.

Fotbalový tým z města Chapecó v pondělí večer cestoval do kolumbijského Medellínu, kde měl korunovat nejlepší sezonu v klubové historii zápasem o Jihoamerický pohár. Finále s týmem Atlético Nacional se mělo hrát ve středu. Atlético Nacional už požádal Jihoamerickou fotbalovou konfederaci, aby titul udělil právě týmu Chapecoense. Fotbalisté po celém světě posílají kondolence a drží minutu ticha.

Z hráčského kádru Chapecoense nakonec chyběli na palubě tři fotbalisté: syn trenéra si zapomněl pas, jeden dostal volno kvůli zranění a další kvůli rodinné oslavě. Viceprezident Chapecoense Ivan Tozzo je odhodlaný znovu mužstvo vybudovat a příští rok s ním hrát opět první ligu.

Nedostatek paliva?

Vyšetřovatelé prozatím neučinili žádné oficiální prohlášení k příčině pondělní letecké havárie v Kolumbii. Média s odvoláním na své zdroje a letecké experty stále častěji spekulují o možném nedostatku paliva. K této teorii mimo jiné přispívá fakt, že zřícený letoun Avro RJ85 měl dolet 2965 kilometrů, a to je přesně vzdálenost naplánovaného tragického letu mezi bolivijským Santa Cruz a kolumbijským Medellínem.

Brazilský deník Globo s odvoláním na Vargase napsal, že pilot měl v letovém plánu tankování v bolivijském městě Cobija, popřípadě v kolumbijské metropoli Bogotě, ale neučinil tak. Vargas se domnívá, že pilot během letu do Medellína netankoval, protože to zřejmě nepotřeboval. Dodal, že aerolinky stejnou cestu podnikly již dvakrát. Nesdělil ale, zda letadlo mělo mezipřistání kvůli tankování.

Doletové možnosti stroje si podle dlouholetého poradce amerických leteckých úřadů Hanse Webera zaslouží důkladné prověření. Připomněl, že letecká vzdálenost mezi místem startu a přistání se obvykle stanovuje podle nejkratší trasy, ačkoli piloti málokdy kvůli turbulencím a různým změnám kurzu letí přímo. Dodal, že se vzhledem k doletu letadla obává toho, zda piloti nešli ve výpočtech příliš na hranu možností.

Mnozí letečtí odborníci tvrdí, že nehody způsobené nedostatkem paliva jsou výjimečné. Globo však napsal, že v době příletu tragického letu se k letišti v Medellíně přibližovala celkem čtyři letadla. První z nich podle nejmenovaného představitele kolumbijského úřadu pro civilní letectví dostalo přednost, neboť hlásilo nedostatek paliva. Poté řídicí věži oznámil let LaMia, že má stejný problém, napsal Globo.

O nedostatku paliva hovořil podle médií také jeden ze dvou přeživších členů posádky. Média rovněž zmiňují výpovědi záchranářů, kteří na možný nedostatek paliva rovněž poukázali s ohledem na to, že trosky stroje se nevznítily. Někteří obyvatelé v místě havárie podle Reuters vypověděli, že neslyšeli motory. „Přeletělo nad mým domem, ale neslyšel jsem žádný hluk, motor určitě nefungoval,“ citoval Reuters jednoho z místních.

Vyšetřovatelé spekulace o nedostatku paliva nijak nekomentují, potvrdili však, že i touto hypotézou se budou při objasňování zabývat. Úřady i vyšetřovatelé rovněž zmiňují, že pilot před havárií hlásil problémy s elektřinou. Sedmnáct let starý čtyřmotorový hornoplošník střední velikosti British Aerospace 146 ve verzi Avro RJ85 podle bolivijského úřadu pro civilní letectví technicky prošel před startem kontrolou, která žádné problémy neodhalila.

Čtěte také: Letadlo s brazilskými fotbalisty se zřítilo v Kolumbii. 5 lidí přežilo

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články